Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Obejektiv till Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Tänkte köpa mig en Nikon D300, undrar således vilket objektiv jag skall komplettera till att börja med..

Aldrig fotat förut, vill ha ett allsidigt objektiv. Kommer väl bli mest, natur, bilar, rally, lite små saker saker och ting, ej porträtt och djur.

Måste vara ett från Nikon. Helst ett med VR samt
vill kunna zooma in en del. Smärtgräns går väl där vid 7000:- typ!

Alternativ som jag kommit på hittills.
Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 G IF-ED DX
Nikkor AF-S 18-200mm f/3.5-5.6 G IF-ED VR II DX

18-200mm känns väl som ett bra alternativ? Eller blir det ett sämre obkejtiv pga zoomen? Annan sak, väger juh lite mer än de enklaste 18-55mm

Eller kanske ett "AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR" och ett "AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED VR"

varför inte en billigare kamera(beg D200?) med ett bättre objektiv?
För de som du räknade upp gör säkerligen inte rättvisa på D300

Fick ett bra pris på D300, där av valet.

Kollade på D80, eller vänta på Eos 450D. Och D300 låg bra i min hand och kändes som en gedigen kamera.

Angående NIKKOR 16-85mm, så kommer det inte förens 22 feb.. Vet inte om jag är så sugen på att vänta. Men de verkar vara ett sjyst objektiv annars.

Så vilket objektiv skall man välja?

18-200!!!

Nikkor AF-S 18-200mm f/3.5-5.6 G IF-ED VR II DX är mitt förslag.

Har knappast använt något annat sedan det inhandlades i höstas. Smidigheten på omfånget och VR är de största fördelarna vid sidan om bra bildkvalitet. Har bl.a. plåtat enduro vid två tillfällen och det är helt suveränt att kunna gå från bra vidvinkel till skapligt tele utan att byta glugg "mitt i skiten". Givetvis i kombination med D300 fina hög-ISO egenskaper.

/Per

18-200 kan väl sägas vara sämre men mer praktiskt och har vr. Som vanligt med optik är skillnaderna små.

ett 18-200 täcker upp de flesta bränvidderna man kan tänkas använda, så det är nog ingen dum idé.

Tycker du ska köpa ett billigt Nikon 50mm f/1.8 med, runt 1000:- eller mindre, om du ny på foto, ett bra sätt (enligt mig) att lära dig hur skärpedjup/depth-of-field funkar, samt bra att ha när du inte kan använda blixt vid dåligt ljus.

/Otto

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto