Annons

Objektiv-fattningar

Produkter
(logga in för att koppla)

baccis

Medlem
Kan man använda objektiv från Minolta Dynax 300si, till en Konica Minolta Dynax 5D?
Är på väg att köpa en annan begagnad digital kamera och tycker det vore trevligt att kunna använda de gamla objektiven. Det är ju trots allt AF-objektiv.
 
Ja! Sedan Minolta bytte från MD/MC fattning ca 1984 har de haft samma A fattning för alla sina kameror. Sony behöll denna fattning då de köpte dåvarande KonicaMinoltas kameradivision. Det är bara NEX kamerorna från Sony som har en annan nativ fattning. Tänk dock på 1,5x förlängningsfaktorn så att en 28mm vidvinkel på en Dynax blir motsv 42mm närmast normalbrännvidd på en Sony icke fullformatskamera (idag är endast A99 fullformat, alla andra har 1,5x "teleförlängning").
 
Ett tillägg: föregående inlägg gäller Minolta Objektiv. Vissa tredjepartsobjektiv, ffa Sigma äldre än 3-4 år har en väldigt diskret skillnad i objektivfattningen som gör att de inte går att montera direkt på en SLT kamera från Sony (Axx serien, alltså dubbelsiffriga Sony systemkameror) men skall passa utmärkt på tresiffriga Axxx kameror så vitt jag förstår. Har inte hört om liknande problem med Tamron, Tokina, Vivitar, Samyang etc.
 
Ett tillägg: föregående inlägg gäller Minolta Objektiv. Vissa tredjepartsobjektiv, ffa Sigma äldre än 3-4 år har en väldigt diskret skillnad i objektivfattningen som gör att de inte går att montera direkt på en SLT kamera från Sony (Axx serien, alltså dubbelsiffriga Sony systemkameror) men skall passa utmärkt på tresiffriga Axxx kameror så vitt jag förstår. Har inte hört om liknande problem med Tamron, Tokina, Vivitar, Samyang etc.

Sigma kan ha problem med Axxx också. Har haft två som jag varit tvungen att skicka till Tura för uppgradering, något de iof gjorde utan kostnad.
 
Jag skckade alla mina sigma dit för fix innan jag hade någon nyarekamera.
Då det var gratis och vissa objektivsorter var begränsade till reservdelar....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.