Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Browniee

Avslutat medlemskap
Får in min D300 vilken dag som helst, så då hade jag tänkt köpa lite bättre gluggar till den också.

Jag får med 50/1.8D, som paket, utav någon anledning.

Sen ska jag definitivt köpa Nikon 180/2.8, eller funkar den bra ihop med D300?

Funkar 20-35/2.8 Nikkor bra ihop med D300?

Har ni några andra tips med gluggar med stor bländare?
 
Browniee skrev:
Får in min D300 vilken dag som helst, så då hade jag tänkt köpa lite bättre gluggar till den också.

Jag får med 50/1.8D, som paket, utav någon anledning.

Sen ska jag definitivt köpa Nikon 180/2.8, eller funkar den bra ihop med D300?

Funkar 20-35/2.8 Nikkor bra ihop med D300?

Har ni några andra tips med gluggar med stor bländare?

20-35 är nog bra, men för en beg sådan så kan du köpa en ny Sigma 18-50, eller Tamron 17-50. Inte riktigt samma klass på kvalitetskänslan kanske, men två mycket kompetenta alternativ.

180:an är givetvis ett mycket bra val!

/K
 
Både 180/2.8 og 20-35/2.8 er jo uden silent wave AF-motor og er derfor ikke så hurtige og lydløse som nyere objektiver. Men ja, de funker selvfølgelig helt fint med D300.

Jeg vil anbefale AF-S 17-55 f/2.8, men det er kanske uden for dit budget? :)
Du kunne også se på et 80-200 f/2.8 i stedet for 180mm'eren.
 
Det var väl du som sålde ett 180/2.8? Finns det kvar? :)

80-200 lockar inte, fasta gluggar är lite utav min fetisch.

Har funderat på Sigma 20/1.8, men det kostar lika mycket som Nikon 20-35 och är säkerligen lika kompetent!

Vet ni var någonstans man kan få tag i Nikon 20-35? Helst inte eBay, då jag har väldigt dåliga erfarenheter därifrån.
 
Oj jäklar vad billigt! Tack så hemskt mycket!

Förutom dessa tre gluggar (byter upp mig till 50/1.4 senare), har ni några andra tips?

Fotar porträtt väldigt mycket. Ett medellångt macro vore kul tror jag.
 
AF 180 är läskigt snuskigt bra. Kolla gärna bland mina bilder, finns några där som är tagna med det.

Själv gillar jag 35mm för porträtt (på aps-c), men sånt är ju väldigt individuellt.
 
Carl Zeiss ZF gluggar är väl alla toppen, själv är jag väldigt intresserad av den nya ZF-28/f2.0 Distagon, borde bli mumma som snabb normal på D300.

Den ser onekligen ut att bli något extra....
http://slrlensreview.com/content/view/433/51/

Ingen som har en aning om när den släpps i Sverige ?

/kent
 
Senast ändrad:
Alexander, du kommer att häpna över hur bra bilder det blir på "lite högre" ISO än vad du är van vid. Jag köpte 18-200 med VR och ångrar mig inte en sekund. Jag har ställt in Auto ISO så lågt som en fjärdedels sekund! Du behöver inte det där extra steget sett ur ljussynpunkt.
Mvh
JB
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.