ANNONS
Annons

Objektiv? Gamla, nya? Gråfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrColon

Aktiv medlem
Hej!

Detta har tagits upp förut, jag har sökt och så, men hittade inte riktigt vad jag ville.

Jag har nämnligen en Canon 400D med 18-55mm och Sigmas 70-300mm DG macro (inte APO), det jag fotar är det mesta, dock är det natur, industri och närbilder (inte super-macro) som lockar mig.

Så först vill jag veta vilket objektiv som skulle kunna passa mig? Jag är mycket nöjd med både kitobjektivet och Sigmas objektiv, men undrar om det finns något objektiv som skulle utöka min utrustning?

Ska även köpa gråfilter hade jag tänkt, detta för att få en lite mer dramatisk himmel vid fotografering, är det då bättre med pol. filter? För hade även tänkt använda gråfilter för att mjuka färgerna.

Ang. gamla objektiv, är det värt att köpa ett begagnat objektiv på t.ex. blocket och använda på min kamera? Jag har ju bara studiebidrag att leva på, så budgeten är väldigt liten.

Tack på förhand!

MrColon skrev:
Ska även köpa gråfilter hade jag tänkt, detta för att få en lite mer dramatisk himmel vid fotografering, är det då bättre med pol. filter? För hade även tänkt använda gråfilter för att mjuka färgerna.
Ett bra gråfilter gör INGET med bilden. Det blir bara mörkare och du får längre tider och det används just när man vill ha längre tider.

Ett avtonat gråfilter är en annan sak. Snålvarianten för den digitala fotografen är 2 bilder som sys ihop i datorn.

Polfilter däremot är trevligt. Lite åt hållet du beskriver + att det tar bort reflexer. Används med fördel på objektiv med internfokusering.

MrColon skrev:
Ang. gamla objektiv, är det värt att köpa ett begagnat objektiv på t.ex. blocket och använda på min kamera? Jag har ju bara studiebidrag att leva på, så budgeten är väldigt liten.
Kort svar: Ja

Längre svar: Det knepiga är om du kan lita på säljaren. Saker & ting blir enklare mellan 4 ögon och objektivet synat i handen.

Re: Re: Objektiv? Gamla, nya? Gråfilter?

Erik Schalin skrev:
Ett bra gråfilter gör INGET med bilden. Det blir bara mörkare och du får längre tider och det används just när man vill ha längre tider.

Ett avtonat gråfilter är en annan sak. Snålvarianten för den digitala fotografen är 2 bilder som sys ihop i datorn.

Polfilter däremot är trevligt. Lite åt hållet du beskriver + att det tar bort reflexer. Används med fördel på objektiv med internfokusering.

Hej!

OK, jag har läst så mycket olika om gråfilter. Men isåfall så är det ett pol. filter jag söker. Dom är ju relativt billiga också.

Kort svar: Ja

Längre svar: Det knepiga är om du kan lita på säljaren. Saker & ting blir enklare mellan 4 ögon och objektivet synat i handen.

OK, får se hur jag gör, har inte bestämt än riktigt om jag ska köpa ett nytt objektiv eller inte. Vill kika runt lite innan om det är något som kan passa mig och vad folk tycker. :)

Hej,
Är du nöjd med objektiven så täcker du ju in ett stort område.
Kanske extremare vidvinkel objektiv och ett riktigt makroobjektiv.
Att köpa begagnat på blocket, tradera och på fotosidan upplever jag som OK. Prata gärna med försäljaren innan så ordnar det sig säkert.
Köp ett polfilter och ett varmtonfilter. Köp Hoy eller B&W de är bra kvalitet för pengarna men lite dyrare.

Mitt råd är begagnat.
Var lyhörd mot säljaren.

Vet du:
boplats
telefonnummer
arbetsplats
Hur länge har man varit verksam på FS / annan site.
Hur seriös låter personen.

Allt summeras och ger din bild av personen.

Stefan: Ja, jag är rätt nöjd med objektiven. Det ska väl vara - om jag vill vara petig - att 18-55mm känns plastigt, men det gör ju inget för bilden.

Erik: Jo, att veta lite mer om säljaren är ju bra, har handlat en del begagnat.

Tack för hjälpen. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar