Annons

Objektiv till 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Perplutt

Medlem
Har nyligen uppgraderat min gamla 30D till en 7D och är nu pa jakt efter objektiv. Jag har kvar det gamla kitobjektivet EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM som visserligen funkar bra, men jag vill ha nagot som är bättre och framför allt ljusstarkare. Nagot ur L-serien är vad som lockar :)

Jag fotar främst min 6 manader son, och oftast inomhus där ljuset inte är optimalt. Har en extern Speedlite, men vill ända ha ett ljusstarkare, men framför allt ett bättre objektiv.

Funderar pa antingen EF 24-70mm f/2.8L USM eller EF 24-105mm f/4L IS USM. Men är det nagon som vet om Sigma har nagra likvärdiga objektiv? Fast brännvidd är jag inte intresserad av, även om jag vet att det har sina fördelar ocksa.

Tack
 
Du tror inte att du kommer sakna en del vidvinkel med de objektiven då? Jag skulle nog satsat på ett EF-S 17-55 f/2,8 IS USM om jag var du! Det har ju fått massa bra kritik.
 
Har nyligen uppgraderat min gamla 30D till en 7D och är nu pa jakt efter objektiv. Jag har kvar det gamla kitobjektivet EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM som visserligen funkar bra, men jag vill ha nagot som är bättre och framför allt ljusstarkare. Nagot ur L-serien är vad som lockar :)

Jag fotar främst min 6 manader son, och oftast inomhus där ljuset inte är optimalt. Har en extern Speedlite, men vill ända ha ett ljusstarkare, men framför allt ett bättre objektiv.

Funderar pa antingen EF 24-70mm f/2.8L USM eller EF 24-105mm f/4L IS USM. Men är det nagon som vet om Sigma har nagra likvärdiga objektiv? Fast brännvidd är jag inte intresserad av, även om jag vet att det har sina fördelar ocksa.

Tack

Sigma har ju sitt 24-70, men det har jag själv inte provat. Har däremot en kompis som köpte det av senaste version men var besviken. Han bytte till ett Canon 24-70 istället och är nöjd nu. Just nu är det ju "billigt" med Canons, har sett det för i runda pengar 10500 i svensk butik. Kan vara så att min kompis hade otur med sitt sigma, men frågor du honom så dissar han sigmat iaf. Så min röst går till 24-70. Men även 24-105 har ju sina fördelar med sin bildstabilisering. För min del var ljusstyrka viktigare än bildstabilisering, men det är ju mycket en fråga om smak och tycke.
 
Har nyligen uppgraderat min gamla 30D till en 7D och är nu pa jakt efter objektiv. Jag har kvar det gamla kitobjektivet EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM som visserligen funkar bra, men jag vill ha nagot som är bättre och framför allt ljusstarkare. Nagot ur L-serien är vad som lockar :)

Jag fotar främst min 6 manader son, och oftast inomhus där ljuset inte är optimalt. Har en extern Speedlite, men vill ända ha ett ljusstarkare, men framför allt ett bättre objektiv.

Funderar pa antingen EF 24-70mm f/2.8L USM eller EF 24-105mm f/4L IS USM. Men är det nagon som vet om Sigma har nagra likvärdiga objektiv? Fast brännvidd är jag inte intresserad av, även om jag vet att det har sina fördelar ocksa.

Tack

Kolla in min tråd om just de objektiven. Förhoppningsvis kommer en bildjämförelse mellan dem om boleh.
 
För barn inomhus hade jag hellre valt EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM.
Byggkvalitén är inte bättre än hos EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM, men bilderna är i L-klass. Dessutom får du både f/2,8 och IS, ifall han nu sitter still någon gång.
 
Har nyligen uppgraderat min gamla 30D till en 7D och är nu pa jakt efter objektiv. Jag har kvar det gamla kitobjektivet EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM som visserligen funkar bra, men jag vill ha nagot som är bättre och framför allt ljusstarkare. Nagot ur L-serien är vad som lockar :)

Jag fotar främst min 6 manader son, och oftast inomhus där ljuset inte är optimalt. Har en extern Speedlite, men vill ända ha ett ljusstarkare, men framför allt ett bättre objektiv.

Funderar pa antingen EF 24-70mm f/2.8L USM eller EF 24-105mm f/4L IS USM. Men är det nagon som vet om Sigma har nagra likvärdiga objektiv? Fast brännvidd är jag inte intresserad av, även om jag vet att det har sina fördelar ocksa.

Tack

Jag har en 7D och kan rekommendera Canon EF 50 mm f/1.4 USM. Knivskarpa bilder och utmärkt när ljuset inte är det bästa.
 
EF-S 15-85/3,5-5,6 är väl värt att fundera på även om det inte är ljusstarkare än 17-85. Betydligt skarpare i alla fall. Har fått mycket bra omdömen i tester. Att det börjar vid 15 mm är en stor fördel, man kan klara sig utan särskilt vidvinkelobjektiv.

Sigma 17-70/2,8-4,5 har nästan samma omfång som EF-S 17-85 men är ljusstarkare och minst lika skarpt som EF-S 15-85. Finns i två versioner med och utan OS. Välbyggt, har tyvärr inte HSM-motor men är hyfsat tyst ändå.
 
Objektiv Canon 7D

Jag har ett sigma 17-70 2,8-4,5 och är nöjd, sen är det väl så att hade man plånbok så hade jag bara haft Canons L-objektiv.
 
Nästa vår följer du med grabben ut i regn och rusk. Då sitter ett vädertätat L-objektiv fint på din vädertätade 7D.


Petter ...
 
Nästa vår följer du med grabben ut i regn och rusk. Då sitter ett vädertätat L-objektiv fint på din vädertätade 7D.


Petter ...

Som nybliven 7D ägare undrar man ju lite hur vädertätad den är?
"Skalet i magnesiumlegering har samma skyddstätningar som den lovordade EOS-1N"
känns ju ganska subjektivt? Kunde iofs inte hitta nån info om vädertätning på 1Dmk4 alls på canons sida?

Sen har jag fattat det som att det bara är vissa L-objektiv som är vädertätade?
Tex verkar inte det billigaste 70-200 F4 vara tätat?
 
Som nybliven 7D ägare undrar man ju lite hur vädertätad den är?
"Skalet i magnesiumlegering har samma skyddstätningar som den lovordade EOS-1N"
känns ju ganska subjektivt? Kunde iofs inte hitta nån info om vädertätning på 1Dmk4 alls på canons sida?

Sen har jag fattat det som att det bara är vissa L-objektiv som är vädertätade?
Tex verkar inte det billigaste 70-200 F4 vara tätat?

Nä alla L är inte tätade. Men 24-105 och 24-70 är det.
Jag vet inte heller hur tät den är. Men jag har min ute i bötsnö och regn utan att vara bekymrad. Läste på någon sajt om en snubbe som (utan att lova något) sköljer sina L-optiker under rinnande vatten när de är smutsiga.

Vad jag kanske egentligen ville framföra var att du skrev att du fotar grabben innomhus. Men för sjutton grabben växer. Och det går fort. Snart börjar han cykla. Snart fotar du mer utomhus än inomhus. Om du ska lägga 5000-10000 för ny optik kanske du ska fundera på hur du använder det om ett år också. Om du inte har oförskämt mycket pengar alltså :)


Petter ...
 
Tack för alla svaren.

Har funderat en del och även varit och klämt lite pa Canons 24-70L och 24-105L. Da insag jag att även om 24-70 är väldigt trevlig, kommer den att bli för tung för att släpa runt pa när man är iväg, sa den gar tyvärr bort. Har ocksa insett att det finns inget objektiv som har alla egenskaper jag skulle vilja ha. Sa jag funderar nu pa att inhandla antingen 24-105 L eller Sigmas 24-70 EX f2.8, och sa smaningom, om jag märker att jag vill ha mer vidvinkel, komplettera med Canons 16-35L f2.8 eller Sigmas 17-50 EX f2.8.

Maste kanske ocksa börja vänja mig vid tanken pa att ha ett fast objektiv i fotoväskan...

Är det nagon som vet hur dessa Sigma objektiv star sig jämfört med Canons L-serie? Alltsa rent kvalitativt sett och bortsett fran "price/performance"
 
Hej,

jag har en 7d och
17-40L
24-105L
samt
Sigma 50/1,4

oftast sitter 17-40 på inomhus. Är jag utomhus används 24-105 (eller längre). Jag skulle köpa ett 17-40L först, "billigt", bra färgåtergivning och hyfsat skarpt. Komplettera med en 50/1.8 för en tusing om du behöver mer ljusstyrka. Sedan kan du se om du skall uppgradera till 16-35 eller 24-70.

My $0.02
/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.