Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för modellporträtt utomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Är ute efter ett passande objektiv för modellfotografering utomhus där man kanske kommer lite längre ifrån modellen än i studion, funderar på ett 70-200 alternativt ett 70-300, vad rekommenderar ni? är det någon nackdel med ett 300 istället för ett 200?
 
70-200 /2.8 Tamrons ska ju vara skarpt lite slö fokus men vid porträtt så kvittar det ju
 
Ett mycket prisvärt objektiv begagnat i det området är ju EF 70-200 f/4 L som går att få tag i för runt 4000 kr. Objektivet är riktigt skarpt redan på största bländare och har mycket bra byggkvalitet. Dessutom har det riktigt snabb AF som fungerar bra om objektet du fotograferar är i rörelse.
Om du är ute efter riktigt fin och kraftig bakgrundsoskärpa och personen du fotograferar inte rör sig allt för mycket så kanske ett manuellt Samyang 85 f/1.4 kan vara ett billigt bra alternativ.
 
Är ute efter ett passande objektiv för modellfotografering utomhus där man kanske kommer lite längre ifrån modellen än i studion, funderar på ett 70-200 alternativt ett 70-300, vad rekommenderar ni? är det någon nackdel med ett 300 istället för ett 200?

Kvailitetsmässigt, bildkvalitetsmässigt alltså, så är i stort sett alla 70-200:a varianter bättre än 70-300 dito. Billigast i gänget är ju Canon 70-200 F4 och dyrast Canon 70-200 F2,8 IS II.
Sen finns det lite Sigma, Tamron och säkert någon mer variant däremellan.
Frågan är ju hur mycket pengar du vill lägga. Det är rätt avgörande för vilken jag skulle rekommendera. Men jag rekommenderar helt klart en 70-200 före en 70-300 modell iaf.
 
Kvailitetsmässigt, bildkvalitetsmässigt alltså, så är i stort sett alla 70-200:a varianter bättre än 70-300 dito. Billigast i gänget är ju Canon 70-200 F4 och dyrast Canon 70-200 F2,8 IS II.
Sen finns det lite Sigma, Tamron och säkert någon mer variant däremellan.
Frågan är ju hur mycket pengar du vill lägga. Det är rätt avgörande för vilken jag skulle rekommendera. Men jag rekommenderar helt klart en 70-200 före en 70-300 modell iaf.


Du har nog glömt 70-300 L som är både dyrt och mycket skarpt.
Till tråden; 300 blir lite väl mycket för porträtt, därför rekommenderar jag ett 70-200 med 2.8 för bästa bakgrundsoskärpa. Bäst av alla är nya 70-200 mk2 som är det bästa objektiv jag någonsin ägt, men smakar det så kostar det.
 
Du har nog glömt 70-300 L som är både dyrt och mycket skarpt.
Till tråden; 300 blir lite väl mycket för porträtt, därför rekommenderar jag ett 70-200 med 2.8 för bästa bakgrundsoskärpa. Bäst av alla är nya 70-200 mk2 som är det bästa objektiv jag någonsin ägt, men smakar det så kostar det.

Är medveten om den. Det var därför jag också skrev "i stort sett". Nu har jag iof inte prövat den heller, men jag undrar ju om den ändå inte är något sämre än 70-200 varianterna ändå.
 
Det framgår inte om du kör FF eller crop, för svaret beror ju på det också. Jag har en 5D (mark I) och köpte nyss ett 135mm f/2.0L och det är ett helt fantastiskt objektiv! på FF upplever jag 50mm som för liten brännvidd, så jag valde mellan 85mm f/1.8 och 135mm f/2.0L. Fick ett bra pris på 135'an och är otroligt nöjd. Bokehn är otroligt trevlig, och det är riktigt skarpt redan helt öppet, och jag kan inte se någon direkt skillnad på f/2.8 och 4.0 (knappt på 2.0 och 2.8 heller, i alla fall inte centrum-skärpa.)

Jag hade även ögonen på 70-200, och kollade framförallt på begagnade 70-200 f/2.8. VIll du ha så kort skärpejup som möjligt är det ju 2.8 som gäller. Dock väger det objektivet säkert dubbelt så mycket som 135'an, och eftersom jag prioriterade ett bra porträttobjektiv och inte prioriterade möjligheten så zoom så valde jag 135'an.
 
135 mm - har nyss köpt ett begagnat och kunde inte vara mer nöjd !! Det är mer än fantastiskt :))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.