Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oärliga säljare

Produkter
(logga in för att koppla)
Det handlar inte om att utnyttja folk; förstår inte varför du så gärna vill få det till det?"

Om du väntar på någon som är tillräckligt dum för att köpa något till ett högt pris, vad gör du då?


Då jobbar du på OnOff. =) Nä, men skämt åsido.. Vem bestämmer vad som är ett högt pris? - Det är ju faktiskt ändå så att det bestäms av marknaden. Om andra tar 8000 för likvärdiga varor, varför ska då säljaren underprissätta sin kamera? DET om något är ju moraliskt förkastligt. Då rubbar han ju marknaden och gör så att alla andra som försöker sälja för 8000 upplevs som skurkaktiga.


"Ditt exempel från OnOff är helt irrelevant och närmast oförskämt mot oss som tycker att det här är rättvis marknadsekonomi som har sin gång."

Tycker inte jag.

"Att du kan jobba för ett företag som drivs med vinstintresse och dra nytta av att folk inte själva importerar sin tv är helt förkastligt!"

Jag har svårt att avstå ifrån ett jobberbjudande om jag inte har så många andra jobb att välja mellan. Sedan kan man ändå göra det bästa av saken. Tex försökte jag att erbjuda god service också.


Jag vet inte om du lät bli att läsa det jag skrev efter raderna om OnOff? Jag känner till din sitation eftersom jag själv jobbar på bank och agerar på ett liknande sätt när jag tecknar lån åt kunder. Det är nog inte många som njuter av att lura andra. Det jag reagerar över är att du får det att låta som att du själv är den enda med moral här.. Om du nu är begåvad med sån övermänsklig empati, varför råder du inte alla kunder att handla själva importera sin tv?


Att jag inte svarat på ditt tidigare inlägg, beror på att du fortsätter att prata micro/makroekonomi från ett icke-humanistiskt perspektiv, när diskussionen handlar om vad som räknas som ärligt eller oärligt. Därför menar jag att din argumentation är den som är irrelevant - inte min. Jag ser den ursprungliga frågeställningen som en etik/moralfråga, men givetvis är det lättare att behandla det som en utbud/efterfråge-sak, eftersom man då slipper fundera över annat än pengarna...


Det här får jag inte ihop. Du hasplar ur dig en mikroekonomisk felaktighet, och när jag påpekar detta så blir det fel att prata mikroekonomi? Inom mikroekonomin ryms för övrigt en del psykologi, filosofi och rättvisetänkande.

Utbud/efterfrågan på en fri konkurrensmarknad handlar för mig om rättvisa i en marknadsekonomi. Hur blir det INTE en rättvisefråga?


För övrigt är jag för fri konkurrens, frihandel, lägre skattetryck och står nog till höger när det gäller totalekonomin i samhället. Det innebär inte att jag måste förkasta allt som har med samvete att göra. Jag handlar till lägsta pris, är flitig besökare av pricerunner, prisjakt.nu och skrattar ofta åt annonser på blocket. Jag tycker inte att jag behöver förklara allt detta, men gör det ändå, så att du får chansen att inse att allting inte är så självklart.
[/QUOTE]

Jag vet inte varför du tror att jag tycker att allt är så självklart? Jag ger bara uttryck för min åsikt, och anser att du har precis samma rätt. När du säger något som får dig att framstå som en finare och bättre människa än oss andra reagerar jag! Ditt empati-/psykologiprat har faktiskt, enligt mig, mindre med saken att göra än mikroekonomisk teoribildning. Och att vi som inte tycker att det här har något med oärlighet skulle vara mindre empatiska för den sakens skull ÄR oförskämt.

Mvh. Adrian
 
empati o ärlighet.

två fina ord.

vi tar ett exempel. bilköp

ta 1,4 mille för en bil?


är det ärligt av säljaren att ta e sådant pris.

har han ingen empati för oss som inte har så mycket pengar?

man kan få en villa för de pengarna.
man kan inte bada i sin bil. man kan inte laga mat i sin bil.

men ändå finns det folk som köper dessa bilar.

varför.
jo för det finns folk som vill ha en bil som kostar så mycket.
för dom e det värt vartenda krona.

precis som en tokig fotograf som lägger ned x antal tusenlappar på kamera grejor.

handlar inte om empati eller ärlighet.
handlar bara om vad du vill ha. då e du beredd att betala för det
 
Om jag bara svarar på första inlägget så är det klart att jag har sålt nått dyrare än vad jag själv gett från början. Det gör jag med det mesta i den mån att det går. Det är väl upp till mig vad jag vill sälja det för och vad jag gett är inget som har med saken att göra. På samma gång är det ju upp till köparen att välja själv om han vill ge det jag sätter eller ej. Inget oärligt med det. Så är det med allt du köper idag, alla vill köpa billigt och sälja dyrt.
 
Personligen skulle jag iaf ha dåligt samvete om jag sålde en produkt långt över marknadspris...bara för att köparen var okunig...det skulle inte alls kännas rätt/bra.
 
De va ju inte marknadspris som va frågan från början utan vad köparen hade gett innan han säljer varan..
 
Okej..skulle jag sälja till marknadspris så skulle jag inte ha några problem med samvetet..tvärtom skulle det kännas fel att sälja den billigare än så...det är ju inte direkt välgörenhet man håller på med när man säljer prylar.
 
Vann en auktion på Tradera.. ett rött filter från Hoya. 58mm. Filtret kostar nytt på tex. Cyber 260 kr. Jag betalade 91 kr. Nu när jag fick filtret idag ser jag att killen själv har betalat 53 kr. (det priset som sitter på kartongen) KÄnner jag mig lurad? Inte alls! Jag har ju redan gjort ett kap... det hade jag gjort även om jag betalat 150 kr. Filtret är i toppskick!

/Malin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.