Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt vs gammalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jolly_Jumper

Aktiv medlem
Jag ska köpa min första dslr vilken dag som helst men blir lite fundersam. Det går att köpa en begagnad proffskamera som är några år till samma pris som en nyare begagnad amtörkamera. Vad ska man satsa på? Är verkligen antalet pixlar det viktigaste eller finns det något annat som jag ska titta på? Jag vill kunna plåta när min sambos barn spelar hockey, handboll och fotboll. Fotbollen är väl inga större problem men i ishallarna är ofta ljuset ganska dåligt.
 
Det är en svår nöt. Just när det gäller sportfotografering så har proffshusen ofta stora fördelar när det gäller autofokusen, bildhastigheten och handhavandet, vilket är viktigt om man har bråttom. Å andra sidan så har ett äldre proffshus nästan säkerligen sämre brusegenskaper vid höga känsligheter (ISO), vilket också kan vara mycket viktigt för korta slutartider i dåligt ljus. Sportfoto behöver dock kanske inte kräva så enormt bra bildkvalitet om bilderna bara är skarpa.

Hur stor är din budget? Tänk på att objektiven antagligen är mycket dyrare än husen när det gäller denna typ av fotograferande.
 
Jadu kan va knepigt det där men om du inte är sugen på att lägga ut enorma summor pengar så skulle jag nästan kika på en Nikon d100, d70/s. Folk snackar om att dom ska vara brusiga, men jag fotade nyligen på konsert och körde på 800 och uppåt, gick hur fint som helst. blev jätte bra bilder som inte alls blir påverkade av bruset.
Så allt det där kan du nästan strycka, viktiga är att man exponerar rätt i stället.
6mp räcker gott och väl också enligt mig, både till datorn och utskrift, för jag antar att du inte ska tapetsera ena vardagsrummsväggen med bilder på barnen. Så känn på lite olika kameror och sen så sattsar du på ett ljusstarkt och schysst objektiv!
Lycka till!
 
Hej Per. Varför inte kolla på en 20D, kan man få till en riktigt billig peng i dag. Vill man lägga upp någon tusenlapp till så är där ju 30D.
Två kameror som klarar både höga iso tal utan brusiga bilder och tar fen bilder i sek och ett gediget hus. Men ska du fota i en ishall behöver du även ett ljuskänsligt objektiv och det kostar ju oftast en slant.
Hälsar Lasse
 
Gammalt nytt!

Tja, Per. Behöver du en proffs-kamera då?
Generelt ville jag gä dej råd om att köpa en begagnad amatöranvänd mid-range ( eller vad fa. det heter) -kamera; före en +1000000expo. proffs burk, som antligen banken eller arbetgivaren har ägt.
Visst finns det bra proffs-ägare....men....

Poengen är; vad behöver du till ditt fotande?
mvh Erik J

Edit: Huuuu, va' trögt jag skriver......
 
Det skulle vara bra att veta vad du har för totalbudget för din systemkamera för att kunna ge dig bra tips.

Vid sportfoto rekommenderar jag en kamera som kan ta 5 bilder/sekund, relativt snabb autofokus och som pallar ISO 1600 utan att bli allt för brusig. Om du enbart ska plåta barn som sportar så kan du klara dig på lite färre bilder per sekund då de inte har samma fart som eliten. Jag förutsätter också att du inte har ambitioner att bli professionell sportfotograf i första taget, utan ska bara fota barnens idrottande och kanske roa dig att plåta det lokala A-laget som harvar i division 2 eller lägre.

Eftersom jag kör Canon så har jag lite svårt att bedöma andra märkens egenskaper, men som canonist så skulle jag rekommendera dig följande line-up:
EOS 30D + EF-S 18-55/3,5-5,6
EF 75-300/4-5,6 III USM
För detta får du hosta upp 13 585 kr hos Fotokungen. Om du vill komma undan med 9 785 kr så byter du ut kamerahuset mot ett 400D.

Inget av objektiven är några superobjektiv, men som nybörjare duger de gott. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/519646.htm är tagen med föregångaren till 30:an och med ett 18-55. Det blir inte högkvalitativa bilder, men de duger till att slänga upp på klubbens hemsida eller att ha i datorn för att reta barnen med när de blir äldre. Om du eftersträvar det korta skärpedjupet så måste du hosta upp lite mer pengar för objektivet, men vänta med det tills du känner att du vill ta det steget.
 
Olsin skrev:

För detta får du hosta upp 13 585 kr hos Fotokungen.
Uj, vad jag skulle välja annorlunda för den summan! Vad ska man med 300 mm till i sammanhanget om man inte har väldigt hög ljusstyrka?
Om vi ser till Canon så skulle jag istället välja en begagnad 20D (ca 6000:- begagnat) plus 70-200/4L (4-5000:- begagnat eller 7 nytt). Till detta en normalzoom efter budget. 18-55/3,5-5,6 finns att hitta för nedåt 400:- begagnat.
 
Tack för mycket snabba och bra svar! Jag har kännt och klämmt på Nikon D40 och Canon 350D. Slutsatsen därav blev att jag valde bort Canon pga krångliga kontroller. Nikon däremot blev jag vän med direkt. Jag tror att jag kommer att satsa på en D70 och något långt objektiv för fina närbilder i både fotboll och hockey.
 
Jag använder fortfarande min trogna 1D (Mark I).

Ingen betrakare ser på mina bilder att min kamera "bara" har 4mp. Detta gäller bilder både på internet och på vägg i stor strl.

Med färre pixlar så lär man sig att utnyttja hela bilden/sensorn,, där har färre pixlar faktiskt en rent pedagogisk fördel.. ;)

Värdera beggat, det blir mitt tips. Tänkt över vilka kvalitetsaspekter som är viktiga för dig,,, kanske hastighet och byggkvalitet som för mig?

Lycka till !

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.