Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv för porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Thordur

Avslutat medlemskap
går i tankarna och funderar på ett bra objektiv till min 60d för porträtt ..jag ska fota i lite mörkare miljö så det behöver vara ljusstarkt antar jag då
priset spelar inge roll utan det ska klara lite mörkare miljö och vara skarpt

Något av Canons 50mm objektiv borde fungera bra på en APS-C kamera. Om priset inte spelar roll så är det väl 1.4 eller 1.2 L som kan vara intressanta.

85mm lär väl fungera bra också. 85/1.2 L II USM till exempel (finns ju tyvärr inget 1.4)

Annars lär 135/2 L USM vara ett av de skarpaste objektiv som finns. Men det kanske blir lite långt på en APS-C sensor (runt 216mm på FF). Men om man har plats, och vill ta mer headshot bilder så är det nog bra.

Får väl tillägga att jag själv inte har använt något av dessa. Har dock använt 50/1.8 II för lite porträtt och tycker att 50mm fungerar bra för APS-C.

Jag kan rekommendera Sigma 50mm f/1.4, 30mm f/1.4 eller 85mm f/1.4 beroende på arbetsavstånd.

Prova det objektiv du vill köpa så att fokus lirar som det ska bara, får man ett bra ångrar man inte sig!

ANNONS