ANNONS
Annons

Objektiv för makro

Produkter
(logga in för att koppla)

KimW

Aktiv medlem
Har kollat runt lite efter något passande men inte hittat något, så när jag frågade en kille på nätet så berättade han att han använde ett telezoom objektiv.

Så det jag undrar är när ska man köpa & använda ett makro 1:1 samt ett telezoom objektiv. Han använde ett 50-250mm objektiv (sa ej vilket).

Jag har ju precis köpt min första systemkamera någonsin och kan nada om objektiv och vad som passar bäst, vad jag vet är att jag vill plåta makrobilder med bra skärpa och i 1:1 skala.

Så bör jag satsa på ett telezoom som förmodligen även funkar för fågel/naturfoto(???) eller ett makro med 1:1? Har inte världens största budget, den har ett tak på 5000 SEK.

Tack för svaren ska kika på båda två!

Ang. Tamron objektivet, det finns en nyare version av det men det verkar bara finnas till Nikon, är de någon större skillnad på den äldre och den nyare versionen?

Om du vill kunna fota både fåglar och närbilder med samma objektiv kan ett telezoomobjektiv kompletterat med en bra närbildslins, t ex Canon 500D, vara ett alternativ.

Olle

Jag vill kunna ta 1:1 bilder :)
Jag har en 600D om det kan vara till någon hjälp ^^
En billig telezoom som passar din kamera är Canon EF-S 55-250/4,5-5,6 IS. Det var nog det objektivet killen på nätet menade. Det kostar 2795:-. Du behöver även ett motljusskydd för 119:-. Med det objektivet kan du fota med max avbildningsskala 1:3. Om du kompletterar det med Canon 500D 58 mm närbildslins för 920:- kommer du nästan till 1:1. Jag kan inte säga exakt hur nära. Om du väljer en telezoom som går till 300 mm kan du få ännu lite större avbildningsskala, men det blir också dyrare.

Men om du skippar kravet på fågelfoto är förstås ett "riktigt" makroobjektiv bäst. Förutom de som redan nämnts fick Tokina 100/2,8 mycket bra betyg i tidningen Fotos test. Kostar 4490:-
Alla priser är från CyberPhoto.

Olle

En billig telezoom som passar din kamera är Canon EF-S 55-250/4,5-5,6 IS. Det var nog det objektivet killen på nätet menade. Det kostar 2795:-. Du behöver även ett motljusskydd för 119:-. Med det objektivet kan du fota med max avbildningsskala 1:3. Om du kompletterar det med Canon 500D 58 mm närbildslins för 920:- kommer du nästan till 1:1. Jag kan inte säga exakt hur nära. Om du väljer en telezoom som går till 300 mm kan du få ännu lite större avbildningsskala, men det blir också dyrare.

Men om du skippar kravet på fågelfoto är förstås ett "riktigt" makroobjektiv bäst. Förutom de som redan nämnts fick Tokina 100/2,8 mycket bra betyg i tidningen Fotos test. Kostar 4490:-
Alla priser är från CyberPhoto.

Olle
Fågel/natur foto är inget jätte krav ännu, jag är mer intresserad av makro för tillfället och de kanske är bättre att ha ett objektiv som är till för makro i så fall. Jag vill ju kunna ta 1:1 foton, och det finns inte så många fina fåglar/djur här där jag bor konstigt nog.

Om du tycker det är OK med begagnat kan du få en Sigma 150mm 2.8 macro för under 5000. Jag är supernöjd med mitt och har även använt det som ett "kort tele". För kort för fågelfoto dock men funkar ofta bra för konsertbilder o dyl när det är nåt "jippo" på stan.

Föreslår Sigma 150mm /2,8 macro, skarpt och mångsidigt, bra för inomhussport och prtr

Har kollat runt lite efter något passande men inte hittat något, så när jag frågade en kille på nätet så berättade han att han använde ett telezoom objektiv.

Så det jag undrar är när ska man köpa & använda ett makro 1:1 samt ett telezoom objektiv. Han använde ett 50-250mm objektiv (sa ej vilket).

Jag har ju precis köpt min första systemkamera någonsin och kan nada om objektiv och vad som passar bäst, vad jag vet är att jag vill plåta makrobilder med bra skärpa och i 1:1 skala.

Så bör jag satsa på ett telezoom som förmodligen även funkar för fågel/naturfoto(???) eller ett makro med 1:1? Har inte världens största budget, den har ett tak på 5000 SEK.

Komplettera det med mellanringar och stativ med rail så finns förutsättningar för riktigt bra närbilder. Sedan skadar det inte att ha en extraljuskälla också men utomhus i sol går det ofta bra med något ljust som reflekterar. Vit skjorta,T-shirt e dy på lämpligt ställe gör storskillnad.
Har fått bra resultat med det objektivet.

Eller varför inte Canons egna 100 2,8 (det gamla utan IS)? Kostar väl runt 3000 begagnat, skulle jag tippa. Men ska man tro recensioner och omdömen så verkar de flesta macro-objektiv vara riktigt bra.

Väl medveten om ditt budgettak vill jag ändå slänga in Canons 100mm 2.8 IS. Jag köpte det begagnat för 5 800 kr för att fota makro. Men har sedan upptäckt att det är bra till det mesta. Porträtt (förstås), men också mer allmänna naturbilder, fotboll (om jag kan stå nära plan) m m. Underbar skärpa, bra IS och 2.8 är en klar poäng. Är jätteglad att jag inte satsade på ett billigare objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar