Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för att fota djur/fåglar, Nikon D7200

Produkter
(logga in för att koppla)
Felskrivning?

Jag må kämpa i motgång, men du kommer inte närmare utan bildvinkeln blir mindre, ca 1,5 gånger mindre.
Gör du en utskrift direkt från kameran i full storlek och gör likadant med en fullformatskamera som har ungefär samma pixeltal så blir utskriften från en fullformatskamera större. I datorn som bara kan vissa en viss storlek måste då pressa ihop bilden från en fullformatskamera mera, därav synvillan att APS-kameran kommer närmre. Tittar du på bilden i fullstorlek på datorn så ser du ingen skillnad på fågeln i storlek.
Beskär man bilden till utsnitt som APS-kameran så ser du ingen skillnad , men fördelen med en fullformatskamera är att som regel kan man göra större beskärningar utan att förlora för mycket i bildkvalitet.

Vet inte hur menar men du skriver tokigt! Har du ungefär samma "pixeltal" och skriver ut bilderna (med samma utskriftstäthet, ppi) så blir bilderna givetvis lika stora men fågeln blir betydligt mindre på bilden från Fx-kameran eftersom du har en större bildvinkel. Samma sak i datorn.
 
Vet inte hur menar men du skriver tokigt! Har du ungefär samma "pixeltal" och skriver ut bilderna (med samma utskriftstäthet, ppi) så blir bilderna givetvis lika stora men fågeln blir betydligt mindre på bilden från Fx-kameran eftersom du har en större bildvinkel. Samma sak i datorn.

Så du menar att bildstorleken blir samma oavsett sensorstorlek, att om en fullformatssensor ger en bildstorlek på 1000 mm sida så ger en sensor som är hälften så stor samma sidstorlek. Detta fenomen får inte jag med mina kameror.
Helt enkelt så ger en sensor som är 24x36 mm större bild än en halvformats sensor som är 18x24 mm, detta är väl logiskt eller.
 
Bildens storlek beror bara på antalet pixlar. Om kameran har exempelvis 24MP blir bilden lika stor oavsett sensorns om sensorn är fullformat, APS-C eller en mobilkamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.