Annons

Objektiv till 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiffen

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Inköp av Canon 400D lockar och ett par alternativ funderar jag på (fotar mest utomhus, segling, resor, miljöbilder, människor, gärna i befintligt ljus och vill gärna kunna zooma någorlunda):

1) Köpa med kitobjektiv (eller bara huset) och kunna köra med mitt befintliga Tamron 28-200 som köptes nytt till min analoga Canon år 2003 och knappt är använt sedan jag skaffade kompaktdigital året efter. Nackdel, dålig ljuskänslighet och börjar på 28mm.

2) Köpa ett ljusstarkare objektiv än mitt 28-200 (3.5-5.6 tror jag?) såsom Sigma 17-70? Kommer jag isåfall sakna zoomen?

3) Köpa något annat käckt objektiv, tar gärna tips på alternativ, prisklass max ca 3000. Ej fast lins.

Tacksam för input.
Mvh
//Staffan
 
Om du fotar segling så antar jag att zoom är intressant och eftersom du mest är utomhus är väl inte ljusstyrkan det primära.

Bäst är väl att köpa kameran med kit-objektivet och sedan ut och fota. Räcker inte det du har, så handla nytt till våren/sommaren när du fått kläm på vad du behöver.

Mvh
Anders
 
Tycker du ska köpa med kitobjektivet, och känna efter vad du saknar mest, ljusstyrka eller tele.
Alternativen runt 3000kr är Sigma 17-70 istället för kitnormalen lr Sigma 70-300 APO macro bla bla. för 2300 som telezoom.
 
Jag missade att du redan har 28-200. Då skulle jag hoppa över kitobjektivet helt och hållet, det är faktiskt inget vidare skoj.

När du fotat lite så inser du nog vad det är du behöver, mer vidvinkel, ljusstyrka eller tele.

Själv gjorde jag misstaget att köpa lite för mycket objektiv för snabbt innan jag visste vad jag ville ha. Med "facit" i hand hade jag kanske prioriterat lite annorlunda.

Mvh
Anders
 
Tack för svar..

Lutar åt att jag köper med kit-objektiv. Är inte så mycket merkostnad jämfört med att bara köpa huset. Då har man ju ändå en ok och väldigt lätt glugg om inte annat (bra researgument).
Så får man väl prova mitt 28-200 på digitalen, vilket jag aldrig gjort innan.
Mvh
//Staffan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.