Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för sportfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotograferar i allehanda kyffen, men det var nog främst trådskaparen som ville fotografera sina döttrar jag vände mig till. Nu kanske det är så att döttrarna spelar handboll på elitnivå, och gymnastiserar i Globen hela dagarna, och då kan det nog krävas lite längre objektiv än den 85:a jag rekommenderade.

Jag har inte sagt något alls om hur du fotograferade för 35 år sedan (eller nu) - det är du som hela tiden hänvisar till dessa år ;) Huruvida det är torrt bakom mina öron eller inte överlåter jag till andra att avgöra, och din heder tänker jag inte ge mig på.

Om det är National Geographic-nivå på prislappen på 2,8-zoomar gratulerar jag alla de FS-medlemmar som har dylika (kan ju inte vara så många hundra) :D
 
Du får tycka vad du vill bara du tycker som jag!

Är det det du menar? Nu har jag inte tid med dig och ditt trams längre. Jag har delat med mig av mina praktiska erfarenheter tål du inte det så är det ditt problem!
 
Till trådskaparen: 70-200/2,8 är ett utmärkt objektiv för inomhussport (och den har inte lägre ljusstyrka vid 200mm), oavsett om det står Tamron, Sigma eller Canon på det. 5D och (säkerligen också 5D Mk II) går utmärkt att köra på ISO 3200, vilket borde göra det möjligt för dig att få anständigt korta slutartider i de flesta hallar.

Just 70-200/2,8 är nog det mest använda objektivet bland aktiva sportfotografer idag (och sedan nästan 20 år, även om det då var 80-200/2,8) för just inomhussport.

Komplettera gärna med en 85/1,8 om du vill kunna fotografera också i hallar med riktigt dåligt ljus (de är tyvärr inte helt ovanliga).

/afe (som gärna tramsar vid behov) :D
 
Sorry... alla 70-200 utom Canons då :D Vad jag egentligen menade var att alla 70-200 har fast bländarvärde ...

/afe

Eftersom tråden ligger i "Canonobjektiv" så... :)

Skämt åsido, varför är det så egentligen - att 70-200 gluggarna alltid har ett och samma bländarvärde över hela omfånget medans 55-200 alltid (?) har varierande? Blir det för tungt/klumpigt/dyrt att få till det även på 55-200 eller har det bara blivit så?


Sorry om det är lite OT.

Mvh
Anders
 
Jag fotograferar i allehanda kyffen, men det var nog främst trådskaparen som ville fotografera sina döttrar jag vände mig till. Nu kanske det är så att döttrarna spelar handboll på elitnivå, och gymnastiserar i Globen hela dagarna, och då kan det nog krävas lite längre objektiv än den 85:a jag rekommenderade.

Jag har inte sagt något alls om hur du fotograferade för 35 år sedan (eller nu) - det är du som hela tiden hänvisar till dessa år ;) Huruvida det är torrt bakom mina öron eller inte överlåter jag till andra att avgöra, och din heder tänker jag inte ge mig på.

Om det är National Geographic-nivå på prislappen på 2,8-zoomar gratulerar jag alla de FS-medlemmar som har dylika (kan ju inte vara så många hundra) :D


Ja har en ;-)

//Peter
 
Eftersom tråden ligger i "Canonobjektiv" så... :)

Skämt åsido, varför är det så egentligen - att 70-200 gluggarna alltid har ett och samma bländarvärde över hela omfånget medans 55-200 alltid (?) har varierande? Blir det för tungt/klumpigt/dyrt att få till det även på 55-200 eller har det bara blivit så?


Sorry om det är lite OT.

Mvh
Anders

Det är dyrare, och optiskt svårare att göra en zoom med fast ljusstyrka. De flesta "konsumenter" bryr sig inte, eftersom de inte vet vad f-värdet innebär, och då spelar det ingen roll om det varierar med brännvidden.
 
Jag vet mycket väl att har funnits zoomar med fast ljusstyrka länge men prislappen har varit i "National Geographic-klassen" och knappast aktuella för Fotosidans nivå av fotografering.
Att påstå att jag, som är medlem på Fotosidan, inte skulle kunna skaffa mig en zoom som har konstant ljusstyrka över hela brännviddsområdet, ser jag som kränkande och förolämpande och ett personangrepp utan motstycke! Ägna du dig åt att fotografera som du gjorde för 35 år sedan, så köper jag de grejor jag vill ha idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.