Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper33

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag startade en diskussion om motljusskydd och fick då en kommentar om att satsa på L-objektiv så här följer en ny tråd. Jag är inne på EF-S 17-55/2,8 IS USM till min 7D. Alternativet skulle kunna vara ett EF 24-70/2,8 L USM men då får jag inte IS som en del recensenter tycks sakna.

Av recensionerna att döma är det två relativt likvärdiga objektiv men där 17-55 anses lite plastigt och känsligt för väder och vind medan 24-70 saknar IS. 17-55 anses mer anpassat för en APS-C.

Jag är en entusiastisk nybörjare som köpte en alltför klen instegskamera ( 550D ). När det dök upp ett erbjudande på 7D för 9999 kr slog jag till. Det känns rätt då jag upplever autofokus och hastighet som begränsande med 550D. Nu vill jag inte köpa ett begränsande objektiv och hoppas få vägledning av några "objektiva" erfarna fotografer. ( Ha ha, men det är säkert ett slitet skämt för er som varit med ett tag)

Vad skall man välja och varför?

Objektiv skall användas mest för vardaglig fotografering, porträtt, landskap e t c. Jag kommer senare investera också i ett macro- och ett teleobjektiv men det blir en annan tråd.

Mvh
Jesper
 
Jag startade en diskussion om motljusskydd och fick då en kommentar om att satsa på L-objektiv så här följer en ny tråd. Jag är inne på EF-S 17-55/2,8 IS USM till min 7D. Alternativet skulle kunna vara ett EF 24-70/2,8 L USM men då får jag inte IS som en del recensenter tycks sakna.