Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objekt i rörelse

Produkter
(logga in för att koppla)
Den ser helt klart ut som om fotografen har suttit i en bil bredvid som har kört lika fort.

Lite längre slutartid än vanligt räcker bra, ta ett gäng bilder med olika slutartider och se vilken du gillar mest.

Det behöver inte gå så fort, 30-50 km/h räcker fint.
 
okej. tack så mycket!

Jag ska prova detta :)
Vilken slutartid tycker du? 0,3 eller?
 
Om du inte vill åka bil kan du ju prova att panorera själv. Det har jag gjort på denna bilden .

Stå vid sidan, hyfsat lång slutartid (tror jag hade 1/125 på denna). Kör med följande autofokus och seriebildstagning. Sedan är det "bara" att fokusera på objektet, följa med med kameran och låta slutaren jobba på. Följ med en bit även efter att du släppt knappen.

Men räkna inte med att alla bilder blir bra, det blir de inte för mig i alla fall...
 
Arne S skrev:
Om du inte vill åka bil kan du ju prova att panorera själv. Det har jag gjort på denna bilden .

Stå vid sidan, hyfsat lång slutartid (tror jag hade 1/125 på denna). Kör med följande autofokus och seriebildstagning. Sedan är det "bara" att fokusera på objektet, följa med med kameran och låta slutaren jobba på. Följ med en bit även efter att du släppt knappen.

Men räkna inte med att alla bilder blir bra, det blir de inte för mig i alla fall...




Okej. fan vilken snygg bild det var du hade tagit, riktigt fin!

Jag ska prova göra en likadan :)
 
Jovisst, panorera är klockrent.

Men man kan inte ta en sån bild som är på första inlägget om man står still och panorerar, eftersom bilen är på väg bort.
 
sunderlux skrev:
Jovisst, panorera är klockrent.

Men man kan inte ta en sån bild som är på första inlägget om man står still och panorerar, eftersom bilen är på väg bort.

Varför skulle inte det funka ?

Huvudsaken är att man har tillräckligt lång tid, jag brukar använda 1:60 del, sen följer man bilen med kameran samtidigt som man trycker utav under rörelsen, då blir bilen skarp och bakgrunden oskarp oavsätt om motivet är på väg bort eller mot en, huvudsaken är att man följer bilens hastighet, bakgrunden står ju still, så den blir alltid oskarp.

/kent.
 
Hur ska du kunna följa bilens rörelse i 1/4s om den åker mot dig? Ska man röra kameran från raka armar in mot bröstet eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.