Annons

Objektiv nikon d5100 hjälp mig

Produkter
(logga in för att koppla)

Tessan666

Medlem
Hej
Ha precis köpt mig en nikon d5100 och fick med 18-55 objektiv. Vill nu köpa ett eller 2 stycken till. Knäpper mycke hundar i snabba rörelser utomhus och ridning i ridhus där ljuset är som inomhus. Skogs och naturbilder. Sedan vill jag även knäppa typ närbilder på vattendroppar, flugor, humlor och blommor. Ge mig tips och råd. Max 5000-6000 per objektiv.

Hälsningar therese

Vad du behöver är ju objektiv med snabb AF och ljusstarka, samt makro. Maktoobjektiven är ju relativt ljusstarka men kommer inte att hänga med en springande hund, inte ens de med begränsning för avståndet, även om det hjälper en del. Sedan så finns ju raynox försättslins.

Beror på vad du behöver för brännvidd för hund och häst, några förslag skulle kunna vara nikon AF-S 50/1,8 eller AF-S 85/1,8 om man ser till fasta. Sigmas och tamrons i ung området 17-50/2,8 för utbyte av den zoom du har. Men jag skulle föreslå 50/1,8 så har du något billigt att börja att testa dig fram på, den kommer aldrig att vara fel.

Man kan sätta en Raynox på en 50/1,8 eller 85/1,8 och få skapligt resultat, men en makro är så mycket mer flexibel och går att använda till så mycket mer.

Mitt slutbud blir nog en 50/1,8 och Tamrons 90/2,8 VC så får du båda under 6000:-

Titta gärna vad Scandinavien Photo har i sin begagnadlista för Nikon, det är ganska säkra köp då du får 6mån garanti och ibland så är det till riktigt bra priser, men man får kolla mot billigaste nypris också.

Går de och zooma med de du skrivit? Med tanke på att jag knäpper på hundar o hästar ibland med långa avstånd. Som sagt, jag kan inget om olika bländare o sånt. Bara att de ska bli bra bilder i ridhus och där är de inte bästa ljuset. Samt snabbt auto.

Hej med den budget du satt upp och de motiv du vill kunna fota samt att du vill kunna arbeta på lite avstånd så skulle jag rekommendera att du först och främst omfördelar så att du lägger lite mer pengar på en bra telezoom med omfånget 70-200 mm. Bra makroobjektiv får man nya för ca 3000-4000 kr medan bra telezoomar blir lite dyrare, ca 7-10000 kr.

Nikon AF-S 70-200/4G ED VR är en riktigt, riktigt bra telezoom, lite dyrare än din budget men värd varenda krona, kostar runt 10000 kr. Som alternativ till Nikon finns Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM OS som liksom Nikonobjektivet har bildstabilisering, kostar ca 9000 kr, Sigma EX 50-150/2,8 APO DC HSM OS för 7500 kr eller Tamron AF SP 70-200/2,8 Di IF Macro som är ett bra budgetalternativ, nypris ca 5000 kr. Med de fotoförhållanden som du beskrivit så skulle jag definitivt rekommendera att satsa lite mer penhar på Nikons 70-200/4 den har en riktigt bra och snabb autofokus och fungerar trots bara bl 4 riktigt bra under svåra ljusförhållanden om man kompenserar den mindre bl med högre isovärde

Ett bra makroobjektiv för riktigt skarpa närbilder så rekommenderar jag Nikon AF-S 60/2,8G ED Micro, ca 4500 kr. Som alternativ finns Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon, ca 2500 kr, Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon AF, ca 3700 kr eller Tamron AF SP 90/2,8 Di VC USD Macro 1:1, ca 4500 kr.

Det låter nästan som att Tamron AF SP 70-200/2,8 Di IF Macro skulle kunna fylla båda funktionerna, och till ett relativt bra pris dessutom.

Tamrons 70-200/2,8 är kanske inte så snabb men man kan nog få en begagnad sådan för mindre än 4000:-. Sigmas 70-200/2,8 med stabilisering begagnad kan man få för en 5500:-. Övriga 70-200/2,8 som Tamrons med VC och nikons ligger över budget.

Ett billigt tips är att lära sig om "bländare och sånt". Bättre material underlättar, men med kunskap blir resultatet ännu bättre. Finns väldigt mycket information på nätet och i böcker...
Lycka till!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto