Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för porträtt (skarpa)

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Becca

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa ett nytt objektiv till min nikon D200 för porträtt.
Ett som det blir bra skärpa och ljus.
Något tips??
 
det är den fast glugg va, dock lite dyr.. hehe¨
finns det något ställe man kan få hyra sådana här saker, man vill testa innan man köper =)

har ni något tips på lite billigare =)


såg nu att på Nikon 85/1.4 kan man bara ha manuell fokus på nikon: D40/D40x/D60 =( vill ju köra själv, gillar inte autofokus
 
Sigmas nya 50/1.4 skulle jag rekommendera. Ganska mycket pengar ändå, men möjlighet till ett kort skärpedjup är viktigt vid porträttfotografering. Dessutom är den relativt skarp på stora bländare.
 
såg nu att på Nikon 85/1.4 kan man bara ha manuell fokus på nikon: D40/D40x/D60 =( vill ju köra själv, gillar inte autofokus

Du har nog bara missförstått. Om du har en D40/D40x/D60 så kan du bara fokusera manuellt, autofokusen funkar inte. Om du har en D200 så har du både manuell och autofokus.
 
Zeiss Planar T* 85/1,4 ZF kanske kan vara något för dig som vill fokusera manuellt. Detta objektivet är helt utan AF.
 
Jag själv är väldig tveksam till manuellt fokuserade objektiv då det gäller porträttfoto och att ibland snabbt fånga ett ansiktsuttryck kanske med kort skärpedjup.

Har en specialmattskiva i min Canon EOS 5D som ska underlätta manuell fokusering. Det är dock ingen snittbild så jag tycker det är svårt i många fall att få till det.
 
Har själv nyss införskaffat ett Nikon 100 mm 2.8E, som är helt manuellt. Ska bli intressant att se hur funkar för porträtt. Kommer nog bli en kul utmaning.
 
På en D200 fungerar 50/1,8 alldeles utmärkt som porträttglugg, eftersom du får en brännvidd som motsvarar 75 mm i film/fullformat.

Den kostar ca 1300 kr ny i butik, lika billig som den är skarp! :)
 
har du D40/D40x/D60 eller D200 som du skrev? har du båda två? ISF har du ingen porträttglugg från Nikon med autofokus till de mindre husen. Det är isf Sigmas 50mm 1.4, vilket jag rekommenderar skarpt! Är det till ditt D200hus så är det alla från 85mm 1.8, 105mm 2.0DC, eller 85mm 1.4 som gäller. Ska du fota inomhus eller utomhus?
 
har du D40/D40x/D60 eller D200 som du skrev? har du båda två? ISF har du ingen porträttglugg från Nikon med autofokus till de mindre husen. Det är isf Sigmas 50mm 1.4, vilket jag rekommenderar skarpt! Är det till ditt D200hus så är det alla från 85mm 1.8, 105mm 2.0DC, eller 85mm 1.4 som gäller. Ska du fota inomhus eller utomhus?

har en d200 och en d70 men d200 andvönder man mer.
det ska både va inomhus och utomhus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.