Annons

Objektiv till 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

nyborjaren

Aktiv medlem
Hej, ska snart införskaffa min första DSLR, en 350D.
Har hört från massa folk att kit-objektivet är dåligt!
Nu till min fråga ska man:

Ett, köpa kittet, använda objektivet som följer med under sommaren och sedan i höst köpa ett bättre begagnat objektiv?

Två, köpa bara huset och köpa ett bättre nytt/beggat objektiv direkt?



------------------------------------------------------

En annan grej, fungerar de flesta äldre Canon
objektiv till nya 350D? Har ett EF 35-70mm 1:3.5-4.5 framför mig, är det nåt att ha?

Jag kommer att fota porträtt och landskap för det mesta, att kunna zooma mycket bryr jag mig inte mycket om.

Vilket objektiv skulle ni föreslå i prisklassen 500-2500 kronor?


Tacksam för svar

Nybörjaren
 
Alla EF gluggar passar på 350D.
Ett EF 50/1.8 passar din budget, då får du ett mycket skarpt och ljusstarkt objektiv som du kan använda för porträtt mm.
 
Kitobjektivet är inte jättebra nej, men det är en helt okej början om man inte vill lägga massor med pengar. För 2500kr tror jag inte du får något som är bättre, om du inte skulle råka snubbla över något begagnat.
Köp kitobjektivet och EF 50/1.8 som Kent föeslår.
 
Okej tack för svaren, men frågan kvarstår:

Köpa bara huset och sen köpa lös glugg?
eller köpa kitet?


Ös på med tankar/förslag!
 
Jag föreslår att du köper kitet. Jag vet inte vad prisskillnaden är, men det rör sig väl om en tusenlapp högst. Det är inte det bästa objektivet som finns precis, men inte det allra sämsta heller och väldigt billigt. Även om du skulle välja fast brännvidd så kostar det en hel del på vidvinkelsidan.
Köper du kitet så har du något att börja med som inte kostar så mycket extra, sen kan du ju evt spana efter begagnade, bra objektiv efter hand som kassan återhämtat sig.

Ett 35-70 har jag också haft. Det går att fota med såklart, även på digital, och har ganska bra närgräns om jag inte minns fel. Problemet tillsammans med en 350D är att du då är helt utan vidvinkel.
 
Jag köpte en 20D igår och jag hade bestämt mig för enbart huset men i butiken ändrade jag mig. Kitobjektivet kan vara bra att ha och då kan jag vänta med att köpa det vidvinkelobjektiv jag vill ha utan satsa på ett längre zoom istället. Dessutom merkostnaden är så liten i förhållande till vad kameran kostar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.