Annons

Objektiv för porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Önskar lite rådgivning inför inköp av ett objektiv till min 300D. Jag vill ha ett objektiv som är bra till porträttfoto, typ formella arragerade bilder. Har tittat på Canons fasta 50 mm ef 50 1,8 och förstått att det kan göra jobbet till ett vettigt pris. Men jag är också lite sugen på att köpa en ljusstark normalzoom typ Tamron 28-75/2,8.
Frågan jag har är om 2,8 räcker för att få ner skärpedjupet tillräckligt för den typen av porträtt jag önskar. I så fall kan jag lika gärna köpa zoomen direkt och spara in pengarna som det fasta objektivet kostar.

BugEyes skrev:
Hej,

Önskar lite rådgivning inför inköp av ett objektiv till min 300D. Jag vill ha ett objektiv som är bra till porträttfoto, typ formella arragerade bilder. Har tittat på Canons fasta 50 mm ef 50 1,8 och förstått att det kan göra jobbet till ett vettigt pris. Men jag är också lite sugen på att köpa en ljusstark normalzoom typ Tamron 28-75/2,8.
Frågan jag har är om 2,8 räcker för att få ner skärpedjupet tillräckligt för den typen av porträtt jag önskar. I så fall kan jag lika gärna köpa zoomen direkt och spara in pengarna som det fasta objektivet kostar.

Eftersom du har 1.6x crop på din kamera så måste du nog ner till bländare 1.8 och gärna lägre för att få riktigt kort skärpedjup.

Porträtt är ju ofta lite planerade så avsaknad av zoom tycker inte jag är något bekymmer.

Så mitt tips är att du köper en 50 1.8 i första hand och kanske kompletterar emd en zoom senare.

BugEyes skrev:
Hej,

Om du har råd med en Tamron 28-75 2,8 så har du ckså råd med en 85 1,8 vilket borde vara den optimala porträttgluggen för dig.

Jag lägger min röst på 28-75/2,8. 75 mm är även det i kortaste laget, men ljusstyrkan är bra. Den optimala porträttzoomen borde vara 50-135/2,8. Då kan man både ta helbilder och koncentrerade ansiktsbilder med samma glugg.

Jag tycker inte att alla zoomar producerar en snygg oskärpa i bakgrunden. Då kan kanske en fast brännvidd vara bra. En bra porträttkombination kan vara 50/1,8 och 85/1,8.

Tack för tipsen.

Är privatperson med begränsade ekonomiska resurser. Om jag lägger dom pengarna på ett objektiv måste det ha ett bredare användningsområde än bara porträtt.
Jag kan antingen köpa en ljusstarkare zoom nu eller det fasta. Hade hoppats att en ljusstarkare zoom skulle vara OK så jag kunde pensionera mitt kitobjektiv. Vad det gäller längre brännvidder än 70 så har jag redan köpt ett Sigma 70-300/4-5,6 och får hålla tillgodo med det. Hur tar tex ett familjeporträtt inomhus med 135 mm och 1,6 crop? Hyr man globen?
Vet inte om jag blivit något klokare av det här, keep'em coming.

BugEyes skrev:
Tack för tipsen.

Är privatperson med begränsade ekonomiska resurser. Om jag lägger dom pengarna på ett objektiv måste det ha ett bredare användningsområde än bara porträtt.
Jag kan antingen köpa en ljusstarkare zoom nu eller det fasta. Hade hoppats att en ljusstarkare zoom skulle vara OK så jag kunde pensionera mitt kitobjektiv. Vad det gäller längre brännvidder än 70 så har jag redan köpt ett Sigma 70-300/4-5,6 och får hålla tillgodo med det. Hur tar tex ett familjeporträtt inomhus med 135 mm och 1,6 crop? Hyr man globen?
Vet inte om jag blivit något klokare av det här, keep'em coming.

Em koll i din kameraväska visar att du har kitobjektivet samt en 70-300 zoom och då blir det ännu vettigare att välja 50mm som dessutom är väldigt billig.

BugEyes skrev:
Hej,

Mitt svar på ditt problem är Canon EF 85:1.8, det är ett riktigt bra porträttobjektiv som du kan använda på full glugg vid porträttfoto, med 300D får du 135:1.8! Jag har sett 85:an för runt 2.500 begagnat.

Av det du har skrivit tror jag att en 28-75/2,8 kommer vara ett bra objektiv för dig. Detta objektiv har få missnöjda användare. Det är ändå bara drygt ett stegs skillnad mellan 1,8 och 2,8. Med 75 mm och bländare 4 får man en bra oskarp bakgrund utan att tappa allt för mycket skärpa på modellen. 28-75/2,8 är mer allround.

PerFogelberg skrev:
Av det du har skrivit tror jag att en 28-75/2,8 kommer vara ett bra objektiv för dig. Detta objektiv har få missnöjda användare. Det är ändå bara drygt ett stegs skillnad mellan 1,8 och 2,8. Med 75 mm och bländare 4 får man en bra oskarp bakgrund utan att tappa allt för mycket skärpa på modellen. 28-75/2,8 är mer allround.

Jo, jag lutar åt det. just nu lutar jag mest år Sigmas 28-70/2.8 som går att köpa för 3095:-. Det har inte macro men det har jag på mitt telezoom och är ändå inte så intresserad av mer macro. Risken med fasta 50 är att jag väldigt sällan kommer att använda det och ändå köpa en ljusstarkare normalzoom. Med 28-70 så har jag brännvidd från 18 till 300 (X 1,6) och hyfsat ljusstarkt hela vägen utom under 28 där kitobjektivet kan vara min vidvinkel. Borde klara mig en bit då.

Jag har plåtat en del porträtt. dels utomhus med 70-200 L IS USM. Då har jag mest kört med f 2.8. Det ger väldigt skarpa bilder med den stora bländaren på det objektivet och skön oskärpa där man vill ha den.

Inomhus i min ghetto-studio har jag kört med 50 / 1.8 Jag har kommit fram till att med 50 mm-objektivet vill jag inte ta bilder med större bländare än f4 - eftersom jag uplever att det är svårt att få bra skärpa med större bländare.

Sen brukar jag fokusera manuellt och det är väldigt jobbigt att göra med 50 mm/1.8 eftersom fokusringen bara är typ nån millimeter bred. Måste fumla ett bra tag innan man får grepp om den.

Det där tamron-objektivet 28-75 tror jag kan vara att väldigt bra proträtt-objektiv. Det ska tydligen vara mycket objektiv som man får för pengarna. Så jag skulle satsa på det objektivet om man nu inte vill tjacka Canons egna 24-70 /2.8 L - men det är ju betydligt dyrare...

Tack för input och exempel.
Jag har provat en del närbildsportätt på ungarna med Sigma 70-300 objektivet på F4, inte helt utan framgång tycker jag. Här är ett exempel på min 12 åring...

http://web.telia.com/~u83805540/foto/simon3.jpg

Han sitter på bilden ca 1,5 meter framför ett brunt lakan upphängt i gardinstången och belyses med bygglampor bakom ett vitt paraply.
Det får bli en 28-70/2,8 eller 28-75/2,8 zoom, ska bara läsa mer recensioner innan jag slår till på en.

Tack alla

PerFogelberg skrev:

Jag har ofta använt Tamron 28-75 för porträtt. Runt 60-70 mm och bländare 4 blir mycket snyggt vad gäller skärpedjup och "blurrig" bakgrund. Modellen en dryg meter från kameran, det ger ett utsnitt från brösthöjd och uppåt.

Jag har både ett 50mm och en Tamronzoom. Mitt tips är att du väljer zoomen då du troligen vill vara mera allround. Tamrons zoom är ruskigt smidig och har enligt tester bra skärpa. För egen del skulle jag tro att bländare 2.8 räcker långt. Mina erfarenheter är att vid större bländare är det rätt svårt att placera fokus samt få tillräckligt skärpedjup på motivet.

Det blev ett Sigma 24-70 F2.8 EX DG Macro inköpt på vägen hem från jobbet idag. Oj vad stort det var! Trodde inte det när jag såg det på bild, hade inget att jämföra med. Dom sa att jag behövde ett filter för att skydda glaset mot repor och jag köpte det, ett Hoya HMC super filtre UV(0), vad är det jag köpt? Vad gör det förutom att skydda optiken mot repor?
Nu ska jag ta en massa kort på ungarna igen och se vad jag kan göra med det. Kameran ser cool ut på sitt stativ med den gluggen på i alla fall. Nu måste jag väl köpa en extern blixt också då objektivet är stort nog att skymma. Tror jag säljer bilen.

Alltid kul med nya prylar.Filtret är ett UV-filter som filtrerar bort UV-strålningen i solljuset och gör att det blir t.ex. lite klarare färger.Och så skyddar det som sagt frontlinsen från repor.

Jag tycker 135mm är en bra brännvidd för porträtt. Just eftersom jag vill att bakgrunden ska komma så nära som möjligt, så att den inte stör så mycket plus att jag vill ha ett kort skärpedjup. 200mm är ännu bättre! :)

Har testat att plåta porträtt med ett 600/4L, blev kanon! Synd att det är så satans dyrt och otympligt, samt att modellen måste stå 15m bort. ;)

85/1,8 ger ett utsnitt som motsvarar 136mm på 10D, 20D, 300D och 350D. Så det är gluggen jag mest använder för porträtt efter 70-200/2,8L.

Tack, men nu har jag ju redan köpt mitt objektiv så tråden är som sådan död. Skulle dock tycka om att få någon slags feedback på bilden jag tog med det och avseende skärpa och bakgrundsblurr.l Inte komposition etc för bilden är tagen för att testa gluggen, inget annat.

ANNONS