Annons

Oärliga säljare

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för att du backar upp mig Tonyeagle.

Och Gunnar D; du får gärna ha din åsikt i denna frågan men känner mig ändå påhoppad och ser inte hur man kan tolka "att alla utlägg om marknadsekonomi och socialdemokraternas ekonomiska politik nog inte behövdes" ur "Grabben är 15 år!
Då har man inte marknadsekonomin klar för sig."
 
Justus skrev:
Och Gunnar D; du får gärna ha din åsikt i denna frågan men känner mig ändå påhoppad och ser inte hur man kan tolka "att alla utlägg om marknadsekonomi och socialdemokraternas ekonomiska politik nog inte behövdes" ur "Grabben är 15 år!
Då har man inte marknadsekonomin klar för sig."

Word mannen.
Även jag hade lite svårt att se den betydelsen i Gunnars inlägg.
 
Gunnar D skrev:
Grabben är 15 år!
Då har man inte marknadsekonomin klar för sig.

Gunnar,,, det där är en generalisering som inte riktigt har någon verklighetsföankring .
För att man är femton innebär det inte alls att man inte kan vara politiskt insatt .
I själva verket har du ingen aning om vilken person Justus är .
Det där gränsar verkligen till ett personangrepp &
känns rätt nedvärderande !
 
Nu har väl Gunnar kanske fått nog med pisk?

Jag måste förvisso också påtala det dumma i Gunnars inlägg eftersom jag känner flera allmänbildade 15-åringar och samtidigt i jobbet ofta stöter på vuxna människor som inte vet hur man betalar räkningar.

Mvh. Adrian som är trött på sitt jobb. =)
 
inte piska för hårt

Ja, vi ska inte piska varandra för hårt. men jag förstår inte vad socialdemokraternas ekonomiska politik har med saken att göra. Ska vi ge konstruktiva svar här på PS gäller det ju att tänka lite längre än vad en socialdemokratisk näsa räcker.(skämt)
 
Senast ändrad:
korrekt

Du har rätt Tony, vi borde inte diskutera politik här. (Ifall det nu var så att vi skulle det så hade jag ju alltid kunnat publicera min uppsats (slutarbete samhällskunskap): "Sveriges arbetsliv i framtiden - ur en syndikalistisk vinkel". Men nu ska vi ju inte det :) )
 
intresserad!

Nu blev jag lite intresserad! Är du beredd på lite konstruktiva omdömen (ev. kritik) så kan du ju alltid maila textmassan till mig. Jag är ärligt intesserad av den då jag arbetar med mellanstadieelever på min skola. (De är snart i din ålder)
 
Vad är de för fel med att sälja något för mer än vad man själv gav för det? Känner flera som bygger upp kapital till sin hobby på detta sett. Hitta billiga prylar och sedan kränga dom dyrare.

Tycker folk skall tänka till lite. Ett bra exempel är ju att ta olika affärer. en del säljer en vara för X kr andra säljer samma vara för Y kr. Trots att de till 95% har samma inköpspris. Är detta också oärligt då?
 
För tio år sedan skulle jag sälja mitt nästan oanvända isborr till en kille.

Det var ett Rantanen av hög klass och jag tror ett nytt kostade 750 kronor.
Jag ville ha 400 för det vilket han var intresserad av. Men, på något sätt fick han reda på att jag köpt det av ett konkursbo för 150 kronor.
Då blen han sur och vägrade köpa borret, han ville inte bli lurad av mig!
 
Min bästa affär är den Roland TB-303 jag köpte i början av 90-talet för 50:- och några år senare sålde för 5000:-. Jag har inte ett uns av dåligt samvete, köparen ansåg dessutom att det var en riktigt bra affär, och det var det ju. ;)
 
Justus skrev:
Snubblade precis över en radannons där annonsören ville sälja sitt kamerahus för 8000 kr. Gick in och kollade på annonsörens medlemsprofil och valde att läsa hans foruminlägg. Han hade visst köpt huset för 7500 (dessutom hade han köpt det i våras).

Är det rimligt att man som säljare kräver mer än vad man betalat? Eftersom kameran använts ganska länge av säljaren också.

undantag; man har köpt kameran av nära vän eller familjemedlem som då kunnat ge lägre pris, man har utfört någon reperation eller dyl.

Är detta vanligt? Någon av er som gör/har gjort något liknande, hur motiverar ni isf det?
På din fråga om det är rimligt att sälja en vara dyrare än vad man köpt den för så är svaret ja, under förutsättning att man inte lurar någon mindre insatt. Vidare är det nog tämligen vanligt med dylika affärer. Det finns de som sysslar med fotoprylar som en vinstgivande hobby. Precis som en del köper och säljer bilar. Jag vet inte om det finns eller behövs någon allmänt gällande motivering. Hur som helst ser jag inget oärligt i förfarandet.
 
Jag tycker inte det är frågan om att ge någon pisk, ni får ju ha er uppfattning o jag får ha min.
Jag tyckte att ursprungsinlägget var urbota korkat och inte blev det bättre av försvaret för åsikten.
Därför gissade jag (rätt) att det kanske inte var så många års erfarenhet bakom inlägget.
Det var inte jag som drog upp sossarnas ekonomiska politik, det skedde i ett tidigare inlägg.

Jag anser fortfarande att tråden borde tas bort eller rubriken ändras då den faktiskt påstår att oärligheter pågår på FS.
 
Gunnar, han skrev oärlig i rubriken för att det var hans åsikt. Den får postaren stå för själv. Skulle vi radera trådar så lättvindigt skulle det bli ramaskri.
 
Justus skrev:

Är det rimligt att man som säljare kräver mer än vad man betalat? Eftersom kameran använts ganska länge av säljaren också.


Fotoaffären kanske betalar 6000 för en d300 och säljer den för 11000. Är det rimligt?

Lever vi inte alla på ett eller annat sätt på att köpa billigt och sälja dyrt?

Jag köpte min Canon F1 för 2800:- 1990. Tittar jag på vad den säljs för idag så kan jag kanske sälja den för 3000:-. Är det fel?

Vi har fri avtalsrätt i landet och så länge du får korrekt information om produkten finns det ett rätt pris, det du vill betala och säljaren är bered att acceptera.
 
Re: Re: Oärliga säljare

berga skrev:
Fotoaffären kanske betalar 6000 för en d300 och säljer den för 11000. Är det rimligt?


Det är väl klart att man som innehavare för en fotoaffär som säljer begagnade kameror måste sälja dyrare än man köpt. Det är en annan sak om man gör det som privatperson.
 
Re: Re: Oärliga säljare

berga skrev:
Fotoaffären kanske betalar 6000 för en d300 och säljer den för 11000. Är det rimligt?
Lite off topic iofs, men jag tror snarare att handlaren ger ca 7 700:- för kameran och säljer den sedan för 8 800:-. Sedan tar staten hand om 2 200:- i moms.
 
Det är faktiskt en samvetssak tycker jag. När jag sätter ut annonser på prylar som man köpt, nya eller begagnade, försöker jag sätta ett pris som är rimligt. Om jag säljer något dyrt till en person som uppenbarligen inte har någon uppfattning om vad ett rimligt pris är, lurar jag ju denne person. Då spelar allt snack om marknadsekonomi ingen större roll.

Jag sålde tex en subwoofer till en kompis för 800 spänn precis. Köpte den för 1800 för 1,5 år sedan. Jag såg i radannonser att folk försöker sälja samma sub för 1500-1700, vilket jag tycker är löjligt. Visst, jag kan hänvisa till "utbud och efterfrågan" och begära 1400 spänn av min polare, men samvetet sätter ju stopp för det...
 
ehh den fria marknaden fungerar på detta viset.

ett exempel:::

en tillverkare tillverkar en sak.
kostnad för den 1kr. men han säljer den för 1,50.
grossisten köper den för 1,50 kr och säljer den till butiken för 2 kr.

butiken säljer den till kunden för 2,50kr

så här fungerar det idag.


varje gång du köper oxkött o ser prisslappen på 200 kr/kg tro inte att det e bonden som får det mesta av kakan.

bonden som födde upp tjuren får ca 30kr/kg

så det e så.


Justus skrev:

Är det rimligt att man som säljare kräver mer än vad man betalat?

tja gå in varje affär du köper nått o klaga, för att dom tar mer betalt än vad dom köpte in det för :)
 
Re: Re: Re: Oärliga säljare

Justus skrev:
Det är väl klart att man som innehavare för en fotoaffär som säljer begagnade kameror måste sälja dyrare än man köpt. Det är en annan sak om man gör det som privatperson.

Varför är det en annan sak? Kan du specificera vad som är fel att göra en vinst i en affär mellan 2 privatpersoner och sedan är helt rätt när den ena parten är en professionell näringsidkare?

Jag förstår inte vad det är du hakar upp dig på, att köpa och sälja till vilka priser som helst står var och en fritt. Om du har en annan filosofi, nämligen att inte "profitera" på någon annan människa står det dig också fritt. Men att tvinga på denna filosofi andra människor, och sedan ha mage att anklaga dessa för att vara oärliga då att de inte följer den moral du anser är rätt tycker jag är rent oförskämt.
Du ville ju inte att vi skulle ta hänsyn till din ålder, så därför kan jag inte skylla på ungdomligt oförstånd.

Jag skulle tycka det vara intressant att veta på vilka grunder du uttalar dig om det förkastliga att köpa och sälja till marknadspris. Det är ju trots all så det fungerar i den moderna civiliserade världen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.