Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för Vintergatan.

Produkter
(logga in för att koppla)

martinwennberg

Aktiv medlem
Hej!

Ni som fotar Vintergatan, vad använder ni för objektiv?
Jag har använt mitt Nikon Fisheye 10,5mm 1:2.8 G ED mycket till detta
men är sugen på en tillökning/uppgradering av objektivparken.
Det jag tänker är väl vidvinkel och något med stor bländare.
Har en Nikon D7200.
 
Samyang 14mm 2.8 är en billig och väldigt populärt objektiv men får du inte mycket mer ljus till sensorn pga lika stor bländare. Irix har 2 15mm 2.4 objektiv, en billigare och ett lite dyrare. Bägge är lika optiskt bra men de har olika funktioner och byggkvalité som inte är direkta deal breaker. En fördel med irix är att deras fokusring klickar till lite när man har fokus på oänligheten och är lite svårare att få ur fokus utav misstag. irix 15mm 2.4 firefly är ca tusenlappen dyrare beror på vart man jämför priser.
 
Med en lätt kapning av tråden: till fullformat, vad tycks om Sigma 15/2,8 fisheye för detta? Behöver det bländas ned en massa?
Det är ett objektiv jag råkar ha nämligen, och jag ska till ett mörkt ställe över helgen så jag funderade på att ta med mig kamera och stativ och prova lite.
 
Med en lätt kapning av tråden: till fullformat, vad tycks om Sigma 15/2,8 fisheye för detta? Behöver det bländas ned en massa?
Det är ett objektiv jag råkar ha nämligen, och jag ska till ett mörkt ställe över helgen så jag funderade på att ta med mig kamera och stativ och prova lite.

Kan inget om det Sigmat, men pröva med olika ISO och bländare. Tiden brukar jag alltid ha på 30 sekunder så börja med full öppning och lägre ISO och blända sedan ner och öka ISO så kan du ju se vad som blir bäst hemma
 
Med en lätt kapning av tråden: till fullformat, vad tycks om Sigma 15/2,8 fisheye för detta? Behöver det bländas ned en massa?
Det är ett objektiv jag råkar ha nämligen, och jag ska till ett mörkt ställe över helgen så jag funderade på att ta med mig kamera och stativ och prova lite.

Det går utmärkt att fota VG med det objektivet. Det är bättre att den samlar in mer ljus och har lite defekter (ca, sämre skärpa) än att du bländare ner till f4 och får in hälften så mkt ljus. Så säger min erfarenhet iaf.
Lycka till i helgen!

Denna är tagen med Samyang 12/2.8 Fisheye. https://www.facebook.com/Digitaliz.....1503664037./1480501208655667/?type=3&theater

/Stefan
 
Tack för svar!
Ja 30 s känns som en bra första ansats - brukar man inte räkna 600/brännvidd som tumregel för FX för att slippa stjärnspår? Fast det är möjligt att man borde ta DX-måttet 400/brännvidd på moderna högupplösta FX-kameror. Either way, ganska nära 30 s.
 
Tack för svar!
Ja 30 s känns som en bra första ansats - brukar man inte räkna 600/brännvidd som tumregel för FX för att slippa stjärnspår? Fast det är möjligt att man borde ta DX-måttet 400/brännvidd på moderna högupplösta FX-kameror. Either way, ganska nära 30 s.

600-regeln gäller för ca 20mpx. Men är en bra tumregel. Ju fler mpx desto kortare slutartid.

/Stefan
 
Med "fly by Wire"-objektiv, alltså utan mekanisk koppling till fokuseringen, blir jag alltid litet osäker på att "stjärnfokus" inte rubbas.

Ett objektiv med mekanisk fokusering kan man t ex låsa fokusringen med t ex eltejp när man väl hittat fokus noggrannt.
 
Passar på att fråga vilka objektiv som har minst "coma". Jag har bara testat att fånga "VG" vid ett tillfälle och fick dessa triangelformade stjärnor i periferin med mitt Nikon 16-35/4. Inte så farligt men ändå. Hur står sig "piraterna" (Sigma, Tamron, Samyang), eller är det Nikon 14-24/2,8 som gäller?
 
Passar på att fråga vilka objektiv som har minst "coma". Jag har bara testat att fånga "VG" vid ett tillfälle och fick dessa triangelformade stjärnor i periferin med mitt Nikon 16-35/4. Inte så farligt men ändå. Hur står sig "piraterna" (Sigma, Tamron, Samyang), eller är det Nikon 14-24/2,8 som gäller?

Samyang 24/1.4 är grymt bra, även med avseende på coma. Dock inte lika vidvinkligt såklart. Men man kan ju alltid göra ett pano :)
 
Hej!

Ni som fotar Vintergatan, vad använder ni för objektiv?
Jag har använt mitt Nikon Fisheye 10,5mm 1:2.8 G ED mycket till detta
men är sugen på en tillökning/uppgradering av objektivparken.
Det jag tänker är väl vidvinkel och något med stor bländare.
Har en Nikon D7200.

Den här bilden har jag tagit med Nikon 16-35 F4

https://www.instagram.com/p/8y89_1x3M3/?taken-by=lonian.se

Men funderar själv på att ha något mer ljusstarkt och vidvinkligt.
 
Stjärnorna roterar runt polstjärna en kvarts grad per minut.

Så en minuts exponering ger nog synlig star trail även med rejäl vidvinkel. Enkelt att prova.

Jag brukar hamna mellan 10 och 30 sekunder.
 
Rätta mig om jag har fel men startrails uppstår väl pga jordens rotation (precis som med alla motiv som rör sig). På vilket sätt påverkas detta av antal megapixlar mer än i förstoring 1:1?

Av samma anledning till varför bilder med hög mpx tal behöver vara vara mer stabilt tagna än de som har lågt mpx tal. Men ska man bara printa små bilder eller visa på fb så kvittar det.
Sen kan man ju vara olika kräsna hur mkt startrail man tycker är accepterbart.
För att göra det mer komplicerat så är det olika mkt startrail i olika delar i bilden i ett vidvinkelobjektiv och för att göra det ytterligare mer komplicerat så uppstår startrail olika snabbt beroende på vilket väderstreck man fotar åt.
Alltså 600-regeln är en tumregel. De flesta kör 500-regeln pga de är mer kräsna.
Jag kör en mer avancerad formel, NPF-formeln för att ta reda på när stjärnorna börjar bli streck istället för punktformiga. Sen kör jag gärna över ändå. Beror på vad de ska vara till i slutändan.

Vi som printar stora bilder och kanske säljer vill helst ha så bra kvalité som möjligt. Och man ser startrails med 600-regeln på FB-bild på min 6D som bara är 20mpx. Men som sagt, ibland är det tillräckligt bra för vissa ändamål.

/Stefan
 
Det blir inte längre stjärnspår bara för att kameran har fler pixlar eftersom längden på spåren beror på exponeringstiden. De syns dock eventuellt tydligare om man förstorar mycket. Det behövs en ganska stor skillnad i pixelmängd för att det ska märkas. Det är ju den linjära upplösningsförmågan som styr och den är även beroende av objektivet.
 
Det blir inte längre stjärnspår bara för att kameran har fler pixlar eftersom längden på spåren beror på exponeringstiden. De syns dock eventuellt tydligare om man förstorar mycket. Det behövs en ganska stor skillnad i pixelmängd för att det ska märkas. Det är ju den linjära upplösningsförmågan som styr och den är även beroende av objektivet.

Om du vill veta bakgrunden och förstå fysiken bakom det hela så är det bara att läsa här! Men sensorns upplösning har med det hela att göra.

Men som Astroscapist skriver så är det bara om du är intresserad av max kvalitet som du behöver bry dig. Är ju alltid upp till skaparen hur verket skall se ut till slut.
 
Om du vill veta bakgrunden och förstå fysiken bakom det hela så är det bara att läsa här! Men sensorns upplösning har med det hela att göra.
Jag förstår både upplösning och celest mekanik (åtminstone hjälpligt), men är inte så jättehemma på franska. :)

Men som Astroscapist skriver så är det bara om du är intresserad av max kvalitet som du behöver bry dig. Är ju alltid upp till skaparen hur verket skall se ut till slut.
Stora förstoringar, ja.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar