Annons

Objektiv till 450D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vesi

Ny medlem
Jag ska köpa min första systemkamera (digital).
Jag har mycket att lära mig men vill göra det med en kamera i handen därför undrar jag nu...

Den kamera som låg bäst i händerna var en Canon 450D.
Vid köpet följer det med ett 18-55 objektiv.

Om jag vill ha ett zoomobjektiv kan jag då köpa ett "Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Di VC till Canon AF"?
Passar det? Har det allt som behövs, typ autofokusmotor?

Eller...

Ska man satsa på ett annat märke där autofokus och stabilisering är inbyggt i kamerahuset?
Förslag?
 
Vilket märke du vill ha, kan bara du bestämma. Det kan vara smidigt att ha stabilisering i huset eller motor i huset, men det är också bra att inte ha det.
Nikon d40 tex, kan inte använda alla nikonobjektiv för att den inte har fokusmotor.
Har man stabilisering i huset blir inte sökaren stabiliserad, vilket den blir med stabilisering i optiken.
Dom har alla sina fördelar och nackdelar.

För att svara på dina frågor om 450D.

Köper du canon behöver du inte bry dig om fokus och sådant. Ingen canon-kamera har motor i huset. Alla objektiv till canon har således inbyggd motor.
Det finns två typer av canonobjektiv. EF och EF-S.
Kameror med liten sensor (xxxD och xxD, alltså tex 450D och 50D) kan använda båda.
Kameror med större sensor (xD xDs) kan bara använda EF.

Objektiv från tredjepart (tamron, sigma, osv) gör objektiv till flera tillverkare. Där kan det också vara som med EF och EF-S, men ALLA passar till xxxD och xxD-modellerna. Se bara till att det står "till canon af".

Det objektiv du föreslår har stabilisering. Det är ganska nytt så det är nog inte så många som hunnit testa det ännu, men tamron brukar göra bra objektiv.
 
Hej,
Är det EF-S 18-55 med eller utan IS som följer med? Den nyare med IS är tillräckligt bra som först objektiv. Använde den ett tag och se vad o hur du fotar. Sedan kan du köpa det du saknar. Tänk på att objektiv med stort zoomomfång, så kallade super-zoomar, oftast är sämre optiskt än om man väljer 2 objektiv som täcker samma brännvidd.
/Lars
 
Hej,
Är det EF-S 18-55 med eller utan IS som följer med? Den nyare med IS är tillräckligt bra som först objektiv. Använde den ett tag och se vad o hur du fotar. Sedan kan du köpa det du saknar. Tänk på att objektiv med stort zoomomfång, så kallade super-zoomar, oftast är sämre optiskt än om man väljer 2 objektiv som täcker samma brännvidd.
/Lars

Till 450 är det med IS (om det inte är nåt udda-paket). Håller med om att skaffa kit:et och sen se efter vad man tror sig behöva. Kitobjektivet har förutom IS fin skärpa och dessutom "ok" makroegenskaper.

Många tycks köpa telezoom efter ett tag, och sen ett vidvinkelzoom. Den gruppen hamnade jag i iaf. :)
 
Hej.

Jag hoppar oxå in på denna tråd, hoppas det är ok.

Jag har nu haft min Canon eos 450D några månader nu och vill gå ett steg längre än det kitt objektiv jag har(18-55/3,5-5,6 IS)
Vad är nu nästa steg i objektiv väg?
Jag fotar mest porträtt och natur bilder.
min budjet är max 5000 kr på ett objektiv, vad föreslår ni?
jag har kikat på ett Canon ef 28-135 mm f/3,5-5,6 is usm.
men vet inte om det är nästa steg så att säga.

Efter det är jag intresserad av en extern blixt men har ingen aning vad som är bra och prisvärt där, men max priset där får bli ca 1500 kr.

Så nån som har några ideér?

Jätte tacksam för svar.
 
Vad är nu nästa steg i objektiv väg?
Jag fotar mest porträtt och natur bilder.
min budjet är max 5000 kr på ett objektiv, vad föreslår ni?
jag har kikat på ett Canon ef 28-135 mm f/3,5-5,6 is usm.
men vet inte om det är nästa steg så att säga.

För porträtt är Canon EF 50/1,8 en bra val. Väldigt prisvärd.
För natur o djurbilder så är 70-300 ett bra val. Finns lite olika prisklasser. Vill man ha Canons med IS så klarar du dig precis med din budget. Annars är Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro ett bra budgetval.
Vill du ha en blixt för 1500 så får du nog köpa en begagnad...
/Lars
 
Vill du ha en blixt för 1500 så får du nog köpa en begagnad...
/Lars[/QUOTE]

Ok tack för tipsen,om jag höjer max priset på extern blixt till 2000 då?
finns det inga ok/bra för det priset? tex Canon SpeedLite 430EX?
 
Jag har också en Canon 450D. Fick den i April.
Sen så tänkte jag bestälal ett Canon Ef-s 55-250/3,5-5,6 IS, men eftersom det aldrig kom in där ja skulle beställa det så sket jag i det, så då beställde jag ett Sigma Ex 18-50/2,8 DC Macro, och det är det bästa val jag någonsin gjort.
Ett helt underbart objektiv är det verkligen :D

Så om du vill ha samma zoom omfång kan jag verkligen rekommendera det :)
 
Vill du ha en blixt för 1500 så får du nog köpa en begagnad...
/Lars

Ok tack för tipsen,om jag höjer max priset på extern blixt till 2000 då?
finns det inga ok/bra för det priset? tex Canon SpeedLite 430EX?

Du får "gamla" 430EX för 1995:- över disk på Södermalm (Fotokungen på Götgatan). Nya ("ver II") har bara kosmetiska skillnader så passa på medans den är på väg ut.

Jag köpte en bouncer för 3 dollar på e-bay inkl. porto, softar blixten på alla närbilder på ett fint sätt. Trevligare än de 250:- eller mer som Canon tar för samma plastbit. :)
 
Hej.

Jag hoppar oxå in på denna tråd, hoppas det är ok.

Jag har nu haft min Canon eos 450D några månader nu och vill gå ett steg längre än det kitt objektiv jag har(18-55/3,5-5,6 IS)
Vad är nu nästa steg i objektiv väg?
Jag fotar mest porträtt och natur bilder.
min budjet är max 5000 kr på ett objektiv, vad föreslår ni?
jag har kikat på ett Canon ef 28-135 mm f/3,5-5,6 is usm.
men vet inte om det är nästa steg så att säga.

Efter det är jag intresserad av en extern blixt men har ingen aning vad som är bra och prisvärt där, men max priset där får bli ca 1500 kr.

Så nån som har några ideér?

Jätte tacksam för svar.

För porträtt har du redan fått ett bra extremt prisvärt alternativ. Men det är knepigt ge råd eftersom alla är så olika. Men givet din budget berättar jag gärna vad jag köpte efter att ha haft kitzoomen ett tag. Först blev det ett beg. Canon 70-300IS här på FS. Kostade 3500:- (nytt runt 5500:). Det hade (liksom 55-250IS) fått fina recensioner. Om "natur" betyder älg eller fågel är det ett bra val :)

Sen ville jag ha ett vidvinkelzoom, jag valde Sigma 10-20. Även det har bra recensioner. Pris 4100:-. Idag använder jag det mer än telezoomen men är nöjd med båda.
 
Du får "gamla" 430EX för 1995:- över disk på Södermalm (Fotokungen på Götgatan). Nya ("ver II") har bara kosmetiska skillnader så passa på medans den är på väg ut.

Jag köpte en bouncer för 3 dollar på e-bay inkl. porto, softar blixten på alla närbilder på ett fint sätt. Trevligare än de 250:- eller mer som Canon tar för samma plastbit. :)

Håller väl inte riktigt med om att det bara är kosmetika som skiljer 430 och 430 ex II då den nya har snabbare uppladdning (ca20%) dessutom har den en metallfot och snabbfäste vilket gör att den är bra mycket merhållbar än vad den gamla var, som hade en del problem med fästet. Då det bara skiljer ca 300:- mellan dessa ser jag ingen anledning att snåla.
 
Ok. tack för alla svar, skönt att veta att man kan få lite tips o ideér från er.
porträtt objektivet låg runt 1000 kr såg jag och det är ett bra pris. så det tåls verkligen att tänka på.

Men om jag skulle vilja ha ett allround objektiv som funkar bra till både porträtt och lite "miljö/naturbilder" så som typ havsvyer, bilder på vår vackra stad Göteborg,bilder på mina busiga katter osv.
skulle ett canon ef 28-135 mm f/3,5-5,6 is usm för ca 4000 kr funka då?

så kan jag köpa mer specifika objektiv senare, så som porträtt objektiv,zoom objektiv och macroobjektiv.

Ideer på detta förslag?
 
Men om jag skulle vilja ha ett allround objektiv som funkar bra till både porträtt och lite "miljö/naturbilder" så som typ havsvyer, bilder på vår vackra stad Göteborg,bilder på mina busiga katter osv.
skulle ett canon ef 28-135 mm f/3,5-5,6 is usm för ca 4000 kr funka då?

Att fota "miljö/naturbilder" fungerar 18-55:an utmärkt till en början. Fota ett tag med den o fundera sedan vad du vill ha.
Köp sedan en 50/1,8. Är ljusstark o billigt. Funkar till porträtt o busiga katter.
Skaffa ett fotoredigeringsprogram. Det är ett måste när man har en systemkamera. Bilderna är oftast inte färdig direkt ur kameran. Man bör fixa nivåer o kunna skärpa bilden lite.
/Lars
 
Hej igen.

Nu har jag bestämt mig angående Canon ef 50/1.8 II.
Det kommer jag köpa, det verkar vara ett bra köp för runt 1000 lappen.

Då är det 2 andra objektiv jag funderar på som nästa steg.
Antingen blir det det jag nänmt ett par ggr på denna tråd ;P
Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM för ca 4400kr
Eller Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS för ca 2600 kr.

vilket av dessa 2 tror ni är mest prisvärt och bra?

Till Lars :jag har photoshop och elements att bearbeta bilderna med, men vill hellst inte bearbeta bilderna utan hålla dom så "rena" det går.
 
Lätt 55-250 med tanke på att det är nyare och har större omfång och kommer täcka ett stort område bra med ditt 18-55. Och du kommer nog inte få ut så mycket av 28-135 med tanke på att du förlorar vidvinkel och får första genrationens IS(om jag inte minns fel) då är det bättre att kolla på sigmas eller tamrons 17/18-50 2,8 som är betydligt bättre :)
 
Bra val. Tycker som som Miffox att du ska välja en 55-250. Den är lättare o smidigare till en APS-C kamera. Haft en 28-135. Den har den första version IS o är kanska tung. Det enda som är fördelen men den är USM.

Apropo redigering av bild:
En liten redigering av bilden är oftast nödvändig. Annars måste man trixa mycket med parametrarna för jpeg. Om man inte skjuter i RAW-format, som jag tycker är det bästa, En "trycka-knäpp-kamera" har en förinställda parametrar för jpeg som ska ge "bra" bilder direkt ur kameran.
/Lars
 
Tack för alla goda råd och att ni höll liv i tråden med nya frågor som även jag är fundersam på!

Nu har jag inhandlat en Canon 450D med 18-55 objektiv, ett kit alltså.
Jag känner mig vilsen bland alla förkortningar och uttryck men, men... jag har börjat fotografera och experimentera. Dessutom har jag börjat en fotokurs så nu när jag har kameran i handen kommer jag att få ut mer av kursinnehållet än med kompaktarn jag hade tidigare.

TACK! ;o)
 
Nu är 50 mm objektivet köpt,
har tyvär inte hunnit testa det så mucket än, bara i en ganska mörk lägenhet, det blev rätt mycket rörelseoskärpa då jag tog bort blixten och hade slutaren på 1.8.
Men tror att det kommer bli kanon bra i rätt ljusförhållanden!

Det lutar starkt åt ett Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS som nästa inköp, tyvär så är dom slut på dom flesta butiker.
Får väl hållas tills Januari elelr så då vissa kommer få in leverans på mera.

Tack för att åsikter och råd!

Ps jag har äntligen lärt mig att göra en bild svartvit i photoshop och sen göra bara en sak i färg, det är grymt läckert!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.