** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Objektiv till Canon1100D

Produkter
(logga in för att koppla)

Hummingbird

Ny medlem
Hej,
Helt ny på denna sida och glad amatör. Hoppas jag postar på rätt ställe nu. Jag vill köpa ett objektiv till min kamera som gör att jag kan ta bra närbilder på mina kattungar när de är helt nyfödda. Jag är uppfödare så jag fotar en hel del kattungar och just när de är så små så är de tämligen stilla. Vill helst hålla mig i en rimlig prisklass.

Tack/Hummingbird

Hej,
Canon EF 50mm f/1.8 II tycker jag verkar vara det du söker, skarpt och relativt ljusstarkt objektiv som kostar cirka 1000 SEK.

Med vänlig hälsning Risto

Även Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM och fasta Canon EF 50/1,4 USM är trevliga om du vill lägga lite mera pengar.

Har du inget objektiv idag?

För att fota nyfödda kattungar så borde ju kit-objektivet som oftast följde med kameran vara tillräckligt.

Jag tror det finns mer att vinna på att göra en juste miljö/ljussättning där du fotar katterna än att lägga pengar på utrustningen.

Men visst, kort skärpedjup är ju aldrig fel...

det finns också ett Canon ef 50mm 2.5 macro. som är lite dyrare, men billigare än en de vanligaste macroobjektiven. Har inget själv men jag tror det skulle vara optimalt för kattporträtt både på mycket små katter och fullvuxna. Du borde kunna fylla en bild med något som är 3-4 cm med det objektivet.

Tack

Tack för bra svar, nu ska jag ut och shoppa på nätet :). Jag har tagit en hel del kattungebilder med det objektiv som följer med kameran och det ger tyvärr inte så skarpa bra närbilder som jag önskar. Jag utgår ifrån att jag på något sätt måste fixa till en riktigt bra belysning också eftersom jag helst inte vill fota med blixt, det ger så fula reflektioner i ögonen.

Återigen stort tack :)

Tack för bra svar, nu ska jag ut och shoppa på nätet :). Jag har tagit en hel del kattungebilder med det objektiv som följer med kameran och det ger tyvärr inte så skarpa bra närbilder som jag önskar. Jag utgår ifrån att jag på något sätt måste fixa till en riktigt bra belysning också eftersom jag helst inte vill fota med blixt, det ger så fula reflektioner i ögonen.

Canon 2,5 makro är billigt o skarpt. Långsam och högljudd fokusering men lugna kattungar skall inte vara något problem.

Hur använder du bilderna? Lägger ut på hemsida? Skickar som mail?

Visst är ett makroobjektiv skarpare än en kit-glugg men jag tror du kommer få svårt att se en avgörande skillnad i skärpa på slutresultatet.

Om din kit-glugg är 18-55 med IS så är det faktiskt ett ganska skarpt objektiv. Om det är 18-55 utan IS, ja då kan jag förstå att du inte tycker skärpan duger.

Den största fördel med makro-objektivet eller 50/1.8 för kattfoto tror jag är möjligheten till kortare skärpedjup.

Som du själv är inne på - en bra belysning betyder nog en hel del.

Hur använder du bilderna? Lägger ut på hemsida? Skickar som mail?

Visst är ett makroobjektiv skarpare än en kit-glugg men jag tror du kommer få svårt att se en avgörande skillnad i skärpa på slutresultatet.

Om din kit-glugg är 18-55 med IS så är det faktiskt ett ganska skarpt objektiv. Om det är 18-55 utan IS, ja då kan jag förstå att du inte tycker skärpan duger.

Den största fördel med makro-objektivet eller 50/1.8 för kattfoto tror jag är möjligheten till kortare skärpedjup.

Som du själv är inne på - en bra belysning betyder nog en hel del.

Jag lägger ut bilderna på min hemsida, på FB och skickar dem i mail. Är som sagt helt kass på vad allt som rör kameror heter och har bara koll på att jag har en Canon EOS 1100D ;). Kanske som att svära i kyrkan här men vad är en "kit-glugg"?

Jag lägger ut bilderna på min hemsida, på FB och skickar dem i mail. Är som sagt helt kass på vad allt som rör kameror heter och har bara koll på att jag har en Canon EOS 1100D ;). Kanske som att svära i kyrkan här men vad är en "kit-glugg"?

Glugg = slang för objektiv
Kit = Oftast säljs en kamera tillsammans med ett objektiv i ett "kit". De objektiven är på de billigare kamerorna oftast de billigare objektiven. Kit-objektiv eller "Kit-glugg" är därför oftast ett billigare objektiv.

Som sagt ovan, se till att ha rikligt med ljus, då blir bilderna skarpare (på grund av att kameran behöver kortare tid för en exponering = den tid som behövs för att bilden ska tas). Kortare tid = skarpare bild. Köper du ett objektiv med IS = Image Stabilizer (bildstabilisator) kommer också bilderna bli skarpare. Rekommenderas varmt då du säkert tar bilder inomhus där det inte är så bra ljus alltid.

Du kan också ta med blixt om du håller ett eller två vanliga vita A4 framför den inbyggda blixten för att "softa" upp ljuset. En bra "fattigmansmetod" för att slippa blixtblänk och få jämnare ljusspridning från den inbyggda blixten. Har gjort så själv vid tillfällen.

Fråga gärna mer så ska du få svar! :)

:)

"Kit-glugg" är en benämning för det objektiv som säljs i paket med kameran. På Canons instegsmodeller brukar det vara ett objektiv som har brännvidden 18-55 mm. Det finns i flera versioner, du kan kolla på objektivets front, där står det IS eller "Image Stabilization" eller något liknande om du har någon av de bättre versionerna.

Jag tycker du börjar lite i fel ände. Om du nu har dåliga kunskaper så tycker jag det är fel att springa iväg att köpa nytt objektiv. Det är ju inte säkert att det kommer att ge bättre bilder än det du har om du inte hanterar det rätt.

OBS! Ingen kritik, jag har själv gjort samma misstag, köpt nytt objektiv utan att förstå varför och till vad. Det objektivet har jag inte kvar...

:)

"Kit-glugg" är en benämning för det objektiv som säljs i paket med kameran. På Canons instegsmodeller brukar det vara ett objektiv som har brännvidden 18-55 mm. Det finns i flera versioner, du kan kolla på objektivets front, där står det IS eller "Image Stabilization" eller något liknande om du har någon av de bättre versionerna.

Jag tycker du börjar lite i fel ände. Om du nu har dåliga kunskaper så tycker jag det är fel att springa iväg att köpa nytt objektiv. Det är ju inte säkert att det kommer att ge bättre bilder än det du har om du inte hanterar det rätt.

OBS! Ingen kritik, jag har själv gjort samma misstag, köpt nytt objektiv utan att förstå varför och till vad. Det objektivet har jag inte kvar...

Ingen fara med kritik, det är bara bra :). Har dock en vän som använder sig av just ett "sånt här" objektiv när hon fotar kattungar och hon anser att det är jättebra. Tyvärr har jag inte kunnat få tag i henne just nu för att få veta vilket objektiv det är hon använder. Det objektivet som jag blev rekommenderat ovan här kostar bara knappt en tusenlapp så det känns inte som en stor förlust om det trots allt inte skulle passa mig.
Förutom min Eos med "standardobjektiv" har jag skaffat ett stativ att ställa kameran på för att kunna vara lite stadigare, tänker också köpa en fjärrutlösare eller vad det heter så att jag på ett smidigt sätt kan ägna mig åt att mina katter (nu pratar jag om vuxna katter) sitter på ett sätt som jag vill.
Jag har fotat med min kamera i ett par år nu och känner att jag har rätt bra koll på hur den fungerar även om jag inte är insatt i vad allt heter ;).

. Det objektivet som jag blev rekommenderat ovan här kostar bara knappt en tusenlapp så det känns inte som en stor förlust om det trots allt inte skulle passa mig.
Förutom min Eos med "standardobjektiv" har jag skaffat ett stativ att ställa kameran på för att kunna vara lite stadigare, tänker också köpa en fjärrutlösare eller vad det heter så att jag på ett smidigt sätt kan ägna mig åt att mina katter (nu pratar jag om vuxna katter) sitter på ett sätt som jag vill.
Jag har fotat med min kamera i ett par år nu och känner att jag har rätt bra koll på hur den fungerar även om jag inte är insatt i vad allt heter ;).

Låter som du är på god väg och som du säger ett 50/1.8 är ju ingen större investering och det är ett trevligt objektiv.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar