Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Objektiv för porträtt?
- Trådstartare Cecilia J
- Start datum
RolandM
Aktiv medlem
En idé kan som jag tycker är för all fotografering att använda den utrusting som innehas och efter en tid se vad som fattas eller se om metoden kan ändras för att nå önskat resultat.
De porträtt jag själv tyucker jag lyckats bäst med är när jag har använt ett Sigma 70-200/2,8 tillsammans med en Canon EOS 300D. Brännvidden har då varit mellan 70 och 100 mm. Personligen brukar jag vilja stå en bit ifrån den jag porträtterar och ofta använder jag ett Tamron 28-75 och undantagsvis Canon 50/1,8. Sedan beror det på om det är helporträtt, halv porträätt eller enbart en kroppsdetalj. Allt ställer olika krav på objektivets förmåga. Mellanringar och en Tamron 28-75 är en rätt trevlig kombination.
De porträtt jag själv tyucker jag lyckats bäst med är när jag har använt ett Sigma 70-200/2,8 tillsammans med en Canon EOS 300D. Brännvidden har då varit mellan 70 och 100 mm. Personligen brukar jag vilja stå en bit ifrån den jag porträtterar och ofta använder jag ett Tamron 28-75 och undantagsvis Canon 50/1,8. Sedan beror det på om det är helporträtt, halv porträätt eller enbart en kroppsdetalj. Allt ställer olika krav på objektivets förmåga. Mellanringar och en Tamron 28-75 är en rätt trevlig kombination.
niklasl
Aktiv medlem
Och när du läst detta (85/1.8 vs 100/2 vs 135/2) kommer du att längta efter betydligt dyrare grejor! ;-) Läs också länken från den artikeln till jämförelsen med 85/1.2...Eeros skrev:
Bra test den du länkade till Niklas. Nu började man ju längta efter 1.4 fastän jag precis köpt min 1.8.
Damocles
Aktiv medlem
Beroende på bakgrunden så kan 50/1.8 mk2 ha en bokeh som anses vara störig. Jag har ett jättebra exempel en sommar där bakgrunden är ett träd med en del solbelysta vita blommor, bakgrunden är skarp, rörig och det flyter inte alls ihop snyggt. Tror det var lagom avstånd och bländare 2.8 eller 4. Problemet är att på full öppning så finns inte skärpan där, och lite nerbländat så är inte boken lika bra. Men det beror lite på situationen om det är störigt eller inte.
Bokeh på ett sigma 70-200 är toppen, detsamma gäller Tamrons 90/2.8 macro.
Bokeh på ett sigma 70-200 är toppen, detsamma gäller Tamrons 90/2.8 macro.
Eeros
Aktiv medlem
niklasl skrev:
Och när du läst detta (85/1.8 vs 100/2 vs 135/2) kommer du att längta efter betydligt dyrare grejor! ;-) Läs också länken från den artikeln till jämförelsen med 85/1.2...
85/f1.8 har jag redan (älskar den) och 135/f2 har funnits på min önskelista redan ett tag. Får nog vänta med den, fick 20D för några dagar sen som en tidig julklapp. Min fru skulle gå upp i limningen om jag nämnde fler önskvärda kameragrejor just nu...
niklasl
Aktiv medlem
Måste ju rimligen vara lättare att frilägga motivet och få en snygg oskärpa på bakgrunden med längre brännvidd. Detta är en av nackdelarna med APS-C-formatet.Damocles skrev:
Beroende på bakgrunden så kan 50/1.8 mk2 ha en bokeh som anses vara störig.
Inte helt fel, se bakgrunden (min dotters lätt röriga skrivbord) nedan...Damocles skrev:
...detsamma gäller Tamrons 90/2.8 macro.
Bilagor
PeterLj2
Aktiv medlem
Re: Köp 50 1.8
Jo att köpa 1.4:an istället....
Ström skrev:
Har plåtat jättemycket porträtt med detta objektiv, det är skarp, billigt och smidigt.
Kvalitén är helt ok, svårt att fokusera manuellt dock men det gör jag aldrig ändå.
Köp 1.8:an, finns ingen anledning att avstå!
/Henning
Jo att köpa 1.4:an istället....
matnyttige
Aktiv medlem
När man snackar om ett objektivs bokeh så menar man objektivets förmåga att återge oskärpan i de områden som inte är i fokus.sara gustavsson skrev:
vad betyder bokehn..?
niklasl
Aktiv medlem
Ordet "boke" är japanska men används generellt, troligen även i det språk du studerat på? På engelska lägger man till ett h i slutet av ordet för att ordets japanska uttal ska bevaras någorlunda (och inte bli "båk" i likhet med Coke).sara gustavsson skrev:
har last min utbildning pa ett annat sprak namligen.