Annons

Objektiv för att ta närbilder på ex vis insekter

Produkter
(logga in för att koppla)

kasam

Ny medlem
Hej,

Jag är ny här, mitt allra första inlägg. Ja, och även nybörjare inom fotograferande..

Har en Olympus e-500. Skulle vilja ta skarpa närbilder på ex vis insekter. Behöver alltså kunna ha ett visst avstånd till det jag vill ta bild på. Dessutom ska det helst fungera utan stativ.
Vad behöver jag för objektiv?

(Dessutom, har ni tips på någon bra bok/annat för att lära grunderna för fotografering. Ska nog gå en kurs i höst, men vore kul att lära mig mer redan nu.)

Tack!!!
 
Kanske detta?

Hej,

Jag är ny här, mitt allra första inlägg. Ja, och även nybörjare inom fotograferande..

Har en Olympus e-500. Skulle vilja ta skarpa närbilder på ex vis insekter. Behöver alltså kunna ha ett visst avstånd till det jag vill ta bild på. Dessutom ska det helst fungera utan stativ.
Vad behöver jag för objektiv?

(Dessutom, har ni tips på någon bra bok/annat för att lära grunderna för fotografering. Ska nog gå en kurs i höst, men vore kul att lära mig mer redan nu.)

Tack!!!

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=150_28_4/3
 
ZUIKO DIGITAL ED 50mm f2.0 Macro
skulle utan tvekan vara min rekommendation.

Fantastiskt objektiv, återgivning och skärpa är av otroligt fin klass. Ångar djupt att jag sålde mitt ex! Finns nat.vis på återinköpslistan!
/TT
 
Tamrons finns inte med Olympus-fattning.

Sigma 105 kan däremot vara en bra idé, skarpt och bra bilder men kan vara seg med autofokusen. Manuellt funkar det kanon.

Olympus 50 kan jag rekommendera helhjärtat. Enda nackdelen är att du inte får riktigt lika hög förstoring som Sigmat ovan.
 
Om du ska fota insekter kan ett 50 mm bli för kort. Skulle rekommendera dig att titta på sigmas 105/2,8 eller kanske rent av deras 150/2,8 som jag tycker är helt suveränt för insektsfoto, särskilt fjärillar
 
Dessutom, har ni tips på någon bra bok/annat för att lära grunderna för fotografering. Ska nog gå en kurs i höst, men vore kul att lära mig mer redan nu.

Gå till närmaste bibliotek och låna ett par böcker om fototeknik. Observera att böckerna inte behöver ha ordet "digital" i titeln, (nästan) all gammal fotokunskap är fortfarande giltig! Det finns bra artiklar om grunderna här på FS också, men en bok tycker jag är bättre. Det är en smaksak var man gillar att läsa texter.

Per
 
Tack allihopa!

Objektiv: Utifrån era svar har jag kollat vidare och från cyberphoto.se fått veta att det är nästintill omöjligt att på långt avstånd ta riktigt skarpa närbilder utan stativ. Vill ju kunna ha ett rätt långt avstånd för ex vis insektsfotografering, men samtidigt är det ju rätt bökigt med stativ ifall man vill fånga något snabbt. Vad säger ni? Fungerar ex vis Sigma EX 150/2,8 utan stativ?
 
Bull

Tack allihopa!

Objektiv: Utifrån era svar har jag kollat vidare och från cyberphoto.se fått veta att det är nästintill omöjligt att på långt avstånd ta riktigt skarpa närbilder utan stativ. Vill ju kunna ha ett rätt långt avstånd för ex vis insektsfotografering, men samtidigt är det ju rätt bökigt med stativ ifall man vill fånga något snabbt. Vad säger ni? Fungerar ex vis Sigma EX 150/2,8 utan stativ?

det har nog blivit någon missuppfattning. Långt håll i macrosamanhang är en halv till en meter. Det går utmärkt att få skarpa bilder utan ett stativ som gör att man inte hinner med att ta bilden den sekund som insekten sitter stilla eller landar. Tar 100% av mina insektsbilder på frihand. Du kan ju själv bedömma om du kikar på min hemsida (Månadens bilder t.ex).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.