Annons

Objektiv till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur kan 28mm bli 49mm på en 20d. Fattar ingeting?????

//Carl-Philip Karlsson
 
Nerevarine skrev:
28mm på en 20D blir nästan 49mm. Alltså ingen vidvinkel alls.

Om man ska vara petig så motsvarar 28mm på en 20D 45mm på en småbildskamera, men det är som sagt ingen vidvinkel utan mer en normal.

Zoomomfånget är ju klart trevligt på 28-300, men jag misstänker att bildkvaliteten inte är riktigt i klass med objektiv med kortare omfång (även om det är ett L-objektiv)...
 
Ska man gå efter de vanliga benämningarna så är ju upp till 35mm det som kallas vidvinkel. På en 20D har du en cropfaktor på 1,6x brännvidden...alltså får du ta varje brännvidd på ett objektiv gånger 1,6 för att få det motsvarande värdet på din kamera.
 
Vilket objektiv rekomenderar ni som man ka använda till modell, reklam, sport, konsert och lite blommor. Helst L ringat

//Carl-Philip Karlsson
 
"Ekonomi" - Kør på en 17-40L f4 och en 70-200L f4,och ev. ev prisværd prime, kanske 50mm.

"Optimalt"- canon 10-22, 24-70L . 70-200 L f4

Jag kommer sjælv køra med 24-70L / 70-200L f4, inte helt sæker på 10-22 ænnu, funderar næmligen på en mark2 snart.
 
Ja du Carl-Philip. Jag skulle gärna vilja ge dig lite tips. Hoppas du kan ha någon nytta av dem.

1) De objektiv du har tittat på är stora och tunga (1kg + 1,5kg). Ibland spelar det inte så stor roll, eller ser rent av ganska coolt ut att ha värstingprylar. Ibland är det dock fantastiskt bra med lite mindre och lättare grejor. Jag vågar påstå att även den startkaste fotografen ibland har struntat i att ta med alla tunga grejor och sedan missat någon bra bild.

2) När man gillar foto dyker det allt som oftast upp nya saker som skulle kunna vara superbra att ha. Därför kan det vara vettigt att inte lägga mer pengar än nödvändigt "idag" eftersom det garanterat kommer att dyka upp nya behov "imorgon". Och de prylarna kostar också en hel del.

3) Köper man det billigaste objektivet syns det ibland på bildkvaliteten, men köper man det dyraste är det sällan märkbart bättre en mellanalternativet. Det finns ruskigt bra Alternativ i mellanprisklassen som ibland tom klår de dyraste alternativen.

Eftersom det verkar som du inte vill kompromissa med kvalitet utan vill ha riktigt bra grejor från början så vill jag ge rekommendationer därefter.

Vad gäller teleobjektiv är valet enklast. Börja med Canon 70-200mm/4L för 6182kr på Zebramedia.com (motsvarar 112-320mm på analog kamera om någon nu tycker det är viktigt). Du får 900kr tillbaka alltså 5282kr för ett objektiv som är lika bra som 70-200/2,8 IS. Helt löjligt bra pris för ett grymt objektiv. Att det sedan bara väger 705gr trots mycket gedigen konstruktion och ursnabb autofokus är underbart. Man tar det alltid med. Ett steg i ljusttyrka spelar ingen större roll eftersom 20D har så löjligt lite brus på ISO 1600. Jag tror att du aldrig kommer vilja byta bort det, och även om du skulle göra det förlorar du inte många hundralappar pga det fina andrahandsvärdet. Objektivet funkar utmärkt för snävare ansiktsporträtt och samt sport mm. Om man sedan inte tycker 200mm räcker fungerar ju inte 2,8 IS heller. Då tycker jag att Canons 70-300 DO IS och 100-400 IS är bättre alternativ och som dessutom kostar mindre om än inte så mycket. Men som sagt tror att du inte vill byta 70-200/4L när du väl har ett.

När det gäller objektiv för vidvinkel, normal och kanske lätt tele är valet lite svårare. I ditt fall skulle jag tro att ett objektiv som Canon 24-70/2,8 skulle passa mycket bra i brännviddsomfånget (38,4-112mm). Men jag tycker det är lite för tungt och inte ger så mycket bättre bildkvalitet att det är värt 12000kr. Dessutom har du inte mycket till vidvinkel på det objektivet. Tja vad är då vettiga alternativ.

Sigma 18-50/2,8 för ca 5000kr sägs vara mycket bra, har dessutom ljusstyrkan för porträtt och vidvinkel som räcker långt.

Sigma 24-70/2,8 är klart billigare så om du inte tycker vidvinkeln räcker kan du lägga till ett:

Tokina 12-24/4 ATX Pro som jag själv tycker är underbart och som skåpade ut båder Nikon 12-24 och Canon 10-22 ordentligt i Fotomagazins test.

Canon 24-85/3,5-4,5 är också ett bra alternativ som presterar mycket bra på digitalkameror eftersom objektivets svagheter till största delen ligger utanför bilden när det används på digital. Det har stort omfång och USM motor till fokuseringen vilket är väldigt bra. Kanske ca 2000kr beg.

Canon 17-40/4L är bra men inte optimalt om man vill använda det mycket till porträtt eftersom det har något kort tele och lite sämmre ljusstyrka än t ex sigma.

Lycka till :) MVH, Niclas Vestman
 
Såg att du beställt gluggen på Dustin, när jag kollade där kostade den 13.295:- + frakt. På B&H i NewYork kostar den 11750:- inklusive frakt,tull och moms, något att tänka på kanske ?
PS ! Garantin gäller i Sverige eftersom Canon har Världsgaranti på sina objektiv, men se till att du väljer den USA märkta gluggen (världsgaranti) och inte Imported.
 
Allt som är viktigare än ett "L" på objektivet

Jo förresten. Tänkte bara nämna några saker som det kan vara vettigt att spara till (d v s inte lägga alla pengar på ett par objektiv).

Bra fotoväska, stativ, blixt, UV-filter, polariseringsfilter, mellanringar, Sensorbrush, 2GB Sandisk Ultra II extraminne, extrabatteri, studioblixtar, reflexskärm, bagrunder och bakgrundshållare, A3 eller A2 fotoskrivare, bra dator och skärm, bildbehandlingsprogram typ photoshop, noise ninja, photographic edges mfl, bil, motorcykel eller EU-moppe för att kunna komma dit man vil fotografera (körkort).

Tja, bra för att nämna lite då ;-)
 
Beställningen jag har gjort från Dustin var inte billig. ca20000kr utan objektiv. Har beställt två minneskort 1gb, 2gb sd ultra2 canon 580blixt, tamrac fotoväskan (den minsta så slipper man onödig vikt), batterier, batt grepp, minneskortläsare. Har ett gammalt velbon stativ hemma men funderar på att byta ut det mot ett bra manfrotto (MANFROTTO STATIVBEN NEOTEC 458B) och kulleds huvud till det. Ska beställa en fotoskrivare (tipsa gärna på en bra fotoskrivare helst a3). Däremot tänkte jag snåla på studioblixt och köpa bygglampor. Håller bygglampor måttet om man reflekterar i papaply???

//Carl-Philip Karlsson
 
Jag e riktigt sugen på att beställa 28-300. Är det någon som vet något om detta objektivet. Jag tycker att det låter utmärkt att ha från 28-300.

//Carl-Philip Karlsson
 
aiWa skrev:
Beställningen jag har gjort från Dustin var inte billig.

Klart det inte blir billigt från Dustin, de är bland de dyrare alternativen.
Du har inte funderat på från europa, tyskland/österrike eller så? Man sparar in *stora* pengar, och har ändå full garanti.

Har beställt två minneskort 1gb, 2gb sd ultra2

Hoppas du skrivit fel, för 20D tar inte SD-minneskort.. Enbart CF-kort.


Har du verkligen behov av största blixten? Väldigt många hade lätt kunnat köra på 420EX, som är billigare och mindre.

(jag köpte visserligen 580n, men enbart för att jag fick den till riktigt lågt pris, jag använder inte alla dess funktioner på långa vägar..)

Ska beställa en fotoskrivare (tipsa gärna på en bra fotoskrivare helst a3).

Hade jag varit som du, hade jag skippat det öht, och siktat in sig på att skriva ut från bra fotolabb istället, som gör det så mycket bättre, i alla avseenden.
 
aiWa skrev:
Jag e riktigt sugen på att beställa 28-300. Är det någon som vet något om detta objektivet. Jag tycker att det låter utmärkt att ha från 28-300.

Jag har precis ett sådant. Man ska direkt veta att det är ett *tungt* objektiv, runt 1.6kg. Det blir i längden något man bara har i speciella tillfällen när man vet att man inte kan/har tid att byta objektiv, men ändå måste ha vidvinkel(jag har det iaf iom FF) och möjlighet till tele.

Att se det som ett allround-objektiv får jag nog rekommendera helt emot. Det kommer bara sluta med att man drar sig för att ta med kameran, då det blir ett cirka 2.4kg paket ihop med en 20D att släpa på.

I så fall är det bättre med 17-40+70-200/4. Eller möjligen ett 24-70. Annars kan man faktiskt se sig efter alternativtillverkare, man *måste* inte hänga upp sig på att det måste vara L.. Sigma har många bra alternativ, till bra priser/prestanda.
 
SANDISK COMPACTFLASH ULTRA II 2GB och 1GB. Jag tycker att det ska vara lite att greppa tag i när man håller i en kamera. E det fel att köpa 28-300. Tack för alla tips.

//Carl-Philip Karlsson
 
Nu sticker jag säkert ut näsan och får skäll, men den här diskussionen har pågått i tre dagar och det har varit vilt skiftande val av objektiv.

Om jag förstått saken rätt har du beställt en 20D med tillbehör för att börja fotografera "på riktigt" med en SLR. Jag skulle nog i så fall börja med ett objektiv som Tamron 28-75/2,8 XR DI . Det är inte så dyrt, och täcker den mesta "normalfotograferingen". Ett begagnat Canon L med motsvarande omfång är ett alternativ om du vill lägga ut mer och få en röd ring (och går förmodligen att sälja igen för samma pris som du köpte den för).

När du känner att du behöver mer åt ena eller andra hållet kompletterar du med det objektiv som passar bäst (det troligaste är att du vill komplettera åt telehållet).

Jag skulle också rekommendera att du köper ett bra stativ. Det har du nytta av för modell, reklam, sport, och lite blommor (men troligen inte för konserter).

Om du köper hela paketet med objektiv nytt direkt tror jag att risken är stor att du köper saker du inte behöver eller trivs med. En 28-300 är som Daniel skriver inte en allroundoptik.
 
Avråder också från 28-300. Alldeles för klumpigt. Vill du ha stort zoom omfång kanske du ska snegla på Sigma 18-125, 18-200, 24-135 eller Canon 28-135 IS USM. Själv är jag skeptisk eftersom stort zoomomfång alltid innebär kompromisser. Canon har lyckats med skärpan men priset, storleken och vikten blir för mycket. DC objektiven som börjar med 18mm håller inte skärpan tillräckligt i teleläget men har vettig vidvinkel. 24-135 och 28-135 IS USM kan nog vara bra alternativ med bra skärpa. Sigmat har nästan vettigt omfång med lite vidvinkel och Canon är ganska gediget med USM och IS men ljusstyrkan hade kunnat vara lite bättre. Dock är dessa 2 objektiven ändå bra och ekonomiskt försvarbara val för ditt användningsområde.

Tycker också att 420EX räcker gott.

Bygglampor tycks det finnas flera som har gjort bra resultat med här på fotosidan. Var bara försiktig med montering av tillbehör på dem pga brandrisken (Inget papper, tejp eller annat brandfarligt). Testa vetja, kostar ju inte mycket.
A3 skrivare kan jag hålla med att det är billigare och ofta ger snäppet bättre resultat med fotolabb. Men om man ändå ska köpa, tja de börjar bli så bra att jag inte tror man kan göra så mycket fel vare sig man väljer epson, HP eller Canon. Canon har lite billigare bläck och skriver framför allt väldigt snabbt. Epson och HP har grymt bra hållbarhet på bläcket. Tja jag vet nog inte tillräckligt om detta för att kunna ge någon absolut rekomendation.

Möjligtvis rent generellt att det är bättre att hålla i slantarna lite och inte köpa värre grejor än vad man tror sig komma behöva. Om man skulle upptäcka att man behöver nåt bättre för att man känner en begränsning i det man har. Bra då vet man också vad man behöver köpa. Bara att sälja det gamla utan att det har kostat mycket alls.

Trevligt att du avsatt lite till tillbehör som ordentligt med minne och väska. Tror att du kommer att uppskatta en bra väska lika mycket som ett L objektiv. Kanske låter korkat men min nya Lowe pro reporter 500AW är det bästa köp jag gjort på länge.

Många av de bästa bilderna som har gjorts t ex am "Magnumfotograferna" är gjorda med kameror och objektiv som idag betraktas som stenålders. Det är inte prylarna som gör bilderna utan fotografen.

Huvudsaken är att du har kul med grejorna och att de funkar för dig. Då blir det bra resultat. Kolla en gång till på Canon 28-135mm IS USM. Begagnat 2500kr. Tror det är bästa valet för dig (hur f-n jag nu skulle kunna gissa vad du behöver ;-)
MVH, Niclas Vestman
 
solvargen skrev:
Jag instämmer ochså med Pontus och Tomas. Så jäkla typiskt svensk. Angående objektiv skulle jag absolut föredra ett 17-40mm(kanske liknande sigma man jag vet inte så mycket om dem). Ett 17-40 är väldigt allround på en Canon 20D och många gånger uppstår situationer när man behöver ett vidvinkel,normal och ett litet porträtt objektiv.
Det är inte lätt att välja. Har haft min kamera i lite över ett halvår och går fortvarande och funderar över vad jag skall satsa på istället för ett 28-135mm resp. 100-400mm som jag äger.
Dock kommer jag att behålla 17-40mm objektivet.
Kunde inte hålla med bættre.
"Typiskt svenskt" :)

Om han køper ett 17-40 och ett 70-200 f4 så har han gjort ett "billigt" och extremt prisvært objektiv køp trots att det står L på gluggarna.

Har sjælv haft tamron 28-75, har kørt sigmas 24-70 och æven sigmas 18-50, det ær inte samma sak helt enkelt.

Jag utgår från att killen i fråga vet vad han vill ha, och att han har god grund till att køpa dessa objektiven.
Go for it!!
Du kommer aldrig ångra dig om du fotar mycket.
Dessutom som någon tidigare sa så får du igen mycket av vad du betalde før dina L gluggar.

/christian, en som tycker kænsla och kvalite ær Mkt viktigt.
 
Har bestämt mig för att ha mitt 18-55 kitobjektiv som allaround och istället köpa tele. Vilket tele objektiv rekomenderar ni. Har kollat på 70-200 IS L och 28-300 L. Tipsa på bra tele.

//Carl-Philip Karlsson
 
aiWa skrev:
Har bestämt mig för att ha mitt 18-55 kitobjektiv som allaround och istället köpa tele. Vilket tele objektiv rekomenderar ni. Har kollat på 70-200 IS L och 28-300 L. Tipsa på bra tele.

//Carl-Philip Karlsson

Eftersom du fortfarande inte bestämt dig - köp ett 70-200/4L. Det är billigt och skarpt. Skulle du behöva längre brännvidd funkar det finfint med 1,4 converter eller ett 300/4L IS :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.