Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Objektiv för FAN-bilder
- Trådstartare jimmyg
- Start datum
holycrap
Aktiv medlem
Canon 58mm
Vad rekommenderas för objektiv till FAN bilder?
Bilderna kommer att tas med svag sidobelysning inomhus.
Har ett 28/80 nu.
Begränsad ekonomi![]()
Försökte tolka ditt inlägg men är osäker på några saker. 58mm låter som en filter-diameter. Du skriver "28/80" vilket jag tolkar som ett 28-80mm som det finns ett par olika av. De verkar ha just 58mm filter så det kan nog stämma. Detta är ett gammalt objektiv som jag tyvärr inte vet något om. (Av vad jag kan läsa mig till har dessa maximal bländare 3,5 och då endast på 28mm vilket få anses vara lite för lite för inomhusfoto i svag belysning. Undantaget är L-versionen men det är nog inte den du har då den har 72mm filtergänga).
För fotografering av människor inomhus skulle jag personligen välja ett ljusstarkt fast objektiv. EF 50/1,8 II är billigt och bra men kan vara för lång brännvidd inomhus på crop-hus. EF 50/1,4 är ett bättre val om ekonomin tillåter.
Om 50 är för långt kan man snegla på 24, 28 eller 35 mm. Canon har några att välja på där. Själv har jag 35/2 som är helt okej men inte allt får ljusstark. Bland 24 och 28mm lär de med USM vara bättre än de utan, men har läst att ingen av dessa är superskarpa, naturligtvis undantaget L-objektiven.
Ett mer flexibelt val som dock inte passar en begränsad ekonomi är ju zoomen EF-S 17-55/2,8 IS USM. "Bara" f2,8 (ljussvagare än de fasta alternativen) men har å andra sidan bildstabilisering. Och vid FAN så är det väl inga snabba rörelser som måste frysas. Detta alternativ passar dock bara crop-hus (alltså inte 5D eller 1D serierna).
Allra bäst är nog EF 24/1,4 L II, EF 35/1,4L eller EF 50/1,2L men dessa kostar 12000 eller mer.
/P
horvendile
Aktiv medlem
Fråga, kanske en smula OT: Vad menas med FAN-bilder?
holycrap
Aktiv medlem
Fråga, kanske en smula OT: Vad menas med FAN-bilder?
Hmm, den frågan ställde jag mig inte ens. Jag antog att det var Fine Art Nude som avsågs, vilket stämmer ganska bra med TS egna bilder och favoriter.
/P
horvendile
Aktiv medlem
Verkar rimligt. Tack!
Peter-L
Aktiv medlem
Jag tycker att 35 alt. 50/1,8 är bra gluggar till FAN. Det handlar ju mycket om kroppslinjer varför 50mm kan va i bästa laget. Om det är så att du har en 28/80 zoom så testa de två lägena på den och avgör själv. Jag förmodar att det är ljusstyrkan du vill åt. För annars har du ju brännvidden i din zoom.
Jag växlar själv mellan 50 och 16/85. Sedan är det ju värt att tänka på att även om du kör med en ljusstark glugg, så kanske du behöver visst skärpedjup så...
Jag växlar själv mellan 50 och 16/85. Sedan är det ju värt att tänka på att även om du kör med en ljusstark glugg, så kanske du behöver visst skärpedjup så...