Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv som ska ersätta kit.

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmybring

Avslutat medlemskap
Hej!
Har börjat fota lite igen och sist jag fotade ordentligt var väll typ 5år sen så jag har inte så bra koll längre, har ett gammalt hus, D40, som jag tänkt köra ett litet tag till men vill ha ett nytt objektiv.
Jag har kollat alla varianter av objektiv som finns idag men jag är lite osäker på vad som kan vara bra, vill inte lägga ner en förmögenhet på utrustning än men de objektiven jag tittat på lite närmare som verkar vara det jag söker är tamron 28-75 och sigma 17-70 har försökt göra min egen hemläxa och tror att tamron är det bättre valen, tror inte jag kommer sakna de där 11mm och det ligger på ett bra pris.
Tanken är att jag ska kunna köra detta som allround och sen komplettera med ett zoom och ett med fast brännvid senare sen om intresset fortsätter vara så högt som det är just nu. Om någon har något annat förslag mottages det med stor glädje och gärna lite motivation till varför något är bättre än något :)

Mvh
Jimmy

Tamron

Tamron 28-75 anses väl vara ett rätt ok allroundobjektiv.
Personligen använder jag bara ett skarpt fast 35mm, ingenting annat... men hade jag köpt en relativt prisvärd zoom, lutade det åt just Tamron 28-75.

Tamron 28-75 anses väl vara ett rätt ok allroundobjektiv.
Personligen använder jag bara ett skarpt fast 35mm, ingenting annat... men hade jag köpt en relativt prisvärd zoom, lutade det åt just Tamron 28-75.

Bådar ju gott! Tjejen kommer använda kameran också och hon är inte lika inne i fotandet som jag så måste ha något hon kan ha nytta av också!

Även om 28-75 är ett bra objektiv så tror jag ändå att du kommer sakna stabiliseringen i många sammanhang.

Sigmas 17-70 F2.8-4 OS är kompetent, men kostar ju typ 4000kr. Du kan inte tänka dig att leta upp ett begagnat Nikon 18-105VR i stället? Då kommer du undan med kanske 1500kr, vilket lätt lämnar pengar över till nåt annat roligt som t.ex en bra extern blixt. ELLER en Nikokor 35/1.8 (1700kr) eller 50/1.8 (1900kr) som båda är fantastiskt kompetenta jämfört med standardzoomarna.

Ah ok, jo det kanske man kommer göra isåfall.
Är det detta du menar ? http://www.japanphoto.se/product/objektiv/nikon/nikkor-af-s-dx-18-105mm-f-3,5-5,6-vr/

Hur är det jämfört med kitobjektivet som sitter på nu ? sämre,bättre, skarpare,oskarpare etc
105mm kan ju vara rätt gött o ha på semester och så faktiskt.

Har kollat på sb700 blixten, en kompis har den och den verkar riktigt kompetent, känner faktiskt att man saknar blixt sena grillkvällar eller fester, och en fast 35mm glugg passar ju bra som födelsedagsprestent ! :)

Ah ok, jo det kanske man kommer göra isåfall.
Är det detta du menar ? http://www.japanphoto.se/product/objektiv/nikon/nikkor-af-s-dx-18-105mm-f-3,5-5,6-vr/

Hur är det jämfört med kitobjektivet som sitter på nu ? sämre,bättre, skarpare,oskarpare etc
105mm kan ju vara rätt gött o ha på semester och så faktiskt.

Har kollat på sb700 blixten, en kompis har den och den verkar riktigt kompetent, känner faktiskt att man saknar blixt sena grillkvällar eller fester, och en fast 35mm glugg passar ju bra som födelsedagsprestent ! :)

Ja, det var d et objektivet som avsågs. Det är lika skarpt som ditt 18-55, som dock är rätt skarpt! Om du tror att du ska få mycket bättre skärpa genom att köpa en dyrare normalzoom i 4000kr-klassen, så bedrar du dig nog. Du kan få ett snabbare objektiv, men inte så mycket skarpare.

18-105 kan du, som sagt, få för ca 1500:- begagnat och ger dig mer omfång och bildstab. Vi är många som tycker att det är alldels utmärkt. Jag använder det oftast. En komplettering med 35/1.8 ger dig kort skärpedjup och blixtlös-foto.

Per.

Då har jag fått mycket kött på benen!
Tjejen var lite intresserat av sigma 18-200 för att få in ännu mer zoom, hur kan detta stå sig emot nikon objektivet runt samma brännvider?
http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/tele/sigma-af18-20035-63dcosnik/113616.5240/
Bara vi får ett bra allround så är jag nöjd, och med denna zoom blir det ju lite mer möjligheter. så?

Såvida ni inte enbart är ute efter brännvidden 18-200 skulle jag avråda att köpa ett sånt objektiv. Skulle hellre titta på det du var inne på från början...28-75mm t.ex. Dessutom får du då konstant bländare på f/2.8 vilket är ovärderligt vid dåligt ljus samt att du slipper höja ISO lika mycket som du kommer behöva göra på ett 18-200. Dessutom kan du få härligt korta skärpedjup med 2.8!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar