Annons

Objektiv..IGEN!

Produkter
(logga in för att koppla)

Slow_shutter

Aktiv medlem
Jag kan verkligen INGENTING om objektiv o så..
Nu vet jag vad jag ska ha till porträttkort..
Men kan nån tipsa om ett bra objektiv som man kan ha till lite allt möjligt..Till min 300D dårå.. det objektivet som följde med var ju inte så jäätteeeekul kanske...
Tack på Förhand! :D
 
oj..ja det verkar bra...glömde säga att jag är en fattig jävel oxå... :D
Fast det finns la billigare begagnat dårå..

mer förslag någon? : )
 
Vad är det du inte är nöjd med eller saknar med det objektivet som följde med? Kan du specificera närmare vad du är ute efter så blir det lättare att rekommendera något.

//David
 
Jadu..heh..
Jag vet inte, det känns tråkigt.. Skärpan kan ju bli bättre vid vissa tillfällen om det e inte e superljust, och med blixt..
Jag tänkte fixa ett Canon 50/1,8...
Sen ett macro..
O sen vill jag ha nåt som man kan ha när man fotar landskap, natur i allmänt, djur, människor...
Does it make any sence eller svamlar jag bara??
 
Har hittat Canon 50/1,8 II nu på nätet, nytt för 1.090:- plus frakt på typ 125 spänn..
Jag tänkte slå till : )
Är det ett bra köp??
Har även kollat på ett Sigma 70-300 DL macro.
Är det bra?
 
Senast ändrad:
Finns det inte ett 85 f1,8 eller är det f2,, det anser jag vara en långt bättre allround porträttlins jämfört med 50mm + en faktor på 1,6x,,, Men det är ju jag et;)

mvh Niclas,

Ps, jag tror nog inte att en EF85 är så dyr beg heller,,,
 
Har även kollat på ett Sigma 70-300 DL macro.
Är det bra? [/B]

Har det och det är användbart, men kan knappast kalls för bra.Men i förhållande till priset så... Långsam och lite osäker autofokus, hygglig skärpa som dock avtar upp mot 300mm. Tappar kontrast i lite mörkare situationer.
Finns en nyare version som heter något med APO som lär ska vara bättre, kika hellre på det eftersom det är obetydligt dyrare...

/Johan
 
IMHO

så funkar ett 50mm/f1.8 alldeles utmärkt för porträttbilder på ansikten och möjligen halvkroppsbilder. Om du vill ha med mer av objektet och fortfarande kunna ludda bakgrunden med oskärpa bör du nog gå upp i brännvidd en bit.
(Ca 100-200mm)
Om priset är viktigare än resultatet tror jag du kommer långt med en vanlig standardzoom, typ 80-200/4.5-5.6 DC. Den lämnar inte ett dåligt resultat heller, bara inte lika bra som ett fast 135 eller ett 70-200/2.8 t.ex.
MVH Micke
 
Varför inte slå två flugor i en smäll?

Canon EF 50mm f/2,5 Macro, då har du både ett otroligt skarpt 50 mm lins som är perfekt till porträtt med din 300D samt en bra makrolins som ger förstoringen 1:2... okej, linsen är dyrare än 50 i 1,8 men då behöver du kanske int köpa en skild makrolins...
 
Funderar också nämligen på att köpa ett canon 50mm 1.8, men vill också fota macrobilder.. Jag är också "en fattig jävel", så skulle ni rekomendera en sådan glugg med närbildslinser eller macro objektivet F2.5?
 
André Gustafson skrev:
Funderar också nämligen på att köpa ett canon 50mm 1.8, men vill också fota macrobilder.. Jag är också "en fattig jävel", så skulle ni rekomendera en sådan glugg med närbildslinser eller macro objektivet F2.5?


Ännu hellre en eller ett par mellanringar.

Försättslinser/närbildslinser ger en kraftig reduktion av kvaliteten,,

Mvh Niclas,
 
sak köpa ett 50mm 1.7 till min minolta med 68mm mellanringsset... det ger typ f4 och detta torde funka fint för macroskjutning? Och för 2k är det ju rätt billigt också + att jag har ett ljusstark 50mm objektiv också om man uttrycker sig lite avigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.