Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
BugEyes skrev:
Tack, men nu har jag ju redan köpt mitt objektiv så tråden är som sådan död. Skulle dock tycka om att få någon slags feedback på bilden jag tog med det och avseende skärpa och bakgrundsblurr.l Inte komposition etc för bilden är tagen för att testa gluggen, inget annat.

Lite väl stort skärpedjup så du får inte riktigt den där känslan man vill åt att motivet lyfts ut från bakgrunden.

Detta löser du enklast med att flytta ut motivet någon meter till och se till att ha så stor brännvidd som möjligt och flytta dig själv bakåt för att minska skärpedjupet så mycket det går.

När du inte ser att det är en bokhylla bakom utan att det bara är en oskarp "massa" så är du rätt ute.

Öva på vad som helst så sliper du tära på sonens tålamod...
Stileben i form av fruktskål med vindruvor är perfekt att öva skärpedjup på.
Har man inga vindruvor fukar en blomma med mycket småblad också bra.

Dajo skrev:
Lite väl stort skärpedjup så du får inte riktigt den där känslan man vill åt att motivet lyfts ut från bakgrunden.

Detta löser du enklast med att flytta ut motivet någon meter till och se till att ha så stor brännvidd som möjligt och flytta dig själv bakåt för att minska skärpedjupet så mycket det går.

När du inte ser att det är en bokhylla bakom utan att det bara är en oskarp "massa" så är du rätt ute.

Öva på vad som helst så sliper du tära på sonens tålamod...
Stileben i form av fruktskål med vindruvor är perfekt att öva skärpedjup på.
Har man inga vindruvor fukar en blomma med mycket småblad också bra.

Tack, precis den typen av feedback jag kan lära mig av.

Tror inte att du gjort det med bilden du visar, men det är oftast så med digitala systemkameror att man måste skärpa upp dem lite när man får dem ur kameran, i photoshop görs detta genom Oskarp mask (även förkortat USM på engelska, unsharp mask). Du kommer att märka att bilden känns mycket skarpare efter det.

Vet inte hur det går till men det borde gå att genomföra med andra program, sök i forumet här på fs och kolla igenom artiklarna som finns.

EDIT: Vill bara tillägga att enligt min åsikt så är inte tipsen med superkort skärpedjup något man MÅSTE följa, allt handlar ju om hur du vill skapa din bild, men många tycker att det är läckert, inklusive jag.

Känner till det men ville visa bilden så direkt ur kameran som möjligt. Det enda jag gjort var att strecha histogrammet en del i raw konverteringen, annars inget.

ANNONS