Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv som motsvarar ca 16mm till digitala EOS?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoPatrik

Medlem
Nån som vet om det kommer komma ett objektiv som motsvarar fisheye (ca 16mm) till canon eos digitala modeller?? alltså det borde motsvara 10mm i "analog brännvidd" om man räknar med 1.6x brännvidds-förskjutning från analog till digital...?

Är du ute efter extrem vidvinkel eller specifikt fisheye-effekt? Eller både och?

Vad jag känner till har Canon inga planer, likt Nikons dito, på fisheye som är särskilt anpassat till vissa digitalkamerors brännviddsförlängning. Säker kan man dock aldrig vara.

Vad beträffar ditt skateboardintresse så känner jag dock ett par internationella skateboardfotografer som vid enstaka tillfällen använder Canon10D och tillhörande original-fisheye. Skillnaden pga brännviddsförlängningen har jag själv inte haft chans att bedöma men enligt uppgift ska den inte vara alltför stor.

Johan, vilka fotografer tänker du på då??
kul o veta vilka...
jag gillar atiba jefferson (www.atibaphoto.com)
och Gerhard Stochl (http://www.stochlfoto.com)

Annars är det är fisheye jag e ute efter...tycker det skulle bli för stor skillnad mellan 16mm (analog) och 24mm (digital) om jag skulle behålla mitt 16mm obj o skaffa en eos 10d...

Sigma 8 mm fisheye ger på det analoga småbildsformatet eller digitala fullformatssensorer en cirkelrund bild med en diameter på ca 24 mm.

Med den mindre sensorn på t ex en Canon 10D får man en bild som täcker nästan hela sensorn. Hörnen blir svarta, dvs vinjettering.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar