Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv i två delar

Produkter
(logga in för att koppla)

falovi

Medlem
idag blåste min kamera i backen och landade direkt på mitt 50mm-objektiv. jag hade ett uv-skydd på så själva fronten är inte skadad. däremot gick det i två delar, se bilden. ingenting verkar ha gått av eller vara trasigt, men det är ju som sagt i två delar i stället för en del.. finns det någon möjlighet att laga det/sätta ihop det igen?
 

Bilagor

  • IMG_9627.jpg
    IMG_9627.jpg
    29.6 KB · Visningar: 551
tack för ditt svar! Hade ditt gått sönder på samma sätt? Tog du isär hela objektivet först och sen satte ihop det igen?
 
Mitt flög i backen från en byrå (med kameran på) och var i två delar när vi plockade upp kameran... så den var nog trasig.. Men det var en liten plastflärp som jag inte först såg att den var trasig...

Kolla om det löper bra när du försöker sätta ihop eller om det finns nån bra guide på nätet...
 
jg såg just att det var en liten plastbit som gått av på mitt också.en liten hake ser det ut som. så det blir nog svårt det där. antar att det inte är någon idé att lämna in på lagning utan bara att köpa nytt?
 
tror att det inte är värt det ekonomiskt.. Jag la lite mer pengar och köpte ett 28mm 1.8 usm istället, och även fast skärpan på 50mm duger gott och väl så var ett steg upp i prisskalan inte helt bortkastat :D
 
Katten petade ner mitt 50/1.8 i golvet från skivbordet och det gick också i två bitar. Någon liten plastpigg som hållit ihop det verkade ha gått av.
Om man tittar ordentligt ser man åt vilket håll delarna suttit ihop. Jag tog en trasa och höll på glaslinsen in mot kameran och pressade ihop mitt och det klickade fast.
Fungerar helt ok nu efter. Jag skulle inte lämnat in det för att laga. Det hade nog inte varit värt.
Se till att du inte har damm på någon lins innan du knäpper ihop det bara :)
 
Mitt gick samma väg för många år sedan. Från en halvmeter ner i ett innegolv och i två delar. Det fick gå rätt ner i soptunnan och ersattes inte med tanke på det låga nypriset.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.