Annons

Objektiv och blixt till Canon 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

echo2me

Medlem
Jag har en Canon 350d och vill byta ut objektivet på denna. Jag skulle även vilja köpa till en ordentlig blixt. Men det känns som om jag går vilse i djungeln!

Någon som har bra tipps?
 
Hej Stina!

Canon, Tamron och Sigma har en hel del att erbjuda men det krävs några frågor för att kunan rekomendera!

Vad fotograferar du helst?
Hur mycket pengar vill du lägga?
 
Blixt kan jag rekomendera Canon speedlight 430 EX. All automatik funkerar klockrent. Vridbar så det räcker.

Objektiv är mycket svårare. Vad fotar du ? Vilka brännvidder ? Hur mycket pengar vill du lägga, på hur många objektiv ?

/ Erik
 
Tack för snabbt svar!
När det gäller foto så är jag rätt flexibell. Jag fotar gärna porträtt och närbilder på små saker både inomhus och utomhus. Men jag vill gärna kunna ta fler naturbilder och landskapsbilder också...

Kan ett macro objektiv vara en bra lösning med tanke på att jag gärna tar närbilder och så får man sattsa på ett annat vid landskapsbilder? Eller finns det något mittemellan?

Pengar är väl inte ett jätte stort problem, man får bara se till att spara lite längre. Jag ser helre att jag får bra kvalite och något som håller mitt intresse uppe. Det är trisst att köpa något halv bra och så vill man uppgradera sig efter ett halvår...

Smärtgränsen går nog vid 5 000 när det gäller objektiv och samma för blixten...men det beror som sagt på vad som finns där ute.
 
Canons 580 EX blixt är grym, men du kanske klarar dig med lillebror som heter 530 EX. Generellt kan man säga tt ju starkare blixt desto bättre. Kraften behövs mest när du skall studsa ljuset i väggar och tak.
Många köper för liten blixt och byter upp sig senare, men få gör tvärtom.
Bra kvalitet och behändig storlek får du om du köper EF 24,2,8 och EF-s 60. 2,8 Macro. Två lösa gluggar som du aldrig behöver ångra att du köpt. Toppkvalitet även för en yrkesfotograf och rimligt pris, särskilt om du kan tänka dig att köpa begagnat.
 
Blixten verkar vara riktigt bra, Har blivit rekomenderat speedligth tidigare så man kanske ska gå på det.

Jag är nybörjare när det gäller termer och vet inte riktigt vad som menas med brännvidd...jag har orginal objektivet till 350d som ska ligga på:"Brännvidd:1.6x brännviddsfaktor". Enligt Canon.se

Kostnaden får helst ligga på några tusenlappar...smärtgränsen går dock vid 5 000kr.
 
24 mm betyder att du får moderat vidvinkel på din kamera. Bra för grupper, vyer och allmän foto.
60 mm ger ett kort telefoto som är perfekt för porträtt och bilder där du vill komma lite närmare också. Macro betyder att du kan fota små saker på nära håll.
Tillsammans täcker de det område som majoriteten av alla reportagebilder tas inom.
Du kan anturligtvis också köpa en zoom, men du får inte samma ljusstyrka och kvalitet utan att dubblera din budget.
 
Macro :
Canon EF 100 f/2.8 Macro USM !!!!!!!!!!!!!! Den är otroligt bra ! Skarp, bra ljustonsåtergivning och HELT raktecknande (fotar man ett rutnät så ser det ut exakt som i verkligheten). Kostar dock ca. 5600 kr på Cyberphoto.se men då får man också ett äkta macro 1:1 (alltså kan du focusera på ett föremål lika stort som sensorn på kameran, 23*15 mm).

/ Erik
 
Re: Några förslag


Men Susanne *stjärtsmisk* du glömde bort Canon EF 85/1,8 :(
 
Tack!

Tack för alla bra tips!
Tror jag väljer Tamron AF SP 90/2.8 Di macro till att börja med.

Funderar även om Canons EF 50/1.8 II kan vara bra att ha...

Lönen på fredag kommer att gå åt snabbt =D
 
Re: Re: Några förslag

Damoor skrev:
Men Susanne *stjärtsmisk* du glömde bort Canon EF 85/1,8 :(

I vilken av hennes kategorier skulle du sortera in det objektivet? Må vara att det är en MYCKET trevligt bekantskap...

För att återgå till ursprungsfrågan finns gott om normalzoomobjektiv och en del annat godis för under 5000:- men är porträtt av intresse och du fotar "händelser" inomhus (släktträffar, fester osv) rekommenderar jag nog en blixt före fin optik. Och här tycker jag Sigmas EF 500-DG Super utmärker sig med bra prestanda till ett mycket fördelaktigt pris. Effekten räcker gott och väl till i vilket normalt rum som helst och vill du utveckla porträttmöjligheterna går det lätt att köpa en blixt till i ett senare skede och använda dem tillsammans, motsvarande med Canons orginalblixtar blir betydligt dyrare.

Vad gäller Tamrons macro som du lutar åt att köpa är det nog ett tryggt val som även går utmärkt att använda till mycket mer än närbilder.
 
Det jag använder idag är det som följde med när jag köpte kameran, EF-S 18-55 Kit Lens.

Känner desperat behov av ett nytt just nu :(
 
Re: Några förslag

Sans skrev:
Fast normal
Canon EF 50/1,8 II

[/url] [/B]

50mm på en 1.6x kamera kan ju knappast räknas som normal, på en analog eller FF kamera passar det väll ganska bra men med 1.6x förlängningsfaktor blir det lite väl snävt.
 
Re: Re: Några förslag

Albwah skrev:
50mm på en 1.6x kamera kan ju knappast räknas som normal, på en analog eller FF kamera passar det väll ganska bra men med 1.6x förlängningsfaktor blir det lite väl snävt.
Precis ! 50 mm på 1.6 corp ger en bildvinkel som motsvarar en 80 mm på småbild. Själv kör jag med Sigma 30/1.4 som blir ett normalobjektiv i ordets rätta bemärkelse, används för övrigt till ca. 70%. Vill man komma biligare undan så fins det många 28 mm billigt, ex. Canon 28/2.8 kostar 1995 kr på Cyberphoto.

/ Erik
 
Jag har beslutångest inför valet av objektiv.

Efter alla bra tipps har börjat titta lite noggrannare på macro objetkiv och har märkt att vissa objektiv måste man gå riktigt, riktigt nära motivet för att få dessa pang-bilder! Jag skulle vilja ha ett objektiv som kan ta snygga closeup bilder men på ett lite större avstånd. Är Tamron AF SP 90/2,8 Di ett sånt objektiv så vore det toppen!

Å andra sidan är det ingen zoom på Tamron, men det är det på både Canon EF-S 60/2.8 och Canon EF 100/2,8 som är mitt andra och tredje alternativ...Vad är rekomenderat, Fasta objektiv eller inte?
 
Vare sig Canon EF-S 60/2.8 eller EF 100/2,8 har någon zoom.

(Jag förutsätter nu att du vill ha ett objektiv med bra prestanda för macrofotografering och inget allround teleobjekitv)
De zoomobjektiv som berikas med "macro" i modellnamnet är sällan riktigt bra lösningar om du vill ha extrema närbilder. Det är snarast så att objektiven har bra närgräns och i bästa fall ger en avbildningsskala på 1:2 (en millimeter i verkligheten blir en halv på sensorn).
Macroobjektiven runt 100 mm ger förhållandevis bra närgräns (omkring 30 cm) i kombination med bra optisk prestanda, låg vikt och vettigt pris. Vill du ha längre arbetsavstånd blir priserna högre, och grejorna betydligt tyngre. Valet beror främst på vad du skall använda objektivet till men om du inte vet är det nog onödigt att lägga dubbla pengarna på längre brännvidder.
 
echo2me skrev:
Jag har beslutångest inför valet av objektiv.
Jag tror du blir mycket nöjd med bildkvalitén vilket makro du än väljer, men när jag själv inte vet vilket objektiv jag vill ha så väntar jag med inköp tills jag känner att jag hittat det som känns rätt för mig och mitt sätt att fotografera. :eek:)

Sigmas EX 150/2.8 DG HSM macro är suveränt men tungt och därför sålde jag det. Jag valde istället Canons 100-makro på grund av intern fokusering (det expanderar alltså inte utåt som Tamrons 90-makro gör) och främst av allt med tanke på att jag vill köpa en fullformatskamera så småningom, och därför föll exempelvis Canons 60-makrot bort eftersom det bara passar till kameror med APS-sensor (300D/350D/400D/30D).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.