Jonas80
Aktiv medlem
Hej.
Planerar att köpa min första systemkamera och har nästan kommit fram till att det blir ett Canon 550D kamerahus då jag läst att objektiven i paketen inte är så mycket att ha.
Någon som motsäger sig den tanken om 550D?
Så nu kommer riktiga frågorna, vilka objektiv bör jag skaffa?
Läst runt på forumet men tänkte att de var bäst att starta en egen tråd med mina önskemål.
Sen är jag en riktig nybörjare har inte riktigt lärt mig vad allt betyder.
Om det t.ex. står 75-300mm f/4-5.6 vad betyder det? Bra dåligt, vad ska man tänka på?
Makroobjektiv:
Det som intresserat mig mest och som jag fastnat för är makro fotografering.
Kommer i första hand bli foton av mitt saltvattensakvarium, djur/växter.
Vad är skillnaden på makro och supermakro? (gissar jag så tror ja att man kommer ännu närmare med supermakro) I sådant fall är de ett supermakro jag är intresserad av, vill komma nära och få det stort t.ex. fota pistillen på en blomma, ögat på en insekt mm.
Stadsbilder:
Ta på fasader, gator, detaljer på hus och gator. Såg massa intressanta saker att fota på min lilla promenad idag, allt från övergångställen till snygga fasadstatyer.
Poträttobjektiv:
Aldrig fel.
Vardagsbilder:
Familjebilder, resor mm..
Kanske borde finnas en liten objektivslista på sidan med bra objektiv till olika ändamål. Kanske finns bara jag som inte hittat.
Tack på förhand
//Jonas
Planerar att köpa min första systemkamera och har nästan kommit fram till att det blir ett Canon 550D kamerahus då jag läst att objektiven i paketen inte är så mycket att ha.
Någon som motsäger sig den tanken om 550D?
Så nu kommer riktiga frågorna, vilka objektiv bör jag skaffa?
Läst runt på forumet men tänkte att de var bäst att starta en egen tråd med mina önskemål.
Sen är jag en riktig nybörjare har inte riktigt lärt mig vad allt betyder.
Om det t.ex. står 75-300mm f/4-5.6 vad betyder det? Bra dåligt, vad ska man tänka på?
Makroobjektiv:
Det som intresserat mig mest och som jag fastnat för är makro fotografering.
Kommer i första hand bli foton av mitt saltvattensakvarium, djur/växter.
Vad är skillnaden på makro och supermakro? (gissar jag så tror ja att man kommer ännu närmare med supermakro) I sådant fall är de ett supermakro jag är intresserad av, vill komma nära och få det stort t.ex. fota pistillen på en blomma, ögat på en insekt mm.
Stadsbilder:
Ta på fasader, gator, detaljer på hus och gator. Såg massa intressanta saker att fota på min lilla promenad idag, allt från övergångställen till snygga fasadstatyer.
Poträttobjektiv:
Aldrig fel.
Vardagsbilder:
Familjebilder, resor mm..
Kanske borde finnas en liten objektivslista på sidan med bra objektiv till olika ändamål. Kanske finns bara jag som inte hittat.
Tack på förhand
//Jonas