Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv D90 Hästfoto mm

Produkter
(logga in för att koppla)

kittykitkat

Aktiv medlem
Hej !

Är ny medlem här , glad amatör som fotar med D90 sen 1 år tillbaks .
Har använt mig av det medföljande kitobjektivet 18-105 under denna tiden .
Känner att det börjar bli dags att uppgradera till något mer / annat .

Det jag fotar absolut mest är häst, mest utomhus men känner redan vid sämre ljus ute att jag blir lite frusterad.
Funderar sonika på en ljusstarkare zoom som inte kostar skjortan .

Har även haft lite funderingar på att skaffa ett fast objektiv för foto inomhus av tex katt & barn .

Men det jag brinner för mest (eller åtminstone hittills) är action / häst.

Har ni några råd till mig vart jag bör börja leta ?
 
Vill du ha ljusstyrka är det fasta objektiv som gäller, det fins inga zoomar som är ljusstarkare än f/2,8 medan du kan få fasta objektiv med f/1,8 för mindre pengar! Med f/1,8 får du alltså mindre än hälften så lång slutartid som med f/2,8 i samma situation.

Jag skulle rekommendera ett AF-S 35/1,8 och ett AF 85/1,8 om du vill ha två riktigt skarpa och ljusstarka objektiv som samtidigt är prisvärda. 85 mm till hästar på lite längre håll och till porträtt till exempel, 35 mm inomhus och till hästar på närmare håll.

Ljusstark zoom som inte kostar skjortan? Ger du mig fred på jorden ska jag ge dig en ljusstark zoom som inte kostar skjortan ;-)
 
Okej , lika bra att fråga annars lär man sig aldrig ,
vad är skillnaden mellan normal ,vid och tele zoom ? Jag trodde att alla zoomar var tele ?
(rodnar lite)
 
Ditt 18-105 är ju en zoom :)

Zoom innebär att man kan ändra brännvidden, till skillnad från fasta objektiv där brännvidden inte går att ändra. I ditt fall från 18-105 mm.

Tele är som sagt ungefär från 100 mm, alltså där ditt objektiv slutar, vidvinkel är ungefär 24 mm och nedåt, alltså ungefär där ditt objektiv börjar. Normal är området däremellan. Över 200 mm eller något börjar supertele eller vad man ska kalla det.

Det där med vad som är vad i brännvidd kan diskuteras. Vissa säger (på DX) att tele är 50 mm och uppåt

Saken med ljusstyrka är att det är enklast och billigast att göra ljusstarka objektiv i normalområdet och svårare och dyrare ju längre tele eller vidvinkel man vill ha. Det är också lättare att göra fasta objektiv ljusstarka jämfört med zoomar.
 
Jag kan hjälpa till med ett par exempel, trots att du redan fått rätt svar!

Vidvinkelzoom:

Sigma 10-20
Tokina 12-24
Nikon 12-24

Normalzoom

Nikon 18-55
Nikon 18-105 (fast den kanske skulle kunna kallas "superzoom" med stort område)
Sigma 17-70

Telezoom

Nikon 55-200
Nikon 70-300
Sigma 150-500

Fasta vidvinkel

Nikon 20
Sigma 20

Fast normal

Nikon 35
Sigma 30

Fast tele

Nikon 85
Sigma 300


Blev du klokare?

Per.
 
Normal:

35mm för DX sensor (som t ex d90 har)
50mm för FX sensor (som t ex d700 har)

Ovanstående är för att belysa att det blir skillnad mellan FX och DX pga. sk. Crop Factor. :)

d90 har Crop Factor 1.5, dvs 35mm på d90 ger ungefär samma bildvinkel som 50mm på FX hus (35*1.5mm=52.5mm) .
 
Vad har du för budget?

Ett objektiv som jag skulle vilja ha är detta.

Sigma EX 50-150 2,8 HSM
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274040

Nu har jag själv ingen erfarenhet av objektivet så där får någon annan gärna fylla i, men jag tycker ändå det kan vara värt att ha i åtanke.


Sedan kan du komplettera med ett Nikon 50mm 1,8 eller Nikon 35mm 1,8, eller Sigmas motsvarande varianter.
 
Kalas på innomhussport tycker jag. Skarpt. Lätt att handhålla också. "Motsvarar" 75-225 på film/FX.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.