Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv 50/1.8+2x konverter vs 100/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus D

Ny medlem
Jag har en 2x telekonverter och ett 50/1.8 objektiv. Nu har det dykt upp en möjlighet att köpa ett 100/2.8 för en rimlig penning.

Nu är frågan om jag i princip redan har detta om jag använder 50mm tillsammans med konvertern?
Jag vet att användandet av en telekonverter påverkar bländaren, men blir det någon annan effekt?

Magnus D skrev:
Jag har en 2x telekonverter och ett 50/1.8 objektiv. Nu har det dykt upp en möjlighet att köpa ett 100/2.8 för en rimlig penning.

Nu är frågan om jag i princip redan har detta om jag använder 50mm tillsammans med konvertern?
Jag vet att användandet av en telekonverter påverkar bländaren, men blir det någon annan effekt?

Jag skulle tro att ett 100/2.8 skulle bli ungefär 1000 gånger bättre. För det första, har du testat så att ditt 50/1.8 passar rent fysiskt med din 2x konverter?
Sen tycker jag att ett 50/1.8 inte är speciellt skarpt på full bländare, och med en 2x konverter skulle det bli ännu sämre. Och en redan seg autofokus skulle även den bli ännu sämre.
Ditt 50/1.8 skulle bli ett 100/3.5 eftersom konvertern stjäl 2 steg ljus.

Med andra ord, kan du få ett 100/2.8 till bra pris så skulle det bli flera klasser bättre än ett 50/1.8 med 2x konverter. Men som sagt, jag är tveksam till om kombinationen ens funkar. Konvertern är i första hand avsedd för teleobjektiven.

EDIT: Nu har jag i och för sig utgått från att det är Canons grejer, men jag ser nu att det inte står någonstans. Men det skulle i alla fall bli bättre med ett 100/2.8 än ett annat objektiv med konverter.

Mvh

Daniel

Glömde skriva men det är ett Zuiko-objektiv (har en Olympus OM-1) och en tokina-konverter (de passar bra ihop!).

Men jag antar att fabrikaten och det faktum att de faktiskt passar ihop inte förändrar saken.

Mvh
//Magnus

Nej, Daniels svar gäller ändå. Bortsett från att konvertern ju bevarar normalens närgräns, så ska ett 100/2,8 vara bättre på allt, i synnerhet efter nedbländning till likvärdiga f/3,6.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar