Annons

Objektiv för Vintergatan.

Produkter
(logga in för att koppla)
Stora förstoringar, ja.
Nej du märker skillnad på facebook storlekar dvs 2048px på längsta sidan. Skall du ha stjärnorna som stjärnor, dvs prickar, så får du hålla dig till NPF regeln och då spelar sensors upplösning en stor roll.

Och det är rätt så stor skillnad i upplösning på Canon 6D vs Sony A7R II
 
Så... jag ska eventuellt ut en sväng i kväll/natt. Som nästan komplett nybörjare i den här genren förväntar jag mig inga fantastiska resultat - särskilt inte som jag kanske inte har så mycket tid på mig och knappast kommer jobba med att slå ihop flera exponeringar och sådana konster. Men för att ge mig en bra start ändå - om jag är på ett hyfsat mörkt ställe, har f/2,8 och 30 s, vilket ISO borde jag då satsa på?

Just ISO går ju att dribbla med i efterhand, men det är inte fel att försöka hamna ungefär rätt från början.
 
Men för att ge mig en bra start ändå - om jag är på ett hyfsat mörkt ställe, har f/2,8 och 30 s, vilket ISO borde jag då satsa på?
.

ISO 6400 är en bra start.

Stora förstoringar, ja.

Med 6D kan man printa 39*57cm med 300dpi

med a7r2 kan man printa 55*82cm.

Mina senaste prints har sålts i 100*70 respektive 120*80cm, dvs ingen av kamerorna har tillräcklig upplösning.

Alltså kommer startrails alltid att synas om de finns där.

/Stefan
 
Så... jag ska eventuellt ut en sväng i kväll/natt.

Fick du nån bild? Här är vädret kasst som vanligt.
Färdigställde nyss en panorama på 3 bilder tagen med Fisheye på 6D och just dom inställningarna. (F2.8, 30s, ISO6400)
Man ser klart o tydligt startrails även på panoramabilden efter man förminskat det till fb-storlek. Good enough för de flesta. Ska ta om motivet/kompositionen så fort nytt tillfälle ges.

/Stefan
 

Bilagor

  • 20150818-IMG_0608-Edit (2).jpg
    20150818-IMG_0608-Edit (2).jpg
    239.7 KB · Visningar: 169
Senast ändrad:
Fick du nån bild? Här är vädret kasst som vanligt.
Färdigställde nyss en panorama på 3 bilder tagen med Fisheye och just dom inställningarna. (F2.8, 30s, ISO6400)

Jadå. Jag är inte så van att ladda upp bilder i forumet, men med lite flyt är här en som förmodligen är den bästa, även om det finns några till jag är nöjd med.
En (1) exponering, f/2,8, 30 s, ISO 6400. Efterbehandlad i Lightroom.
Ljuset vid horisonten är förmodligen Avesta, ungefär två mil bort.
Jag hade inte förväntat mig några mästerverk och är på det hela påtagligt nöjd. Men jag har nog också lärt mig en del och tror att jag skulle kunna göra det bättre en annan gång.
Jag har dock ganska eller till och med väldigt sällan chansen att öva.

En sak jag skulle vilja ha är en ficklampa med varmare färgtemperatur.

En svårighet var kompositionen. Jättesvårt att se något genom sökaren. Av oklar anledning provade jag inte ens live view.
(Fokus hade jag tejplåst på oändligheten tidigare på eftermiddagen. Det var inte på objektivets markering för oändlighet.)

En fråga: om jag tar två exponeringar, en för himlen och en längre för mörkare partier på marken, har du koll på då om Lightrooms HDR-funktion fixar den sammanslagningen? Känns som att det finns risk för att den föredrar den ljusare versionen av himlen.
 

Bilagor

  • DSD_5173.jpg
    DSD_5173.jpg
    103.7 KB · Visningar: 90
Färdigställde nyss en panorama på 3 bilder tagen med Fisheye på 6D och just dom inställningarna. (F2.8, 30s, ISO6400)
/Stefan

Förresten, en sak till.
(Jag hade varit asnöjd med din bild, men jag är också i det närmaste komplett nybörjare på astrofoto.)
Jag har sett att du får med färger på dina vintergator. Använder du en kamera med astroanpassat IR-filter, eller är det ett resultat av flera sammanslagna himmelsexponeringar, så att ljuset i dessa räcker för färger? Eller något annat jag inte har koll på.
 
Inte illa alls. Nä, HDR via LR ska du nog inte ge dig in på. Då är det bättre att stacka bilderna ovanpå varandra. Gratisprg som Sequator är bra om inte grymt bra.
Komsitionen sitter. Testa göra pano nästa gång. En annan sak som den kanske hade mått bra av är att defisha den utan att förlora många pixlar. Det brukar jag göra. Det går inte via LR utan det är PS eller annat prg som du får använda.

Färgena räcker, du behöver inte vara orolig. Det som kan hända är att du bränner ut vissa stjärnor.
Tips vid att göra komposition är att ta en medkkortare slutartid med superhögt ISO. Jag kör 2s och ISO102400.

/stefan
 
Förresten, en sak till.
(Jag hade varit asnöjd med din bild, men jag är också i det närmaste komplett nybörjare på astrofoto.)
Jag har sett att du får med färger på dina vintergator. Använder du en kamera med astroanpassat IR-filter, eller är det ett resultat av flera sammanslagna himmelsexponeringar, så att ljuset i dessa räcker för färger? Eller något annat jag inte har koll på.

Till den bilden har jag använt en astromoddad kamera, men det är främst de röda nebulosorna som drar nytta av det. Det är lite bildbehandling som kommer till. Mkt av Astrocape och Deep Sky Object-fotografering handlar om redigeringsteknik, känsla och för astroscape är det omgviningsljus som kan ge färger förurom de färger som finnsi rymden.
Denna tog jag nyligen med en ickemoddad kamera, Sony A7R2. Månen bakom mig som lyser upp himlen så den blir blå/lila, airglow lyser grönt, ljusföroreningarna från byarna lyser gult och ficklampan är kall blå.

/Stefan
 

Bilagor

  • 20170814-DSC03233-Edit-2.jpg
    20170814-DSC03233-Edit-2.jpg
    39.7 KB · Visningar: 95
Tack!
Egentligen kanske jag borde läsa någon nybörjar-tutorial i stället för att fråga dig om varje detalj, men... men.

Ska kolla upp sequator (och försöka komma ihåg att göra det).
Men om jag stackar bilderna på varandra... hm... hur funkar det? Alltså innebär det att himmelsbilderna från flera bilder stackas? Då antar jag att det finns en funktion i programmet som hanterar att stjärnorna flyttar på sig.

Och eh... defishing vet jag inte ens vad det är. Men jag har Photoshop CC så listar jag bara ut vad det är och hur man gör så har jag verktyget.

Det syns kanske inte på en så här liten version, men de mörkare partierna långt ned i bilden håller på att gå sönder av brus. Jag har visserligen förhandsbeställt en D850 som skulle hjälpa en del med det (nej det var inte bara därför jag beställde den), men det är förstås begränsat - bättre vore om jag kunde samla in mer ljus.
 
Jag har precis köpt en SAM (en motor som kompenserar för jordrotationen) har kört lite tester med längre brännvidder och den fungerar fint, man ser en tydlig skillnad, med och utan stjärnspår.

Men i de tester jag gjorde och med olika objektiv så var det otroligt svårt att ställa in skärpan, hur gör ni detta? Låser man enklast fast den innan det blivit riktigt mörkt och mot vad? Tycker det gick skapligt i början med live view och man kunde fokusera på någon stark stjärna, men på slutet när det blivit mörkare så såg jag ingenting i live view och i sökaren blev jag nog bländad av siffrorna i displayen. Så de sista objektiv bytena blev inte bra, bilderna med 90mm blev helt ur fokus, troligen känsligare också att man har rätt fokus på längre brännvidd. Närjag normalt brukar fotografera med vidvinkel så brukar jag bara chansa på lite innan oändligheten och det brukar ofta bli bra
 
...NU förstod jag, utan att ha hunnit googla, vad defishing är för något.
Det tog en liten stund bara.

Hehe, ibland trillar polletten ner sent. Men bättre sent än aldrig.
Vanlig defishing tar bort massor av bildinfo/pixlar, med exempelvis Fisheye-Hemi och lite trix + lite cloning så får man ett mkt bättre resultat.

Men i de tester jag gjorde och med olika objektiv så var det otroligt svårt att ställa in skärpan, hur gör ni detta? Låser man enklast fast den innan det blivit riktigt mörkt och mot vad? Tycker det gick skapligt i början med live view och man kunde fokusera på någon stark stjärna, men på slutet när det blivit mörkare så såg jag ingenting i live view och i sökaren blev jag nog bländad av siffrorna i

Vad har du för kamera? Live View brukar vara bra. Man zoomar in så mkt det går i LV och fokuserar mot den ljustarkaste stjärnan med öppen bländare. Alternativt fokusera på nåt avlägset ljus som en stad på flera mils avstånd.

/Stefan
 
Senast ändrad:
Stefan, har en D7200 när jag försökte zooma in i live view så var det väldigt mycket brus, såsom den försökte kompensera för mörkret. Men jag testa i kväll med enbart kamera och objektiv för fokus, det blir för mycket att hantera flera saker samtidigt :). Enbart att byta objektiv i mörkret var en utmaning. Eftersom jag kalibrerat mot polstjärnan så vill jag inte heller rubba stativet
 
Stefan, har en D7200 när jag försökte zooma in i live view så var det väldigt mycket brus, såsom den försökte kompensera för mörkret. Men jag testa i kväll med enbart kamera och objektiv för fokus, det blir för mycket att hantera flera saker samtidigt :). Enbart att byta objektiv i mörkret var en utmaning. Eftersom jag kalibrerat mot polstjärnan så vill jag inte heller rubba stativet

Aha, kan inte så mkt om hur bra Nikons LV är. Kanske nån inställning som behövs inne i menyerna?
Funkar iaf kanon för de Canon jag ägt (utom de spegellösa) samt Sony A7R2.

/Stefan
 
Nej du märker skillnad på facebook storlekar dvs 2048px på längsta sidan. Skall du ha stjärnorna som stjärnor, dvs prickar, så får du hålla dig till NPF regeln och då spelar sensors upplösning en stor roll.
Varför skulle stjärnspåren bli längre om sensorn har fler pixlar? Jorden roterar lika snabbt runt sin axel helt oberoende av vilken kamera man använder för att fotografera himlen.

Men, som jag redan skrivit, så kan man se stjärnspåren tydligare vid förstoring om man har fler pixlar att tillgå. Stjärnspåren registreras med högre upplösning (allt annat lika förstås).
 
Varför skulle stjärnspåren bli längre om sensorn har fler pixlar? Jorden roterar lika snabbt runt sin axel helt oberoende av vilken kamera man använder för att fotografera himlen.

Men, som jag redan skrivit, så kan man se stjärnspåren tydligare vid förstoring om man har fler pixlar att tillgå. Stjärnspåren registreras med högre upplösning (allt annat lika förstås).
Superenkelt:
Allt som visas tillräckligt smått döljer de flesta defekter.

Enkelt:
Om man fotar med 6D 30s med 15mm så kommer det synas startrails när man printar 100*70cm.

Fotar man med 5DS med samma inställningar så kommer startrails att synas mer på samma print.

30s är 10s kortare än vad 600-regeln förespråkar.

Fotar enligt NPF för 6D så syns inte spåren i printen men på 5DS syns den.

Fotar man enligt NPF för 5DS så syns inte spåren på några kameror som har lägre MPx än 5DS.

Komplicerat:
Läs Aaron Priest avhandling.


Hur vet jag detta?
Erfarenhet. Har sålt massa prints, både otrackade enligt 600-regeln och trackade. Det jag publicerar på fb som ser grymt ut behöver inte vara snyggt på print.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar