Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv låser sig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Guran_46

Medlem
Jag har köpt en sprillans ny Nikon D90 den 6 jan med standardobj 18-55. Efter c:a 10 bilder låser sig plötsligt objektivet så att det inte går att passera 35 mot 55. Objektivet fungerar alltså bara mellan 18 och 35. Självklart ska jag prata med affären men min fråga är om det är fler av er medlemmar som upplevt detta. En annan fråga är förstås om jag kommit åt någon låsknapp el dyl utan att veta om det?

Är det mekaniken som låser vid 35 eller? Dvs, kan du inte snurra på brännvidsringen mer än till 35 vid vissa lägen? Eller är det så att det blir svart i optiska sökaren efter 35?

Det låter som ett allvarligt problem. Och nej de är ingen funktion på kamerahuset som låser objektiveta mekanik.

Om du provar skaka det lite lätt, är det nått som låter löst? Kan vara någon skruv som har lossat och blockar glasen.

Självklart ska du lämna in den på garantin :)

Det låter ju som att det inte kan vara annat än ett fabrikationsfel. Bara att lämna in till stället du köpte det hos så får du antingen ett nytt eller så lagar de det.

Det kanske löser sig om du lirkar med det, men det tyder ju på att något inte är som det ska och det är inte det du har betalat för!

Bestämd åsikt

Min bestämda åsikt :) är att det är ett nytt objektiv som gäller. Att gå in och pyssla i ett objektiv leder enligt min mening till framtida bekymmer. Återkommer med resultat av mina "förhandlingar". Tack för era synpunkter. Jäkla bra forum det här! :)

Det där hände mig med min 16-85 en gång. Den fastnade vid ett visst läge när man zoomade. Efter några försök att vrida fram och tillbaka så lossnade det. Perfekt trodde jag men det som hänt var att en kabel till bildstabiliseringen slitits av. Garanterat ett tillverkningsfel men eftersom jag köpt objektivet i USA 14 månader innan felet uppstod så ville inte Nikon i Sverige hjälpa mig. Alltså de reparerade men jag fick betala själv :(

Allt klart!

Efter besök på Rajala Pro Shop i Stockholm byttes objektivet mot ett nytt utan problem. Självklart med tanke på att kameran var köpt 5 dagar tidigare, men ändå skönt att det gick smärtfritt och inga långa diskussioner behövdes. Så än en gång tack för kommentarer. Nu avslutar jag den här diskussionen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar