Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv från Zeiss till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

elbe

Avslutat medlemskap
Zeiss är på gång att ta fram en ny bajonettfattning för sina objektiv. Fatteningen ska heta "ZE" och visas upp 15 sept. Kanske för EOS?..
 
Men om den fattningen ej får af så är det väl ingen större vits med den? Man kan ju lika gärna köpa en nikon->canon adapter för att få på zeiss gluggar?
 
Automatisk nedbländning är inte så dumt. Det är också rätt trevligt att få rätt objektivdata i EXIF. Och man slipper fundera på om adaptern är lagom tjock, osv. Antar att det skulle innebära focus confirm också, vilket helt klart kan underlätta manuell fokus.

Å andra sidan skulle det vara lite kul ifall det visar sig vara Contax N optiken som man anpassat till EF, med autofokus och allt. Det finns ju redan ett företag som konverterar N till EF...
 
Jag har en Contax N 24-85 som är ombyggd till Canon-fattning. Fungerar ypperligt med full automatik och exif-överföring. Bästa objektivet alla kategorier är dock Zeiss 21 Distagon som jag använder helmanuellt med adapter. Otroligt bra optik. Har även en del Olympus Zuiko-objektiv med Canon-adapter, t ex 21/2, och de är utrustade med knapp för snabbnedbländning till förinställt bländarvärde - praktiskt, snabbar upp lite grand, iaf.
 
Det är en mycket trevlig känsla att fota manuellt. Kanske uppskattar jag och andra den känslan mer, som genomlevt övergången från analogt manuellt till analogt af och slutligen digitalt. Det känns lite som att komma hem igen efter en lång semester. Jag tycker dock det är rätt skönt att ha fullöppningsmätning med automatisk nedbländning, samt focusindikation i vänstra hörnet, nu när jag inte har snittbild.
 
Har har en Zeiss till mina Nikon, en 85:a, hur dyr som helst och manuell. Jag har riktiga problem att få fokus. Tyvärr. Fokusringen är det bra motstånd i, vilket betyder att man får ta i lite mer än jag föredrar. Jag känner mig tvungen att med ögonmåttet uppskatta hur långt avståndet är för att sedan ställa in dessa meter på objektivet. Först därefter kikar jag i sökaren för att försöka hitta fokus. Den där blinkande historen nere till vänster i sökaren har jag tyvärr inte mycket nytta av för den både lyser fast en stund för att sedan börja blinka och fokus är i alla fall fel. Man stirrar tills ögonen rinner...

Jag har ett säkert 30-årigt gammmalt 500-mm spegeltele från Tamron som däremot är hur bra att fokusera med. Det objektivet köpte jag för 1.500 i januari. Känns som ett mycket bra inköp.
 
Har har en Zeiss till mina Nikon, en 85:a, hur dyr som helst och manuell. Jag har riktiga problem att få fokus.
Det är ju inte alltid helt enkelt med den mattskiva som sitter i t.ex. D200. En sökarförstorare gör det hela enklare, kan rekommendera KPS Design 1.3x som kostar ca 700kr. Synd att Nikon inte officiellt stödjer att byta mattskiva på D200, för även om det går att göra så verkar det ganska besvärligt.
 
Automatisk nedbländning är inte så dumt. Det är också rätt trevligt att få rätt objektivdata i EXIF. Och man slipper fundera på om adaptern är lagom tjock, osv. Antar att det skulle innebära focus confirm också, vilket helt klart kan underlätta manuell fokus.

Å andra sidan skulle det vara lite kul ifall det visar sig vara Contax N optiken som man anpassat till EF, med autofokus och allt. Det finns ju redan ett företag som konverterar N till EF...

Det skulle vara kul om det vore så väl, men N-optiken togs fram i samarbete med Kyochera, det är tyvärr inte så troligt att den Zeiss optiken släpps med EF-fattning.

Men Cosinatillverkad Zeiss ZE för EOS låter intressant särskilt om de gör optiken med bländarstyrning och fokusindikering a la den Cosina byggda Voigtlander SL 125mm f/2.5 APO-Lanthar med EF-fattning! Annars fungerar begagnad Contaxoptik med fokusindikerande HappypageHK adaptrar snabbt och utmärkt och det är ett utmärkt alternativ för afficionados med tajt budget!
http://www.fotosidan.se/blogs/chasid/17118.htm
//Chasid
 
Jag själv sitter och undrar, om nu ZE är för Canon, varifrån initiativet kommer i.s.f., från Zeiss eller Canon?

Samtidigt som jag har tankarna på ett FF-hus så sitter jag ibland och letar bra vidvinkelgluggar men Canons sortiment verkar vara överlag gammalt och och inte riktigt "up to date" i prestanda.-Skulle nog välkomna en ljusstark Zeissglugg kring 24 mm med fungerande bländarstyrning, af kvittar däremot bara fokusindikeringen i sökaren fungerar.
 
Har har en Zeiss till mina Nikon, en 85:a, hur dyr som helst och manuell. Jag har riktiga problem att få fokus.
Om det är samma konstruktion som förr i tiden är 85:an ganska mjuk. Har haft Zeiss 85/1.4 och använt på Canon och den var inget vidare. Mjukheten gjorde den väldigt svår att fokusera manuellt och bildresultatet tilltalade inte mig.

Jag själv sitter och undrar, om nu ZE är för Canon, varifrån initiativet kommer i.s.f., från Zeiss eller Canon?

Samtidigt som jag har tankarna på ett FF-hus så sitter jag ibland och letar bra vidvinkelgluggar men Canons sortiment verkar vara överlag gammalt och och inte riktigt "up to date" i prestanda.-Skulle nog välkomna en ljusstark Zeissglugg kring 24 mm med fungerande bländarstyrning, af kvittar däremot bara fokusindikeringen i sökaren fungerar.
När jag hade kontakt med Zeiss för flera år sedan, och önskade Zeiss-objektiv med Canon-fattning, meddelade man att Canon inte var intresserade. Tror det är rätt många som bett Zeiss om bra vidvinklar till Canon, som ju inte kan så bra själva.

Zeiss gjorde förut en 25:a (men ingen 24:a). 25:an är dock den sämsta av vidvinklarna (även om en del är nöjda) och går oftast att hitta beg för rimligt pris. Bäst är som sagt 21:an, som är helt outstanding, 28/2.8 är också mycket bra (men Leicas senaste modell är bättre men också betydligt dyrare) och 18 är ganska bra (många föredrar Olympus Zuiko 18).

Om man verkligen gillar vidvinkelfoto får man nog köpa sig en D700 med en 14-24.
 
Har har en Zeiss till mina Nikon, en 85:a, hur dyr som helst och manuell. Jag har riktiga problem att få fokus. Tyvärr. Fokusringen är det bra motstånd i, vilket betyder att man får ta i lite mer än jag föredrar. Jag känner mig tvungen att med ögonmåttet uppskatta hur långt avståndet är för att sedan ställa in dessa meter på objektivet. Först därefter kikar jag i sökaren för att försöka hitta fokus. Den där blinkande historen nere till vänster i sökaren har jag tyvärr inte mycket nytta av för den både lyser fast en stund för att sedan börja blinka och fokus är i alla fall fel. Man stirrar tills ögonen rinner...

Jag har ett säkert 30-årigt gammmalt 500-mm spegeltele från Tamron som däremot är hur bra att fokusera med. Det objektivet köpte jag för 1.500 i januari. Känns som ett mycket bra inköp.

Eftersom skärpedjupet är så väldigt kort på din 85'a så blir det problem, det är ju redan svårt att få till det med autofokus, det är ju därför lampan blinkar, det gör den när du rör dig någon cm i djupled, mer behövs inte, jag har själv provat att ställa fokus manuellt på min Nikon 85/f1.4 och det är i princip omöjligt på full öppning, nej manuellt fokus är inget jag tänker försöka mig på med dom mattskivor som sitter i dagens kameror, vill jag göra det av nostalgiska själ plockar jag fram min gammla F1'a som är utrustad med en mattskiva som har kombinerad snittbild och microprisma som är anpassad för det, det blir roligare då, att köra manuella objektiv på moderna kameror ser jag mer som en nödlösning.

/kent
 
När jag hade kontakt med Zeiss för flera år sedan, och önskade Zeiss-objektiv med Canon-fattning, meddelade man att Canon inte var intresserade. Tror det är rätt många som bett Zeiss om bra vidvinklar till Canon, som ju inte kan så bra själva.

Canon har förhoppningsvis ändrat sej...

Zeiss gjorde förut en 25:a (men ingen 24:a). 25:an är dock den sämsta av vidvinklarna (även om en del är nöjda) och går oftast att hitta beg för rimligt pris. Bäst är som sagt 21:an, som är helt outstanding, 28/2.8 är också mycket bra (men Leicas senaste modell är bättre men också betydligt dyrare) och 18 är ganska bra (många föredrar Olympus Zuiko 18).

Något ljusstarkt från 18 till 28 är inom mina önskemål. Får nog titta närmare på dom om ZE = EF.

Om man verkligen gillar vidvinkelfoto får man nog köpa sig en D700 med en 14-24.

Nää, jag tänker inte dra på mej ett till system eller byta. Är heller inte speciellt förtjust i adaptrar...

Tack för tipsen!
/Leif
 
Angående focusproblem med Zeiss och Nikon. Martin Hertzius var rätt irriterad över den flimsiga focusindikatorn i D200 och menade på att det var lönlöst att använda sig av den vid manuell focusering. När han sen bytte till D700 menade han på att den var betydligt bättre och att focusindikatorn var att lita på. Själv äger jag en D3 och upplever att focusindikatorn på den alltid träffar rätt. Jag har utöver det en DK 17 sökarförstorare 20%.
 
Varför köra mf när af gör allt jobb förutom att vrida?

Har nog lite att göra med fotokänsla och uppskattning av mekansik precision. Själv ger jag mig tid att uppskatta sökaren mer när jag fotar manuellt. Jag blir gladare när jag tagit en klockren bild med ett manuellt focuserat objektiv än när det gjorts med någon av mina af-gluggar. Manuellt focuserade objektiv kräver ofta bättre förberedelser inför en bild för ett lyckat resultat.
 
Om någon är intresserad av testbilder så har jag följande:

Zuiko 21/2 och 24/2.8
Nikon 20/2.8 och 50/1.2
Zeiss 21/2.8, 28/2.8, 35/2.8 och 50/1.7

Vad gäller fokusering som kommenterades ovan provade jag nyss Zuiko 24/2.8 och på 5D var det inga problem - fokus liksom "snäppte till" när det var rätt.

För att förtydliga gäller min kommentar ovan om Zeiss 25 mm den gamla för Contax. ZF 25 mm testas här och får bra kritik: http://www.16-9.net/lens_tests/zf25mm/zeiss25mm_5.html.

På 16-9.net finns f ö det mesta testat, inkl Nikons nya 14-24 på Canon 1Ds III resp 5D. Där finns också en genomgång av adaptrar, inkl den nya adaptern för Nikon G: http://www.16-9.net/nikon_g/ - men allt detta kanske är välbekant redan.
 
Bara för att testa igen, plockade jag fram 85:an och fotade instrumentbrädan på en bil jag ska fota i veckan. Körde både på bländare 2 och 1.4 och det gick klockrent. Utan att kasta ett öga på blinkningen till vänster...

Varför:

Jo, jag tror mig veta varför. Jag valde mellan denna och Nikons egen, och tog Zeissen för att enligt test i bl a Proffsfoto gav den bättre hudtoner. Då jag tänkte fota människor med den så blev det ett enkelt val. Om jag ska försöka mig på en gissning så funkar objektivet bra när objektet man ska fota är helt stilla, men med busiga ungar som inte sitter still i en halv sekund ens en gång, ja, då går det åt skogen. Så enkelt kan det vara...


//Lena
 
Bara för att testa igen, plockade jag fram 85:an och fotade instrumentbrädan på en bil jag ska fota i veckan. Körde både på bländare 2 och 1.4 och det gick klockrent. Utan att kasta ett öga på blinkningen till vänster...

Varför:

Jo, jag tror mig veta varför. Jag valde mellan denna och Nikons egen, och tog Zeissen för att enligt test i bl a Proffsfoto gav den bättre hudtoner. Då jag tänkte fota människor med den så blev det ett enkelt val. Om jag ska försöka mig på en gissning så funkar objektivet bra när objektet man ska fota är helt stilla, men med busiga ungar som inte sitter still i en halv sekund ens en gång, ja, då går det åt skogen. Så enkelt kan det vara...


//Lena

I de sammanhangen är inte 85:an unik med sina svårigheter att få till skärpan. Jag har Zeiss 25 2,8 och 100 2,0. För eventuella uppdrag är det 24-70 2,8 och 180 2,8 som gäller.
 
I de sammanhangen är inte 85:an unik med sina svårigheter att få till skärpan. Jag har Zeiss 25 2,8 och 100 2,0. För eventuella uppdrag är det 24-70 2,8 och 180 2,8 som gäller.

HappypageHK adaptrar med fokusindikering leder mig till rätt skärpa såpass snabbt tillsammans med mina Zeiss och Leica gluggar på min 1Ds att jag inte drar mig för att ta med dem på jobb, faktum är att mina få autofokusgluggar allt som oftast brukar ligga kvar hemma i lådan!

Om utifall att Zeiss släpper ZE för EOS så kan de objektiven mycket väl ha utrustats med både bländarstyrning och fokusindikering! Jag kommer ändå inte ha råd med de objektiven om jag inte skulle bli sponsrad av Zeiss dvs.

När jag testade ett Carl Zeiss T* 85/1.4 med en HappypageHK adapter på min Canon så upplevde jag objektivet som mycket lättarbetat och det levererade foton med mycket hög bildkvalitet även på bländare 1.4 och 2.0. Men jag upplevde att mitt Leitz Summicron-R 90/2.0 var något bättre, framförallt vid porträttfoto.
//Chasid
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.