Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för att fota barn

Produkter
(logga in för att koppla)

simon.dellbrant

Aktiv medlem
Köpte en ny kamera häromdagen, en d5500, men tycker 18-55 objektivet är helt värdelös när det gäller det mesta faktiskt, slö autofokus, dåligt ljus, känner att jag behöver ett ljusstarkare. Räcker det att köpa ett billigt 50mm 1.8g eller ska man lägga till lite och köpa ett 24-70 2.8g?
Blir mestadels bara bilder på min son och kanske lite naturbilder!
Tack på förhand

Tror att 50mm kan bli lite för mkt på din kamera vad gäller barn inomhus, jag har Tamron 24-70f2.8vc på en fullformatssensor och det är lagomt..

Ett 35/1,8 är ett billigt alternativ. En 18-50/2,8 zoom från Sigma eller Tamron är ett annat alternativ om man önskar zoom

Det är inte så att du använder live view, då blir AF extremt slö men det är inte pga objektivet utan kamerans AF mätning i live view, använd sökaren om du ska ha snabb fokus

35/1.8 eller 50/1.8 borde fungera bra. Båda är ljusstarka och skarpa. Du kan ju kolla vilka bildutsnitt du får med respektive brännvidd med din nuvarande zoom och välja det du använder oftast. Det finns ju även ännu mera ljusstarka fasta objektiv men då blir priset högre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar