Annons

Objektiv till 5D mk1?

Produkter
(logga in för att koppla)

R Englund

Aktiv medlem
Har köpt mig en gammal 5D mk1 och nu behöver jag objektiv. Jag har ett 20-35mm 2,8 L men behöver ett normal objektiv också, men just nu tycker jag Canon 24-70 2.8 L och 24-105 4,0 L är för dyra. Så nu undrar jag viket av dom billigare alternativen som finns skall jag köpa?

Canon EF 28-135mm 3,5-5,6 usm IS
Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di
Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro

eller något annat?
 
Har köpt mig en gammal 5D mk1 och nu behöver jag objektiv. Jag har ett 20-35mm 2,8 L men behöver ett normal objektiv också, men just nu tycker jag Canon 24-70 2.8 L och 24-105 4,0 L är för dyra. Så nu undrar jag viket av dom billigare alternativen som finns skall jag köpa?

Canon EF 28-135mm 3,5-5,6 usm IS
Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di
Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro

eller något annat?

Jag har 28-135 ochhar haft Tamron.

Vad jag hört av Sigma, är att den inte alls är lika skarp som Tamrons, så måste du inte ha 24mm faller Sigman bort.

Återstår dom två andra.

Båda är lika bra, fast på olika sätt:
Canon lite bättre färger
Tamron är något skarpare
Canon mer gedigen
Tamron har större bländaröppning (möjlighet till kortare skärpedjup och kortare slutartider)
Canon mer tele
Tamron lättare
Canon har IS


Så behöver du mer tele och tar bilder på måttligt rörliga bilder när du fotar inne = Canon
Är tele inte så viktigt, kort skärpedjup trevligt och du fotar i dunkla miljöer = Tamron
 
Kanske något fast och back to basics? Tycker också 24-70 är dyrt. Hoppas Canon släpper ett MED IS, då har jag personligen lättare att svälja priset. I övrigt har jag ett EF 50/1.4 på 5DMkII som jag är väldigt nöjd med.
 
Jag har 28-135 ochhar haft Tamron.

Vad jag hört av Sigma, är att den inte alls är lika skarp som Tamrons, så måste du inte ha 24mm faller Sigman bort.

Återstår dom två andra.

Båda är lika bra, fast på olika sätt:
Canon lite bättre färger
Tamron är något skarpare
Canon mer gedigen
Tamron har större bländaröppning (möjlighet till kortare skärpedjup och kortare slutartider)
Canon mer tele
Tamron lättare
Canon har IS


Så behöver du mer tele och tar bilder på måttligt rörliga bilder när du fotar inne = Canon
Är tele inte så viktigt, kort skärpedjup trevligt och du fotar i dunkla miljöer = Tamron


Mycket bra svar Staffan!

Trådskapare, lyssna på Staffan!
 
Håller med Staffan. Och för min personliga del hade jag valt Tamronet som är ett GRYMT objektiv för sina pengar.
Jag har ett 24-70, men det är bara för att jag är ego, jag hade egentligen klarat mig utmärkt på Tamronet som jag i egna tester funnit i princip lika skarpt.
 
Så behöver du mer tele och tar bilder på måttligt rörliga bilder när du fotar inne = Canon
Är tele inte så viktigt, kort skärpedjup trevligt och du fotar i dunkla miljöer = Tamron

Tack för svaret, jag är lite skeptisk emot Tamron men måste nog titta närmare på det.

Kanske något fast och back to basics? Tycker också 24-70 är dyrt. Hoppas Canon släpper ett MED IS, då har jag personligen lättare att svälja priset. I övrigt har jag ett EF 50/1.4 på 5DMkII som jag är väldigt nöjd med.

Har köpt ett Sigma 50mm 1,4, fick det idag (inte lika skarpt som sin lilla syster 30mm 1,4?). Iochmed att jag nu har ett ljusstarkt objektiv så kan jag köpa ett lite ljussvagare 28-135án.


Håller med Staffan. Och för min personliga del hade jag valt Tamronet som är ett GRYMT objektiv för sina pengar.
Jag har ett 24-70, men det är bara för att jag är ego, jag hade egentligen klarat mig utmärkt på Tamronet som jag i egna tester funnit i princip lika skarpt.

Men tittar man här så ser Canon 28-135án ut skarpare än Tamron 28-75, iaf på dom större bländarna?

http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=366&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Funderar på om man skulle försöka hitta ett gammalt Canon 28-70mm 2,8 L det är iofs dubbelt så dyrt som 28-135án och Tamron 28-75 men ett par tusen billigare än 24-70 2,8 L.
 
Har köpt ett Sigma 50mm 1,4, fick det idag (inte lika skarpt som sin lilla syster 30mm 1,4?). Iochmed att jag nu har ett ljusstarkt objektiv så kan jag köpa ett lite ljussvagare 28-135án.

Det där SIgmat ska du vara riktigt nöjd med om det trivs med ditt hus' AF, om jag inte minns helt fel är det ett av de mest hyllade Sigmaobjektiven. Jag råkar ha ett väldigt skarpt 30/1.4, men det trivs inte med AF på alla avstånd. Och jag har inte sett lika översvallande recensioner på det som på 50/1.4 så du har gjort helt rätt tycker jag :)
 
Kanske något fast och back to basics? Tycker också 24-70 är dyrt. Hoppas Canon släpper ett MED IS, då har jag personligen lättare att svälja priset. I övrigt har jag ett EF 50/1.4 på 5DMkII som jag är väldigt nöjd med.

Jag tycker inte 24-70 är dyrt. Uppdaterar Canon linsen med IS så lär det bli DYR!
 
Sigmas 50/1.4 är totalt överlägset 30/1.4, räcker att titta på MTF-kurvorna för att förstå det, men även av bilderna de producerar. Jag har haft 30:an som fokuserat perfekt, men som sagt, blir ju aldrig riktigt skarpt i kanterna, oavsett nedbländning. 50:an blir ganska bra när man bländar ner i kanten, om än inte lika bra som Canons motsvarighet. Å andra sidan underbar i bildcentrum redan från full öppning. (på fullformat alltså)
 
Sigmas 50/1.4 är totalt överlägset 30/1.4, räcker att titta på MTF-kurvorna för att förstå det, men även av bilderna de producerar. Jag har haft 30:an som fokuserat perfekt, men som sagt, blir ju aldrig riktigt skarpt i kanterna, oavsett nedbländning. 50:an blir ganska bra när man bländar ner i kanten, om än inte lika bra som Canons motsvarighet. Å andra sidan underbar i bildcentrum redan från full öppning. (på fullformat alltså)

Jo, Sigmas 50 är fantastisk rent optiskt, men även efter en resa till Sigma för "kalibrering" så missar min fokus rätt ofta på min 1Ds II. Trist eftersom resultaten när den fungerar blir fantastiska. Vill inte riktigt sälja den heller eftersom jag inte vet hur väl den fungerar på någon annans hus.

Ang. själva tråden: Tamron 28-75 är kanonbra. Om du inte vill ha IS och inte behöver 75-135mm så skulle jag rekommendera det. Annars är 28-135 ett ganska underskattat objektiv, dock inte lika ljusstarkt. Om du bestämmer dig för det så skicka ett PM, har ett sprillans nytt sittande som jag ej använder (har 24-105IS redan).
 
Sigmas 50/1.4 är totalt överlägset 30/1.4, räcker att titta på MTF-kurvorna för att förstå det, men även av bilderna de producerar. Jag har haft 30:an som fokuserat perfekt, men som sagt, blir ju aldrig riktigt skarpt i kanterna, oavsett nedbländning. 50:an blir ganska bra när man bländar ner i kanten, om än inte lika bra som Canons motsvarighet. Å andra sidan underbar i bildcentrum redan från full öppning. (på fullformat alltså)

Rent spontan utan någon vetenskaplig jämförelse så upplever jag att 30mm är skarpare än 50mm?
 
Tamron 28-75

Tamrons normalszoom är kalas. Lite sämre kontrast och sämre autofokus än Ef 24-70, men ett riktigt fynd. Går att hitta för under tre tusen begangnat./ Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.