Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv köp

Produkter
(logga in för att koppla)

Mirano

Medlem
Hejsan, är ganska mycket nybörjare så kan inte särkilt mycket om det här. Har blivit dags att köpa ett objektiv till min canon 400d. Har kollat lite på Canon Objektiv EF 75-300/4-5,6 III USM, någon som vet fördelar nackdelar med objektivet? samt vilka andra objektiv i samma prisklass som är värt att kolla upp? Är sigmas objektiv mycket sämre med tanke på att deras prisklass är väldigt låg? Vad ska man tänka på inför ett objektivköp? Tacksam för svar :)

Jag har aldrig provat den, men många anser att det är en av de sämre i Canons sortiment.

Begrunda nya EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS eller den lite dyrare EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM istället. Beror på hur brett du definierar en prisklass.

Den betydligt dyrare EF 70-200 mm f/4L IS USM är en självklar kandidat, om du har en välvuxen plånbok.

Det finns ju 70-200/4L utan IS oxå, till betydligt lägre pris, runt 4000:- begagnat.
Ett väldigt skarpt och prisvärt objektiv.

EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS verkar intressant.

Priset ska helst inte överstiga 3000.. Sen finns det såklart en begagnad marknad men vågar man sig på det? Känns alltid tryggare med något nytt med garanti osv.

EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS verkar intressant.
Det är ett bra köp.

Priset ska helst inte överstiga 3000.. Sen finns det såklart en begagnad marknad men vågar man sig på det? Känns alltid tryggare med något nytt med garanti osv.
Jag tycker det går fint att köpa objektiv begagnat, bara man kollar upp objektivet innan köpet. Jag har köpt 9 av 10 objektiv begagnat och sparat massor av stålar, 30 000 - 40 000:- alla gånger.

Hejsan, är ganska mycket nybörjare så kan inte särkilt mycket om det här. Har blivit dags att köpa ett objektiv till min canon 400d. Har kollat lite på Canon Objektiv EF 75-300/4-5,6 III USM, någon som vet fördelar nackdelar med objektivet? samt vilka andra objektiv i samma prisklass som är värt att kolla upp? Är sigmas objektiv mycket sämre med tanke på att deras prisklass är väldigt låg? Vad ska man tänka på inför ett objektivköp? Tacksam för svar :)

75-300 är det ingen som vill rekommendera tror jag. Ska vara för priset då =)
Det nya 70-300/4-5,6 IS USM är dock att rekommendera, men det kostar ju 4500kr begagnat och nästan 6k nytt.

55-250/4-5,6 IS USM har ju som sagt fått bra kritik, och kostar inte så mycket.

70-200/4L USM får du för mellan 4000-5000kr begagnat, och då får du det finaste telezoomet i den ljusstyrkan som finns att uppbringa. Nackdelen är att du alltid kommer vilja ha L-objektiv efter det. Kallas populärt L-sjukan =)

Var inte rädd att köpa begagnat. Du får ju ett jättebra objektiv till priset av ett nytt lite sämre. Eller så får du två bra bara lite dyrare än ett nytt.
Fördelen med att handla begagnat här på fotosidan är att du ser vem du handlar av. Är det en farbror som varit medlem i 20år, skrivit hundratals inlägg, osv, är det ju ganska säkert. Använd internetgirot eller liknande så behöver du ju inte oroa dig.
Nu när IS (bildstabilisering) kommit till de flesta objektiv är det många som säljer äldre modeller utan IS, och värdet på dem sjunker ju naturligtvis.

55-250 mm tycker jag är mer användbart än 70-200 (el. 70-300) på en 400D. 70 mm tycker jag är för mycket tele för att det ska vara riktigt flexibelt. Det är den där bildvinkelsförändringen (slarvigt kallad brännviddsförlängning) som ställer till det. På småbildsformat passar 70-200 utmärkt.

55-250 mm tycker jag är mer användbart än 70-200 (el. 70-300) på en 400D. 70 mm tycker jag är för mycket tele för att det ska vara riktigt flexibelt.
Det är ju helt beroende på vad man ska fotografera. För mig var 70-300 ett bra omfång, men EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM var för långsam, så det fick bli EF 70-200 mm f/4L IS USM istället.

Tyvärr röstar jag för 70-200 f4L dock har jag den med IS men det är sällan jag använder den vid rörliga motiv. Har inte provat någon L 2,8 men har känt på det samt Sigmas 70-200 2,8 & f4 är att rekommendera. Är så j*kla nöjd med det. Som någon sade man kan inte få nog av L-optik :)

Ja, jag röstar också för ett 70-200/4L IS om det är det "bästa" zoomobjektivet som efterfrågas, men det är klart över prisnivån som faktiskt efterfrågas. Fast devisen: "Köp billigt, köp ofta! Kvalitet består men kostnaden glöms bort!", den gäller alltid. Om du tänker fotografera i framtiden och du är väldigt intresserad och lite pryltokig, då ska du satsa på något bättre än 55-250 och 70-300, men dessa två duger bra för familjefotografering.

En annan sak att tänka på är att om 55-250 är skarpare än 70-300 kan man beskära och interpolera bilden så att 250 ser ut som 300 mm med 70-300.

Hur pass stor nytta har man av IS? och vad betyder L-optik?

Är väldigt intresserad av att fotografera men sen är det ju lite granna plånboken som bestämmer, har endast standard objektivet nu 18-55 och känner att jag behöver verkligen ett nytt, och maxpriset på 3000 är vad jag har råd med för ett bra tag framöver. (Har fler dyra intressen)

Så det lutar starkt åt 55-250.. det borde väll duga åt en amatör fotograf ett tag?

Ja de är ju inget som helst fel på 55-250an, men det är ju så att vill man tillverka ett billigt objektiv med bra bildkvalitet får man ju dra in på lite andra saker. Därför är det ju inte lika bra byggt osv.

Det skiljer ju väldigt mycket från person till person hur man uppskattar fin mekanisk känsla och kvalitet. Personligen är jag något av en dyrkare av kvalitetskänsla och värdesätter det så mycket att jag kan lägga ett par tusen extra på det =)

Kan du leva med att det är lite plastigare finns det ju många fina objektiv som är riktigt bra optiskt sett, däribland 55-250an.

Jag tror inte du blir misnöjd med 55-250an. Du blir säkert jättenöjd, och IS är väldigt bra många gånger.

Hur pass stor nytta har man av IS?

På telezoomar har man definitivt nytta av IS-funktionen. Det här objektivet har IS-funktion upp till 4 bländarsteg, dvs. att du kan halvera slutartiden 4 gånger och ändå få skarpa bilder. En tumregel är att slutartiden ska var minst 1/brännvidden. På en APS-C-karmera, dvs. Canon 20/30/40/50/350/400 etc. gäller att slutartiden ska vara 1/(1.6*brännvidden) eftersom dessa har 1.6 ggr "brännviddsförlängning". Men, jag är stadig på handen så jag räknar med 1/brännvidden med min 20D.

Alltså, vid 250 mm bör du ha en slutartid på 1/250 för att vara säker på att få skarp bild, eller egentligen, att ta en bild utan röresleoskärpa skapad av dig som fotograf. Men 4 ggr IS kan du ta en bild med slutartider ungefär 1/30s vid 250 mm som ändå är skarp. Tänk då på att motivet inte ska röra sig för att bli skarpt. Gånghastighet är för snabbt.

Det är det som gör IS intressant.

Får tacka alla så hemskt mycket för hjälpen :)

Blir 55-250 objektivet, ser dock ut som att det kommer dröja ett tag innan det kommer, finns inte i lager någonstans

Snabbast kan vara att köpa från B&H i New York.

Man har förvånansvärt stor nytta av IS även på kortare brännvidder.
Eller så är det jag som är darrhänt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar