ANNONS
Annons

Objektiv för landskap/natur

Produkter
(logga in för att koppla)

theline

Medlem
Hej!

Jag letar efter ett inte allt för dyrt objektiv som ger bra bildkvalitet osv för landskap- och naturbilder, är inte så jätte bra på att fotografera men tycker om att fota landskap/natur så vill gärna ha ett dugligt objektiv.. Just nu har jag bara standard 18-55 till min canon 500d..

Några tips? =)

En vidvinkelzoom är mycket trevligt för landskapsbilder. Det stora skärpedjupet ger bra djupkänsla i bilderna. Jag använder själv Canon EF-S 10-22, vilket jag är mycket nöjd med.
Enda nackdelen är att skärpan inte riktigt är i klass med fasta objektiv. Vid normal storlek på utskrifter eller betraktning stör inte detta, men om man börjar göra delförstoringar av bilder syns det.
Ett alternativ tycker jag är EF-S 60 mm vilket är klart skarpare till halva priset jämfört med 10-22. Det blir givetvis ett helt annat utsnitt på bilden och i vissa lägen kommer man att sakna möjligheten att få med mer på bilden.
Sen finns givetvis alternativen med fasta vidvinkelobjektiv, men det har jag ingen praktisk erfarenhet av så jag har inte så mycket att tillföra där. Skulle jag bli onödigt rik en dag har jag inget emot att köpa 24 mm / 1,4.
Föreslår att du tittar under produkter på några olika objektiv för att få en uppfattning om hur bilderna blir och vilken bildvinkel du föredrar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar