ANNONS
Annons

Objektiv till (canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas80

Aktiv medlem
Hej.
Planerar att köpa min första systemkamera och har nästan kommit fram till att det blir ett Canon 550D kamerahus då jag läst att objektiven i paketen inte är så mycket att ha.
Någon som motsäger sig den tanken om 550D?

Så nu kommer riktiga frågorna, vilka objektiv bör jag skaffa?
Läst runt på forumet men tänkte att de var bäst att starta en egen tråd med mina önskemål.
Sen är jag en riktig nybörjare har inte riktigt lärt mig vad allt betyder.
Om det t.ex. står 75-300mm f/4-5.6 vad betyder det? Bra dåligt, vad ska man tänka på?

Makroobjektiv:
Det som intresserat mig mest och som jag fastnat för är makro fotografering.
Kommer i första hand bli foton av mitt saltvattensakvarium, djur/växter.
Vad är skillnaden på makro och supermakro? (gissar jag så tror ja att man kommer ännu närmare med supermakro) I sådant fall är de ett supermakro jag är intresserad av, vill komma nära och få det stort t.ex. fota pistillen på en blomma, ögat på en insekt mm.

Stadsbilder:
Ta på fasader, gator, detaljer på hus och gator. Såg massa intressanta saker att fota på min lilla promenad idag, allt från övergångställen till snygga fasadstatyer.

Poträttobjektiv:
Aldrig fel.

Vardagsbilder:
Familjebilder, resor mm..

Kanske borde finnas en liten objektivslista på sidan med bra objektiv till olika ändamål. Kanske finns bara jag som inte hittat.

Tack på förhand
//Jonas
 
Planerar att köpa min första systemkamera och har nästan kommit fram till att det blir ett Canon 550D kamerahus då jag läst att objektiven i paketen inte är så mycket att ha.
Någon som motsäger sig den tanken om 550D?
Visst finns det bättre objektiv, men att köpa någon form av normalzoom i paket med kamerahuset är oslagbart prisvärt.

För 18-55-zoomen får man normalt lägga på 700-800 kr. För 18-135 kanske 2000 kr -- medan objektivet kostar nästan dubbelt så mycket om man köper det separat.

Mitt tips: köp huset med något av de billigare kitobjektiven -- och lär dig hur det fungerar. Läs på, plåta, läs på, plåta osv. Så småningom kommer du själv att veta vad nästa inköp ska bli.
 
Vad bra att du redan kommit fram till vilken kamera det är vad du vill ha, och du gör ett bra val.

Angående original objektivet så är väl den allmänna uppfattningen att det inte är något problem med det, det är väl 18-55 objektivet med IS som ingår?

Angående makro objektiv så använder jag, och många med mig, Tamron's 90mm. Det objektivet brukar också få bra omdöme bland fototidningarnas tester. Jag tycker det är kalas, dessutom ett bra objektiv för porträtt bilder.
 
Hej.
Planerar att köpa min första systemkamera och har nästan kommit fram till att det blir ett Canon 550D kamerahus då jag läst att objektiven i paketen inte är så mycket att ha.

Knappast. 18-55mm IS kan aldrig tävla med normalzoomar för 6000-7000:- men är ändå nog det mest prisvärdaste objektiv som finns.

Makroobjektiv:
Det som intresserat mig mest och som jag fastnat för är makro fotografering.
Kommer i första hand bli foton av mitt saltvattensakvarium, djur/växter.
Vad är skillnaden på makro och supermakro? (gissar jag så tror ja att man kommer ännu närmare med supermakro) I sådant fall är de ett supermakro jag är intresserad av, vill komma nära och få det stort t.ex. fota pistillen på en blomma, ögat på en insekt mm.

Supermakro har jag aldrig hört talats om, och då vill jag ändå kalla mig mest makrofotograf. Men jag tipsar dig om Tamron 90mm Macro, kanske det bästa makroobjektivet som finns om man inte räknar med makroobjektiv som kostar det dubbla.

Stadsbilder:
Ta på fasader, gator, detaljer på hus och gator. Såg massa intressanta saker att fota på min lilla promenad idag, allt från övergångställen till snygga fasadstatyer.

Det kanske antingen makroobjektivet eller 18-55mm-zoomen duger till? Eller är det mer vidvinkel du söker? Eller kanske telezoom? Då är 55-250mm IS perfekt och billig (ca 2000:).

Poträttobjektiv:
Aldrig fel.

Det är ett makroobjektiv perfekt till. Använder mitt makro hela tiden när jag fotografer porträtt.

Vardagsbilder:
Familjebilder, resor mm..

Kanske ditt normalzoom som följer med kameran (18-55mm) duger till det? Och som jag skrev däruppe är annars 55-250mm IS jättebra som telezoom.
 
Supermakro har jag aldrig hört talats om, och då vill jag ändå kalla mig mest makrofotograf. Men jag tipsar dig om Tamron 90mm Macro, kanske det bästa makroobjektivet som finns om man inte räknar med makroobjektiv som kostar det dubbla.

Då kanske jag kom ihåg fel..

Tack för tipsen annars. Ska försöka läsa på lite mer om objektiv.
 
Supermakro har jag aldrig hört talats om, och då vill jag ändå kalla mig mest makrofotograf.

Vet inte hur etablerat begreppet supermakro är men det används i vart fall när vi talar om avbildningar större än 1:1, det vill säga motivet avbildas större på sensorn än det är i verkligheten. Med denna definition torde Canons MP-E 65/2.8 kvala in som supermakro (ger förstoringsgrader mellan 1 - 5x). Nackdelen med ett sådant objektiv är att de bara går att använda på riktigt nära håll.
 
Vet inte hur etablerat begreppet supermakro är men det används i vart fall när vi talar om avbildningar större än 1:1, det vill säga motivet avbildas större på sensorn än det är i verkligheten. Med denna definition torde Canons MP-E 65/2.8 kvala in som supermakro (ger förstoringsgrader mellan 1 - 5x). Nackdelen med ett sådant objektiv är att de bara går att använda på riktigt nära håll.

Då var de som jag gissade då..
 
Vet inte hur etablerat begreppet supermakro är men det används i vart fall när vi talar om avbildningar större än 1:1, det vill säga motivet avbildas större på sensorn än det är i verkligheten. Med denna definition torde Canons MP-E 65/2.8 kvala in som supermakro (ger förstoringsgrader mellan 1 - 5x). Nackdelen med ett sådant objektiv är att de bara går att använda på riktigt nära håll.

Jaså, då lärde jag mig något nytt. Men tycker inte man ska rekommendera Canon MP-E 65/2.8 till en nybörjare. Ett utomordentligt val är Tamron 90, sen kan man ju sätta på ett par mellanringar för att komma ännu närmre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.