Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för att fotografera på mässor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe76

Medlem
Ska iväg med en polare till en mässa och ta lite bilder i vår och har funderat på nytt objektiv.

Men är inte säker på vad som är lämpligt. Kan någon ge mig några tips. Behövs det såpass vidvinkelzoom så man ska titta efter 14-24 eller man fixar det med ett normalzoom 24-70 (bara exempel nu, ska man nu ändå drömma om fina grejer). Vill ju inte få med massa onödigt folk på bilderna heller när man fotar. Kör med en Nikon D600.
 
Skall du på segelbåtsmässa eller guldsmyckemässa ???

Det som jag vill säga, är att olika mässor kräver olika sorters objektiv, med den gemensamma nämnaren att de skall ha så stora bländaröppningar du har råd med samt Image Stabilisator pga svag belysning.
 
En vapenmässa är det som ska besökas.
Tänkt att ta mitt monopodstativ och blixten med mig självklart, Dessvärre har jag bara 50mm f1,8, 90mm f2,8 och ett 70-300 som det är nu. Därför sitter jag och letar objektiv som kan passa. Har lite funderingar på Tamrons nya 24-70 med "vr" men behövs det då vidvinkel så kanske man köper sig ett fast 20mm f2,8 eller nåt i den stilen.
 
En vapenmässa är det som ska besökas.
Tänkt att ta mitt monopodstativ och blixten med mig självklart, Dessvärre har jag bara 50mm f1,8, 90mm f2,8 och ett 70-300 som det är nu. Därför sitter jag och letar objektiv som kan passa. Har lite funderingar på Tamrons nya 24-70 med "vr" men behövs det då vidvinkel så kanske man köper sig ett fast 20mm f2,8 eller nåt i den stilen.

Det är väl inte en amerikansk vapenmässa så ni riskerar att bli utkastade som DNs fotograf :)?
Är det inomhus, trångt och mycket folk är en supervidvinkel användbar/nödvändig för att kunna stå nära och ändå få med mycket.
 
Nej ingen amerikansk mässa. Någon som har något tips på ett objektiv till detta tillfälle? Om jag skulle välja mellan en av den "gyllene trippeln" för Nikon, vilken passar bäst 14-24 2,8 el. 24-70 2,8 finns ingen risk att få "fisheye" effekter med 14-24 på närahåll?
 
Skulle jag titta på objektiv i 10-15 000 kr klassen skulle jag tänka på mer än ett användningsområde. Att köpa ett objektiv för att gå på mässor med känns lite fel även om du gå väldigt mycket på mässor.

Enligt min erfarenhet är det väldigt mörkt på mässor, mycket mörkare än man kan tro. Jag skulle nog fundera på något ljusstarkt som t.ex. 28/1,8 eller 35/1,4.


Vad fotar du annars? Vad saknar du då?
 
använder kameran i jobbet med "produktfoto" inte mycket landskap (därför jag undrar lite om 14-24 kan passa mig) lutar mest år 24-70 (i första hand letar jag begagnat). Sen används kameran till utflykter, utställningar, porträtt.
Som jag skrev i första posten har jag för tillfället inget under ett fast 50mm.
 
Ska iväg med en polare till en mässa och ta lite bilder i vår och har funderat på nytt objektiv.

Men är inte säker på vad som är lämpligt. Kan någon ge mig några tips. Behövs det såpass vidvinkelzoom så man ska titta efter 14-24 eller man fixar det med ett normalzoom 24-70 (bara exempel nu, ska man nu ändå drömma om fina grejer). Vill ju inte få med massa onödigt folk på bilderna heller när man fotar. Kör med en Nikon D600.


Borde fixa sig med 24-70 f/2.8.
Är det småprylar som visas, eller om du behöver fotografera små detaljer på större föremål
kanske ett macro objektiv.
 
Ett bra komplement till utrustningen du redan har skulle vara t.ex. ett AF-S 16-35/4 VR. Inte jätteljusstarkt, men till skillnad från vad nån annan kommentator sade ovan så tycker jag det brukar vara rätt bra belysning på mässor, och med en ny bra kamera som D600 ska det inte vara nåt problem att trycka upp iso till åtminstone 1600 med riktigt bra kvalitet. Har man blixt med så behöver man ju ljusstyrkan ännu mindre.

Det är kul med lite mer vidvinkel än 24mm i mässhallar osv, men jättenödvändigt vet jag inte om det är. En normalzoom kanske känns mer användbar för allt man kan tänkas vilja fota i en mässhall, och om du har på känn att det är så, så är nog Tamrons nya 24-70/2,8 VC ett bra alternativ. Stabilisator är alltid skönt att ha.

Sist jag var på en mässa (utomlands) hade jag dock bara med mig en AF 35/2, och klarade mig helt utmärkt. Plockade också bort batterigreppet från min D700 innan resan så jag fick en hyfsat nätt kamera att släpa på. Mångsidigare brännvidd än 35mm får man leta efter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.