Annons

Objektiv- och köpfrågor! (Pentax)

Produkter
(logga in för att koppla)

Spectral

Medlem
Nu har jag ÄNTLIGEN bestämt mig för en Pentax k20d, har tafsat på den i verkligheten idag på mediamarkt och den kändes bra.
Hur som helst. Nu behöver jag lite råd, tänkte köpa från fotokungen.com, och då antingen det här:

http://www.fotokungen.com/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=1430

(Pentax K20D + 18-55 II / 50-200, 9,5k)

eller det här

http://www.fotokungen.com/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=1431

(Pentax K20D + 16-45, 9,9k)

paketet.

Vilket och varför?

I övrigt, vad behöver jag mer köpa? (första gången jag köper systemkamera, så jag vet bara att jag behöver något slags filter och en väska :p)

Med det andra paketet får du lite mer vidvinkel och förmodligen ett bättre objektiv, men ett väldigt begränsat zoomomfång (möjligheten att variera bildutsnittet). Det första paketet ger dig ett väldigt stort zoomomfång (18-200) och därmed stora möjligheter att variera bildutsnittet, men förmodligen är objektiven lite enklare i utförandet.

För en nybörjare skulle jag rekommendera det första paketet, mest för att det ger dig störst möjlighet att utforska vad du gillar att fotografera. När du har lärt dig tekniken och fått ett hum om vad du gillar kan du alltid komplettera med andra objektiv med de speciella egenskaper som du kanske saknar (vidvinkel, ljusstyrka, kort skärpedjup, makro etc.).

Även om jag själv alltid har ett UV-filter som skydd på mina objektiv är det mitt råd att hoppa över det så här i början (speciellt om du väljer det första paketet), objektiven som följer med är inte speciellt märkvärdiga eller dyra varför det känns som en lite onödig kostnad till en början (UV-filter gör inte bilden bättre).

Om du ändå väljer att köpa filter, välj då ett lite dyrare filter (som Hoya/Kenko Pro1 Digital) då billiga filter faktiskt kan ge oönskade reflexer när man fotograferar i motljus.

Sedan finns det filter som ger speciella effekter i bilden, kanske det vanligaste är polfilter (polariserande filter) som tar bort blänk och reflexer så att du till exempel kan fotografera genom ett fönster utan att fönstret speglar sig i bilden. Köp ett om du tror du kommer att använda det, själv använder jag i princip aldrig polfilter.

Att välja väska är svårt, bäst är om du kan provpacka i butiken så att du kan se vilken modell du gillar, den vanligaste modellen (fyrkantig med axelrem) är egentligen inte speciellt praktisk. Titta istället på en liten fotoryggsäck, finns många modeller där du dessutom får plats med andra saker (som termos och tröja).

Till sist behöver du ett minneskort, köp ett så stort som du tycker dig ha råd med. Välj minneskort med bra kvalitet, själv föredrar jag Sandisk. Ta gärna den lite snabbare modellen, Ultra II, då utnyttjar du kamerans prestanda bäst.

Viktigast av allt, ta många bilder och prova dig fram!

Tack för rådet :) Ska beställa kameran med det första paketet idag, och släpa med den till Mediamarkt och köpa tillbehör när den kommit ^^

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto