Annons

objektiv till astrofoto/stjärnimmel

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt beror på vad du vill fotografera. Natthimlen innehåller olika motiv, en del väldigt ljussvaga. Andra är ljusstarkare.

Kitobjektivet, f/3,5: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2012030.htm
Sigma 8_16/4,5-5,6: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2487995.htm

Bara du vet vad du vill fotografera. Men orientera dig om vad som finns och vad det ger för möjligheter och gör sedan ditt val.

ja, jag behöver ett objektiv med mycket vidvinkel då jag inte har något som följer jordens rotation så att jag kan ha längre slutartider. samt att jag vill ha ett ljusstarkt objektiv av just samma anledning (att jag inte har någon utrustning för att motverka jordens rotation)

och vill även att det är vidvinkligt då jag tycker det är snyggt med att få med mycket (men vill ju gärna ha så rak horisont som möjligt även om det ibland kan vara snyggt med böjd..)
 
ja, jag behöver ett objektiv med mycket vidvinkel då jag inte har något som följer jordens rotation så att jag kan ha längre slutartider. samt att jag vill ha ett ljusstarkt objektiv av just samma anledning (att jag inte har någon utrustning för att motverka jordens rotation)

och vill även att det är vidvinkligt då jag tycker det är snyggt med att få med mycket (men vill ju gärna ha så rak horisont som möjligt även om det ibland kan vara snyggt med böjd..)

Det skiljer väl ungefär 2/3 steg ljusstyrka mellan Sigma 10-20/4-5,6 och Samyang 14/2,8. Detta för att du kan exponera himlen längre utan stjärnspår vid 10 mm. Du får max tid på ca 40 sekunder med Sigman, men "bara" 29 sek med Samyangen. 2/3 steg är inte hela världen, du får vidare vinkel med Sigman 10-20. Svårt val.

En bekvämlighetsfaktor att tänka på är dock att du kanske får fippla med en separat timer om du skall exponera i 40 sekunder. Detta ifall din kamera bara låter dig ställa in max 30 sek. Då kan Samyang 14/2,8 vara bekvämare då du slipper undan timer.
 
Det skiljer väl ungefär 2/3 steg ljusstyrka mellan Sigma 10-20/4-5,6 och Samyang 14/2,8. Detta för att du kan exponera himlen längre utan stjärnspår vid 10 mm. Du får max tid på ca 40 sekunder med Sigman, men "bara" 29 sek med Samyangen. 2/3 steg är inte hela världen, du får vidare vinkel med Sigman 10-20. Svårt val.

En bekvämlighetsfaktor att tänka på är dock att du kanske får fippla med en separat timer om du skall exponera i 40 sekunder. Detta ifall din kamera bara låter dig ställa in max 30 sek. Då kan Samyang 14/2,8 vara bekvämare då du slipper undan timer.

om man trycker in samyang 8mm/3,5 där i jämförelsen då? hur många steg skiljer det? är ju iallafall ca 47s slutartid med ännu mera vidvinkel (kanske för mycket i vissa fall) och 3,5 i ljusstyrka (bättre än sigma)

men då förlorar jag raktecknande horisont (mindre iallafall) och om jag ska fixa till det i mjukvara så förlorar jag upplösning (men blir det så pass mycket jag förlorar så att det är i jämförelse med att fota i 10mm eller 14mm? isåfall kan jag ju lika gärna fota i 10mm eller 14mm direkt och bortse från 8mm vidvinkel och då bara tänka på ljusstyrka.
 
det blev ett samyang 8/3.5 fisheye :)

var ju inga större pengar det handlar om så provar helt enkelt det och är jag inte nöjd så får jag köpa ett annat och sälja det (om jag inte har sådan tur att jag får returnera det)

har kollat runt mycket på bilder och så nu och jag tror att jag kommer bli nöjd!

tackar iallafall för all hjälp och alla tips och blir nog inte förvånad om jag även sitter med ett sigma 10-20 sen eller ett samyang 14mm (prylgalen och att älska fotografering är ingen bra kombination)
 
om man trycker in samyang 8mm/3,5 där i jämförelsen då? hur många steg skiljer det?

Samyang 8/3,5 går väl ungefär jämnt ut med Samyang 14/2,8 då det gäller ljusstyrka/exponering/undvikande av stjärnspår.

Lycka till med Samyang 8 mm fisheye, det blir säkert bra. Någon gång kommer jag kanske också att skaffa ett sådant. Något jag inte hann säga, men för stjärnhimmelsfoto är ju fullformat bra. Samyang 14/2,8 blir ju ett fint ultravidvinkel, liksom Sigmas 20/1,8 blir ljusstarkt med en trevlig bildvinkel på FF. Dessutom klarar fullformat i sig ca ett steg mindre ljus än APS-C.
 
det blev ett samyang 8/3.5 fisheye :)

var ju inga större pengar det handlar om så provar helt enkelt det och är jag inte nöjd så får jag köpa ett annat och sälja det (om jag inte har sådan tur att jag får returnera det)

har kollat runt mycket på bilder och så nu och jag tror att jag kommer bli nöjd!

tackar iallafall för all hjälp och alla tips och blir nog inte förvånad om jag även sitter med ett sigma 10-20 sen eller ett samyang 14mm (prylgalen och att älska fotografering är ingen bra kombination)

Återkom gärna hur det gick och om du blev nöjd med valet. Glöm inte bildex ;)



/Stefan R. Nilsson
 
Ja återkom gärna med bilder :) Tips för att undvika startrails (om du inte vill ha det såklart) är att sätta slutartiden till: 600 / brännvidd = slutartid, då kommer du ha rätt fasta ljusa stjärnor på fotot! Exempelvis med 20 mm glugg på FF blir då 600/20 = 30 sec slutartid som mest om du inte vill att dom ska deformeras. Lycka till!
 
Ja återkom gärna med bilder :) Tips för att undvika startrails (om du inte vill ha det såklart) är att sätta slutartiden till: 600 / brännvidd = slutartid, då kommer du ha rätt fasta ljusa stjärnor på fotot! Exempelvis med 20 mm glugg på FF blir då 600/20 = 30 sec slutartid som mest om du inte vill att dom ska deformeras. Lycka till!

Ska återkomma med bilder om jag inte skäms för dem ;)

Japp, 600-regeln känner jag till. Dock har jag crop så blir 600/x(1,6*y) för min del :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.