Annons

Objektiv fråga till Canon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

lenalandis

Aktiv medlem
Hej!
Jag är en glad nybörjare med en Canon EOS 400D med start objektivet. Jag skulle vilja ha ett objektiv som jag kan ha när jag reser och som jag kan ta närbilder på lite avstånd. Det jag har nu känns det som jag måste krypa upp i ansikte på dom för att få till en närbild. Har inte råd med de dyra objektiven utan ett billigt till mellanklass skulle vara bra.

Nästa köp är nog ett macro objektiv några förslag? I samma prisklass.

Canon 100 2.8 makro är fint, å fungerar bra till det mesta. Men du får ju även ha med dig ditt 18-55 på resorna.

Tamron 55-200

Om det är ett billigt och hyfsat objektiv du är ute efter så skulle jag slå ett slag för antingen Tamron 70-300 eller Tamrons 55-200 (dryga tusenlappen). Fördelen med 55-200 är att du kan ha på den som en "normal" och ändå kunna fota mer än bara utomhus där det finns gott om plats. Har själv Tamrons 70-300 och känner väl där att det kan bli lite långt om man nu helt plötsligt ska ändra motiv till något lite närmare.

Objektiven är billiga 55-200 ca 1.000:- och 70-300 ca 2.000:-. Ljussvaga? Javisst, men prisvärda och i mitt tycke ger de mustiga färger och är förvånansvårt skarpa. Du kommer garanterat se skillnad från kitobjektivet. Perfekta nybörjarobjektiv i mitt tycke!

Kolla på http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T55-200ca

Tamron 55-200

Hej Per Rosenberg !
En liten fråga bara. har du testat macrofoto på
växter eller liknande med detta objektiv ??
I så fall hur blir bilderna enligt ditt tycke
mvh stefan

Macro (Närbilder)

Jag äger själv inte 55-200 men dock 70-300 och skillnaden är att 70-300 har ett macro-läge (man slår om en switch på objektivet) detta saknar 55-200. Det är naturligtvis ett "fuskmacro" på 70-300 men jag tycker bilderna blir över förväntan.

Se exemeplvis den här bilden som jag tog på ett äpple i "Macroläget".

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1241207.htm

fel brännvid

kollade priset 995 kr på cyberphoto .
Det var verkligen en fin bild , blev lie sugen på fallfrukt.
mvh stefan

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto