Annons

Objektiv till canon eos 450d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Miarie

Medlem
Jag ska till usa i sommar och då ska jag köpa ett nytt objektiv där, för det är ju lite billigare där.

Men vet ni något bra objektiv för ja, allt-möjligt-fota. Alltså semesterbilder, landskapsbilder, natur osv osv ? Och inte för dyrt heller.



Jag har en canon eos 450d med kitobjektivet.
 
Vad innebär "inte för dyrt"? Om du har råd skulle jag föreslå Canon 15-85. Jättebra objektiv på alla sätt, väldigt trevligt brännviddsomfång.

Fast du ska nog inte hoppas för mycket på att fynda -- prisskillnaden Sverige-USA är inte stor.
 
Vad innebär "inte för dyrt"? Om du har råd skulle jag föreslå Canon 15-85. Jättebra objektiv på alla sätt, väldigt trevligt brännviddsomfång.

Fast du ska nog inte hoppas för mycket på att fynda -- prisskillnaden Sverige-USA är inte stor.



Jag hade tänkt ett objektiv under 6000 kr. Jag ska kålla på det :)
 
Har själv en 450D och köpte ett EF-S 15-85 IS USM, vilket lyft! Objektivet är mycket skarpt, förhållandevis välbyggt, har en mycket välfungerande IS och USM autofokusmotor. Gillar också brännviddsområdet, mer vidvinkel än tele. Fungerar utmärkt på en 450D och ger mycket bra bilder. Objektivet passar väl till det du fotograferar.
Men tyvärr som vanligt när det gäller Canon (undantag L-gluggarna) så följer inte motljusskydd med utan detta får köpas separat.
 
Sånt köper jag alltid på Ebay nuförtiden. Kostar några tior, inkl frakt, leverans brukar ta nån vecka.

Är mest irriterad över att man måste köpa det separat. Objektiv för 6-7000 kr, då anser jag att det borde följa med (precis som det gör till L-objektiven). Eller är det många som inte använder motljusskydd?

Håller med att Ebay m fl är bra att handla från.
 
Ja, jag håller med om att det är lite fånigt. Kan tänka mig att en del av bakgrunden (förutom att tjäna mer pengar förstås) är att vissa motljusskydd funkar till flera olika objektiv.
Eftersom orginal motljusskydd till EF-S 15-85 IS USM kostar över 400kr så måste de tjäna enormt på det eller det kanske är gjort av titan eller nåt
 
Eftersom orginal motljusskydd till EF-S 15-85 IS USM kostar över 400kr så måste de tjäna enormt på det eller det kanske är gjort av titan eller nåt

För att inte tala om vad de till lite längre L-telen går lös på om man behöver ett nytt original. Tror dock det är ungefär samma sorts titan som i de billiga från Kina, den svarta mjuka sorten med låg smältpunkt.

Måste snarare vara det högteknologiska ljusabsorberande skiktet av Unobtanium som sitter på insidan av tratten som kostar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.