Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objekiv | Nytt vs. begagnat? |

Produkter
(logga in för att koppla)

martinanatalie

Ny medlem
Har äntligen tagit beslutet om att köpa ett nytt objektiv (Canon), men är osäker på om jag vågar köpa ett begagnat. Är det någon som har bra/dåliga erfarenheter gällande att investera i ett begagnat objektiv?
Ex. Har exempelvis ett objektiv som är inköpt 2008 och säljs på en begagnadsida, fortfarande många år kvar att ge eller är denna "gammal"?

Tacksam för alla synpunkter som kommer in :)

Jag har köpt de flesta av mina objektiv begagnade, det gör också att jag bytt objektiv ganska ofta då mitt inköpspris och försäljningspris om inte lika men med mindre förlust. Har nog köpt runt 10 begagnade objektiv och inte haft något problem med någon. Av alla de jag har köpt så har det enbart varit ett nytt som har krånglat redan första dan och fick gå till reparation. ScandinavienPhoto har 6mån garanti på sina och ibland har de också bra priser. Annars har jag köpt på Fotosidan och blocket också, men jag har alltid träffat säljaren och testat det innan

Även jag har köpt rätt många objektiv begagnat och inte haft några problem med något.
Men se till att kolla objektivet innan du betalar säljaren. Jag har både köpt in vid möte med säljaren men även med internetgirot/Direktbetalning.
Vad och hur kollar man ett objektiv då
Förutom det uppenbara att det ska motsvara beskrivningen, som burkar vara i nyskick och repfritt, dvs det yttre ska naturligtvis det fungera mjukt och smidigt mekaniskt, glas ytorna vara repfria och inget damm, skit inne i objektivet, kan det vara bra att kontrollera att bländar lamellerna är torra.
På Cannon E-objektiv (EF, EF-S, TS-E, MP-E osv) behöver man trixa lite för att kunna se bländar lamellerna. Så sätt objektivet på kameran, som måste ha en nedbländningsknapp, ställ in största bländartal dvs minsta bländare och tryck in nedbländningsknappen och så med kameran på knappen intryckt tar du av objektivet. Nu kommer objektivet att vara fullt nedbländat och lamellerna synliga. De ska vara rena och torra.
I övrigt prov fotografera kolla att AF fungerar och sitter som de ska
Kolla att exponeringen sitter och att det fungerar med korta och långa slutartider. Framför allt korta tider kan avslöja om det är problem med lamellerna i bländaren eftersom om de kärvar hinner inte objektivet stänga/öppna i tid.
Kontrollera att fokus sitter rätt och att det sitter lika över en plan yta t ex tegelvägg. Om det tycks fokusera olika över ett plan kan det bero på att ett eller flera element inte sitter riktigt centrerat.

Har du möjlighet prova ett nytt hos en handlare eller en kompis och ha som referens när du utvärderar objektivet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar