ANNONS
Annons

Objektiv till 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Marcela

så fel kan det inte bli. Min bror har en 7D med samma objektiv som du och det blir ruggigt bra bilder.

Mvh
Jesper
 
EF 24-70 är ett alldeles excellent objektiv, 7D är en alldeles excellent kamera! Så det är defenitivt inte fel val! Något du kan utvecklas med. Plåta på bara, digitalbilder är gratis.

EF 24-70/2,8 L är t o m skarpare än EF-S 17-55/2,8 inom de brännviddsområden de täcker gemensamt. Så tycker du det räcker med 24 mm neråt så kan du inte göra ett bättre val.

Och den dag du skaffar en FF så får du lite vidvinkel också.

(Om jag vore du skulle jag komplettera med en EF-S 10-22 för att få det du saknar nu, nämilgen vidvinkel. Då har du en mycket bra kombination, bland det absolut bästa du överhuvudtaget kan ha! Men innan du tar det steget ska du fotografera och fotografera. Mycket.)
 
Den enda gång jag haft problem med regn, då hade jag EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM på en 40D. Objektivet var helt oberört, men på kameran slutade några knappar att fungera i några timmar, tills jag hunnit torka den igen.

Det vräkte ner med sällan skådad intensitet...

För övrigt är EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM sisådär. EF 70-200 mm f/4L IS USM är betydligt bättre, och EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM ännu bättre. Tyvärr syns det på prislapparna också.
 
Glugg

Jag har en 5D och jag kan rekommendera 24-105 . Det enda man ska tänka på att inte fotografera i 24 mm då blir bilden bulig.
// Kaj
 
Hej !

Inte tänk så tunga tankar. Du har en väldigt bra kamera och ett superduper objektiv !! Lek med utrustningen läs på och pröva dig fram så ska du se att resultaten som du önskar dig kommer till slut. Du kan ju ta tusentals bilder och kanske vara nöjd med tio men du har ju definitivt lärt dig nåt på vägen ! Smattra på och ställ inte för höga krav på dig själv. Att utvecklas som fotograf och bli bättre steg för steg tycker jag är en stor del av charmen med fotografering.
 
Ja, jag kollade i och för sig bara SLRgear och där såg det ut så. Inom det gemensamma området alltså, inte generellt.

Jag har själv "snabbtestat" båda, vid olika tillfällen och i olika hus, mest 17-55, och tycker de verkar vara utmärkta objektiv båda två. Men jag anser för egen del att 17-55 är bättre på en 7D men att 24-105 kan ha sina fördelar för dem som gillar omfånget. Och det bör vara stadigare byggt, vattenskyddat etc, som L-optik.
 
Tack för all hjälp. Nu blev det tyvärr 24-70 iaf... Tyvärr säger jag för det känns som jag gjort fel.

Tror det där blir bara bra efter ett tag. Har haft ett EF 24-70/2,8L till låns och skulle gärna äga en sådan själv.
Kanske du ska komplettera med en Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX när du får råd. Då kommer du få känna på vidvinkel...lol
Jag har en sån här Tokina och det är nog det objektiv som sitter mest på min 7D.
Mvh Stig
 
Sama dilemma för mig

Jag har gått i precis samma tankar. Ska jag köpa en 17-55/2.8, 24-70 eller en 15-85? Det är inte lätt att välja. 24-70 föll bort på att den inte blir en vettig vidvinkel men sen är det problem. Att 17-55 inte är vädertätat har jag kommit på att det blir problem för jag vet att den kommer att släppa in damm när jag är ute och reser. 15-85 ska vara bättre i den avseendet men den har ju sämre ljusstyrka.
Det jag inte kan förstå är varför Canon inte har en vettig kort zoom till sin 1.6 hur? Just nu finns ingen som har allt som man vill ha.
Jag har även provat både Sigma, Tamron och Tokina och det är att slöare och låter mer när man använder dom. Sigman är skarpare men vad gör det om man istället skrämmer bort djuren eller att varje människa som man fotar vänder sig om. Kasst är ordet!
Vad valet blir?
 
Rädsla om damm samband med 17-55 är tyvärr överdrivet. Om det skulle smugglas in några
damm att börja med så märker man inte det på bilder att det krävs väldigt mycket damm för att man ska märka.

Jag har tagit med min 17-55 överallt utan problem. Tyvärr är den inte tätt mot regn så måste köra med skydd. Har du kollat på 17-40mm?
 
Det jag inte kan förstå är varför Canon inte har en vettig kort zoom till sin 1.6 hur? Just nu finns ingen som har allt som man vill ha.

Man kan förstås alltid önska sig mer, men det är väl knappast bättre utbud hos Nikon eller Sony?

Jag tycker att när det gäller just "normal"- zoomar till Canon APS-C så vimlar det ju av alternativ!
 
Ef 70-300 f4-5,6 l

För övrigt är EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM sisådär. EF 70-200 mm f/4L IS USM är betydligt bättre, och EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM ännu bättre. Tyvärr syns det på prislapparna också.

Jag läste en test i Digitalfoto för alla där EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM fick väldigt bra omdöme och kostar runt 4.500 kr. Jag tycker dock det är lite inflation i omdömena där, nästan alla produkter får väldigt höga betyg. Här ovan jämför du det med 70-200 objektiv varav ett har en större bländare. En mer elevant jämförelse är EF 70-300 F4-5,6L IS USM som kostar nästan 13.000 kr. Vad får man för de extra 8.500 kr?

/Jesper
 
tack för er input.

Erland, du skriver IS kan man vara utan men det är väldigt bra att ha. Vad innebär det?

Mvh
Jesper

Ska man vara lite taskig så innebär det att han mer än gärna haft alla gluggar stabiliserade - men då får han antingen kasta ut fantasisummor eller byta Canon mot en kamera som har stabiliseringen i huset. Och just där brukar Canikons argument ligga.. Du behöver egentligen inte stabilisering. (Och det är väl lätt att säga eftersom möjligheterna saknas hehe)
 
Ska man vara lite taskig så innebär det att han mer än gärna haft alla gluggar stabiliserade - men då får han antingen kasta ut fantasisummor eller byta Canon mot en kamera som har stabiliseringen i huset.
Nej, det menar jag inte. Vad jag menade var att jag inte tycker att bristen på IS är det största problemet med 24-70/2,8 på 7D, utan bristen på vidvinkel.

Ett system som har stabilisering i huset och inte i objektiven skulle jag aldrig vilja ha, eftersom den stabiliseringen bara fungerar på delar av kameran. Visserligen blir det som fastnar på sensorn stabiliserat, men inte det man ser i sökaren eller det AF-systemet "ser".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.